Gå til innhold

Anbefalinger av billig blits til Canon

Anbefalte innlegg

Har hatt speilrefleks noen år nå, har enda ikke fått kjøpt meg en ordentlig blits. Fordi jeg ikke har hatt det store behovet.

Noen som kan anbefale en råbillig blits til canon kameraer.

- 430EX II Gelm det, for dyr.

Siden canon sine åpenbart er for dyre har jeg sett litt på noen andre alternativer. I første omgang er det YN-468 og Nissin Di622-II jeg har sett på. Begge disse støtter TTL2.

YN-648 har et ledetall på kun 20(oppgitt 33), Nissin har 37(35 oppgitt). Har dette noen praktisk betydning i det hele tatt? Må kunne bruke blitsen til å gå via tak/vegger innendørs.

Så koster YN-468 ikke mer enn ca 90 dollar, og det er ikke ille.

Noen tanker?

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er villig og kjøpe Canon sin 430EX blits kan du like greit kjøpe den billigeste du finner, det enkelte kaller "kompatible med ETTL" er bare et salgstrikk, Har selv testet med en sigma blits "530dg?" og det var veldig knotete og fine ut av og når jeg endelig trodde alt var i orden fikk jeg for det mange feileksponerte bilder, og når du om et par år bytter kamera er det store muligheter at du også må bytte blitsen da den sikkert ikke er ttl-kompatibel lenger.

Du må bruke manuelle innstillinger på blitsen, men når du lærer deg dette så går det relativt greit. Også på kameraet er det greit og bruke manuell innstilling med det burde man bruke uansett type blits.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har hatt YN460, og for 200kr er det vanskelig å finne noe billigere. Den funker, men du (og evt. modeller) skal ha godt med tålmodighet når du må justere innstillingene til stadighet. Selv om det gjerne kniper litt ekstra i lommeboken i begynnelsen, er det mye bedre at du får gode erfaringer med blits i begynnelsen, slik at du faktisk bruker den.

Jeg ville absolutt anbefalt 420/430ex/exII (eller 5xx-serien), gjerne brukt. Etter en kjapp tur innom finn.no finner jeg 550ex til 1000kr, for eksempel. Jeg ville mye heller hatt en sånn, brukt, enn en ny lekeblits til halve prisen.

Lenke til kommentar

Takk for råd. 270EX kommer jeg ikke til å vurdere engang...

Jeg tenkte egentlig på 320EX, men blandet modell-navn litt:

https://prisguiden.no/product.php?productId=144571

Ut av nysgjerrighet:

Hva er det ved 270EX II (og evt 320EX) som gjør at du ikke vil vurdere den? Mekanikk? Ledetall? Pris? Jeg ser disse kravene fra deg:

*en råbillig blits til canon kameraer

*Må kunne bruke blitsen til å gå via tak/vegger innendørs.

*(om ledetall): Har dette noen praktisk betydning i det hele tatt?

-k

Lenke til kommentar

Ut av nysgjerrighet:

Hva er det ved 270EX II (og evt 320EX) som gjør at du ikke vil vurdere den? Mekanikk? Ledetall? Pris? Jeg ser disse kravene fra deg:

Hovedgrunnen er nok at de ikke har et fast fokuslys, fungerer akkurat som den innebygde blitsen "preflash".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...