Gå til innhold

486-maskin, hva kan den brukes til?

Anbefalte innlegg

Hei.

Fann en gammel 486-maskin her en dag. Den tikker og går på 33mhz og har 8MB ram. Har også innebygd skjermkort, tror det drar 640KB fra systemminnet.

Noen forslag til hva jeg kan bruke den til? Er vel litt for treig til å være web-server/ftp uansett Linux-distribusjon?

EDIT: Ser nå jeg har feilpostet den, beklager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Fann en gammel 486-maskin her en dag. Den tikker og går på 33mhz og har 8MB ram. Har også innebygd skjermkort, tror det drar 640KB fra systemminnet.  

Noen forslag til hva jeg kan bruke den til? Er vel litt for treig til å være web-server/ftp uansett Linux-distribusjon?

Tja, eldre versjoner av distroer, og ikke slenge inn for mye ekstrautstyr, så bør det gå.

Ellers er jukebox kanskje en idè...

Lenke til kommentar

Jeg har en 486 DX4120 mhz med 64 mb ram og 20 gb HD. Jeg bruker den vær eneste dag, kjører 2000 på den så det griner :) (2000 er det eneste jeg har fått til å fungere skikkelig, bortsett fra 98) Funker som ****** til surfing og chatting. :) 486 er gromt :) :)

Lenke til kommentar

hæ, 9 mener du red hat 9 eller, 486 med 64 mb ram og 20 GB var da voldsomt. tror jeg vet hvorfor du bare fikk 2000 til å virke også. du for til å kjøre på 95, 98, 98 SE og ME, men ikke XP pga at den må ha minium 128 MB ram, med 64 MB ram, så blir det litt lite. men hvis du vil hive ut Windows som jeg ville gjort på en sånn maskin så ville jeg ikke nølt med å legge inn linux på den, jeg la inn Linux på en 200 MHZ med 96 MB ram, 8 GB, den gikk nesten klokke rent noen ganger :D men den pc`en har jeg ikke lenger, kan ikke ha en 200 MHZ når man har 2,8 GHZ :D det skjønner vel de fleste.

Lenke til kommentar
eller 1 kort? ;)

Må ha 2 nettverksort vis du skal dele en DSL forbindelse.

Nei

Hvordan vil du dele internett med kun 1 nettverksort med en DSL forbindelse?

Du trenger et kort til modemet og 1 kort som kobles til nettverket.

Switch eller hub?

Da er det jo Switchen eller hubben som deler. Poenget her var jo at 486'en skulle dele(route) nettverket.

Lenke til kommentar

Synes det blir for dumt å bruke en slik stor boks til router og sånt. En router kan du kjøpe deg til under 1000 kroner nå, og da får du en boks som tar mye mindre plass enn en 486, som bruker mindre strøm, og som er helt støyfri. Et lite pluss ved å bruke en 486 er selvsagt at du sikkert lærer en del mens du driver å setter den opp, og kunnskap er noe vi liker ;)

Så her er planen:

1 Sett opp 486'en som en slags router

2 Kjøp deg en ordnetlig router

3 Bruk 486'en til abandonware :D

Lenke til kommentar

Slik gjorde jeg det:

[Telenor ADSL modem] -> Switch <- 486 boks

...............................................|______

...........................................................Andre maskiner

Her var det 486'en (linux) som fikk internett IP, og NAT'et til de andre maskinene. Det fungerte akkurat som om den hadde hatt 2 kort, (hadde ppp0 og eth0).

Lenke til kommentar
Slik gjorde jeg det:

[Telenor ADSL modem] -> Switch <- 486 boks

...............................................|______

...........................................................Andre maskiner

Her var det 486'en (linux) som fikk internett IP, og NAT'et til de andre maskinene. Det fungerte akkurat som om den hadde hatt 2 kort, (hadde ppp0 og eth0).

Hvilket modem har du? jeg har alcatel modem, og der har jeg koblet det slik:

[Telenor ADSL modem] -> Server/router -> Switch -> [Andre PC'er]

Synes det funker helt ok for meg ;)

Lenke til kommentar

cecolon: Du snakker om å bruke 486'en som server eller som en ekstra surfe-maskin, ikke å bruke den som router/switch/brannmur.

BTW: Det mest fornuftige du kan gjøre med 486'en er å levere den til gjennvinning hos din nærmeste data-forhandler eller direkte på nærmeste gjennvinningsstasjon. (Den inneholder MYE naturfientlige stoffer).

* Abandonware kan du innstallere på en hvilken som helst nyere maskin (antar du har det..)

* 4-port 100Mbit ADSL Router kan du kjøpe for 373 kr. Dette er veldig mye raskere enn de 10Mbit og 2 porter du får med 486'en.

* 100Mbit 5-port Switch får du fra 192 kr

* Brannmur: bruk noe annet (f.eks software) det er mye kjappere.

* 486 surfemaskin eller webserver: Kast den i stedet for å ha en halv kvadratmeter med irriterende treg "søppel" stående å trekke strøm unødig om sommeren.

* Som "varmeovn": en 486 gir bare rundt 70-100W med en 14" skjerm. Så svak "varmeovn" som tar opp så mye plass er ganske bortkastet. Sett heller termostaten på de ande ovnene dine litt høyere så de står på litt mer av tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...