Gå til innhold

486-maskin, hva kan den brukes til?

Anbefalte innlegg

BTW: Det mest fornuftige du kan gjøre med 486'en er å levere den til gjennvinning hos din nærmeste data-forhandler eller direkte på nærmeste gjennvinningsstasjon. (Den inneholder MYE naturfientlige stoffer).

* Abandonware kan du innstallere på en hvilken som helst nyere maskin (antar du har det..)

.

Nei, nei, nei! Gamle spill skal holdes for seg selv, så de ikke blir infisert og gjennomsyret av dårlig story og gameplay fra mange av dagens. :) Også lærer du mye av å bruke DOS for å kjøre gamle spill, du slipper til og med å sloss med diverse compatibilitywizards som ikke duger. For ikke å glemme at du slipper å sløve ned hovedmaskina med mo'slo eller turbo ol.

Hmmm, når jeg tenker på det, du må nok ha mo'slo likevel, hvis du skal spille spill fra før '92 eller no. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cecolon: Du snakker om å bruke 486'en som server eller som en ekstra surfe-maskin, ikke å bruke den som router/switch/brannmur.

Hvorfor? Jeg koblet slik, og brukte maskinen til router/brannmur. Grunnen til at jeg koblet gjennom switchen og ikke inn i et eget nettverkskort, var at jeg hadde ikke et ISA nettverkskort.

Lenke til kommentar
Slik gjorde jeg det:

[Telenor ADSL modem] -> Switch <- 486 boks

...............................................|______

...........................................................Andre maskiner

Her var det 486'en (linux) som fikk internett IP, og NAT'et til de andre maskinene. Det fungerte akkurat som om den hadde hatt 2 kort, (hadde ppp0 og eth0).

<...>

Synes det funker helt ok for meg ;)

Med dette oppsettet er dine "interne" maskiner åpen for gud og hver man... Greit nok at det ikke er routet direkte, men større hull en dette skal det godt gjøres å åpne..

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Slik gjorde jeg det:

Her var det 486'en (linux) som fikk internett IP, og NAT'et til de andre maskinene. Det fungerte akkurat som om den hadde hatt 2 kort, (hadde ppp0 og eth0).

<...>

Med dette oppsettet er dine "interne" maskiner åpen for gud og hver man... Greit nok at det ikke er routet direkte, men større hull en dette skal det godt gjøres å åpne..

Mvh Thomas

Mener du oppsettet mitt? Forklar bedre....

Lenke til kommentar
Kjør inn dos og legg inn en haug gamle spill, de tar svært lite plass. Så er det bare å ha den stående et elelrannet sted slik at du kan spille alle de gamle spillene i timesvis.

Les hele posten...

Kjør abandonwaren via emulator og kast det store støvete skrapet.

Lenke til kommentar
Slik gjorde jeg det:

Hvilket modem har du? jeg har alcatel modem, og der har jeg koblet det slik:

[Telenor ADSL modem] -> Server/router -> Switch -> [Andre PC'er]

Eller Bluecom: ADSL modem -> switch -> opptil 5 PC'er med hver sin dynamiske IP delt ut av Bluecom. Noen bedre? :D

Lenke til kommentar
eller 1 kort? ;)

Må ha 2 nettverksort vis du skal dele en DSL forbindelse.

Nei

Hvordan vil du dele internett med kun 1 nettverksort med en DSL forbindelse?

Du trenger et kort til modemet og 1 kort som kobles til nettverket.

Switch eller hub?

Men det var snakk om å bruke 486 til noe fornufdig. som f.eks en router.

Lenke til kommentar

Gjør slik dem gjør på mange skoler, bruk den til terminal-klient! På skolen min hadde vi tidligere ca 60 pentium-maskiner med citrix terminal-klienter. Bare synd at forbindelsen mellom klientene og serveren var særdeles overvurdert.

Lenke til kommentar

Jeg leste for ca et år siden om et universitet (i canada?) som koblet sammen flere hundre utdaterte PC'er til en stor cluster.

Jeg husker ikke hva cluster-klienten het, men den var veldig liten og fikk plass på en floppydisk. Clusteren var koblet sammen med stort sett 10Mbit nettverk + noen paralell-kabler. Clusteren inneholdt alt fra 286'er til 1GHz PC'er og ble brukt som tungregnemaskin (ala Seti og folding). Hele greia trakk selvfølgelig veldig mye energi forhold til ytelsen, men all varmen ble tatt vare på ved at den bidro til oppvarming av bygget de sto i.

286'ene var nok mest der for kuriositeten sin del og ikke så mye for ytelse-bidraget. (Det må ca 500-2000 stk 16MHz 286'er til for å yte likt med 1 stk Pentium III eller Athlon 1GHz)

Lenke til kommentar
det er langt fra alle gamle spill som funker på en nymotens maskin.

dos 6.22 = teh shit :)

Great truth. (Fikk til og med originale floppies med MS-DOS6.22 og Win3.11forWorkGroups på skolen! Yay!)

Ellers... Du greier å bruke en 33MHz 486 som jukebox. Du bare trenger å ha en annen maskin som kjører MP3'en/whatever og streamer den til knøtten.

Liten Linux-distro på 486'en. Endel knøing og slit for å få det til, og en lett måte å "streame" MP3 fra større maskin er blant annet ved å bruke Winamp3 (ondskap). Men det funker. Lille-maskina har ytelse i massevis til en slik oppgave, og siden 486'er typisk er stappa i flatkasser og typisk ikke bråker så mye, så går det rimelig greit å plassere den i stereobenken i stua eller hva enn man nå måtte ønske.

Tillegg;

En 486 her brukes til Win95. Surfing og sånt går helt flott med Opera5.12 (som krevde 8 sekunder på å starte, mot Mozilla's tre minutter på samme maskin).

Den andre er jukebox.

Enda ett tillegg;

www.fli4l.de er fin-fin til router-greie.

Lenke til kommentar
Kjør inn dos og legg inn en haug gamle spill, de tar svært lite plass. Så er det bare å ha den stående et elelrannet sted slik at du kan spille alle de gamle spillene i timesvis.

Les hele posten...

Kjør abandonwaren via emulator og kast det store støvete skrapet.

Har lest hele posten, og all abandonware funker ikke på nyere pc'er. Kjekt å ha en ekstra gammel en for moro hvis man er flere som deler pc (for en skjebne) Jeg har bla. microsoft flightsim 4 (jadda, kjøpt også i sin tid) som jeg ikke får til å virke skikkelig på min nye pc, derimot på 486'en (25mhz DX) så går det som smurt :D

Lenke til kommentar

Bare så det er klart, det går da vel fint å spille musikk på en 486 også! At verden var taus i 1994 som den var svart/hvit i 1950 henger jo ikke på greip. Nei, vi spilte nok musikk den gangen også. Du må bare finne et format som duger, enten det er .mod, .mid, eller lav bitrate mp3 i en gammel winamp eller en enkel utgave av andre mp3 spillere.

Problemet i dag er jo at mp3 formatetet dekker så mange utgaver av det at maskinkravet skyter i været, hvis du da konverterer alt du har til en type også kjører en enkel utgave av en spiller du liker som kun tar det formatetet burde det gå. Husker i allefall jeg kjørte mp3 på min 486 for ei stund tilbake, men dette var riktignok en 66MHz SX, men uten optimalisering av formatet.

Lenke til kommentar

...

Mvh Thomas

Det gjør man ikke... Det var jo et modem jeg hadde. For å få tilgang på intern nettverket, måtte man ha hacket modemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...