Kant Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Hei! Jeg har kjøpt meg protein fra Proteinfabrikken og lurer litt på hvordan jeg bør dosere inntaket med mine uvanlige treningsrutiner. Jeg trener over hele dagen hver dag, hvor jeg dropper på bakken og tar armhevinger og sit-ups tilfeldige ganger. Jeg har nå tenkt å ta proteintilskudd for større effekt (har hatt veldig god effekt over tid, men vil gjerne ha bedre), og lurer på når jeg bør drikke vann med proteinpulveret i? Er det smart å drikke det over hele dagen, noe som kan bli vanskelig med tanke på at det er bare 1,5l? Burde jeg drikke bare morgen/kveld/ettermiddagen? Setter pris på all hjelp jeg kan få. Edit: Trener også med manualer. Mulig det er irrelevant. Endret 28. mars 2011 av Treneren Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Jeg lovde å holde meg unna sånne emner fordi jeg det er "slitsomt" å fortelle at gud ikke finnes, men du kan fint med fordel droppe proteinpulver om du ikke sliter med å ete eller har et forferdelig dårlig kosthold - idag har jeg spist f.eks spist svinefile, kesam og cottage cheese og bare sålangt ligger jeg 140g protein idag, jeg veier 72 kg og det betyr at mitt daglige inntak er langt over 2,0 (som er strengt talt for mye) KUN via kosten. Alltid på gymmen vil folk vite åssen jeg trener og åssen kosttilskudd jeg tar og sjokket er like stort når jeg sier at jeg kun tar tran fordi jeg rett og slett ikke klarer fisk og at når jeg er på treningen, så trener jeg. (I eksempel kan man si at jeg dro på banen og slo noen pasninger med en kompis for å komme hjem og si at jeg har vært på fotball"trening") Et norsk kosthold er allerede temmelig proteinrikt med mye ost,egg og kjøtt så om du ikke veier utrolig mye og tar noe anabolt så må du bruke tiden til hjelp, Roma ble ikke bygget på en dag hvor enn brutalt jævlig sannheten høres ut som. For å gi det et eksempel du vil forstå : Om du ville bygge et hus (celle) og du har x antall arbeidere(katalyserende enzymer) så pøser du med semenent/planker etc (proteiner) Huset ditt er ferdig bygget, men du har et hav av sement/planker igjen - da er det bare å bruke det i metabolismen da kroppen ikke har et lager for aminosyrer. For å svare på spørsmålet ditt så har det ingenting å si om du drikker pulveret med vann eller melk da hverken det ene eller andre hverken kjemisk eller stofflig inneholder noe som forbereder eller hindrer det. Endret 29. mars 2011 av Dukien Lenke til kommentar
Kant Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Takk for flott svar, men det har seg slik at jeg prøver å spise mindre, fordi jeg har litt flesk jeg skulle hatt vekk. Derfor vet jeg at jeg er et godt stykke under grensen for daglig proteininntak, og jeg har tenkt å bruke proteinpulver uansett, det vil jo komme til nytte med tanke på at jeg får i meg lite protein, noe som ikke er så positivt med tanke på at jeg trener styrketrening. Men vet du når jeg bør ta proteinet for best effekt? Kommer det på samme bare jeg får det i meg i løpet av dagen? Endret 29. mars 2011 av Treneren Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Nå er det heftig mye debatt om akkurat det med stabilt blodsukker og da jeg er synes teorier og nye forskning er interessant så er det for nytt, og uansett så har jeg mer troa på de studiene vi har og som jeg utdanner meg innen under. Men jeg skal prøve å gjøre det lettest mulig for deg : Kroppen har en fenomal evne til å suge opp og nyttegjøre av seg selv om du har vært noen timer uten næring, nå tar det ca. 4 timer fra det når ventrikkelen til cellene storkoser seg med det du har gitt den, og det er en av grunnene til at vi fra dagens litteratur anbefaler spis hver 3 time for et stabilt blodsukker, slik at om du f.eks eter 3 ganger daglig så får cellene 12 av 24 timer med konstant påfyll med det som er nødvendig - da det arbeides konstant mellom degrenering og oppgrenering. I forhold til trening så ville jeg puttet i meg 10-20 essensielle aminosyrer som fra melk (6dl melk dekker dette) etter en treningsøkt og ha noe tilgjengelig aminosyrer samt karbohydrater både .. vel føre og etter, om du putter i deg 140gram proteiner på kveldstid og absolutt ingenting på dagtid så vil vel kroppen klare å få brukt mesteparten - som jeg sa, den suger til det behovet den har. Alt dette blir dekt av typisk norsk kosthold. For å være helt ærlig så er det et vanskelig spørsmål og jeg vet ikke eksakt men jeg ville gjettet meg til at kroppen vil ete av egne muskelproteiner, det er første gang jeg hører det spørsmålet da det overhodet ikke er den optimale måten å gjøre det på og for det andre så blir det feil å si det du sier "at du har lavere behov for protein fordi du har litt flesk" Jeg gjentar det jeg sier, fokuser på kosthold og vær tålmodig - jeg har gått i absolutt den samme fella selv, kroppen er opprinnelig ikke designet for å være i katabolsk faser og derfor har vi forsvarsverk mot lavt blodsukker. Om du glemmer alt det jeg har skrevet ovenfor et sek : Dette tar tid, vær tålmodig - spis riktig (unngå for mye karbohydrater da dette er essinelt for aminosyre-og fett-metabolismen) Poenget er bare at jeg ikke håper at du forventer deg mirakler av å putte i deg proteinpulver. Endret 29. mars 2011 av Dukien Lenke til kommentar
Kant Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Mente ikke at jeg trenger mindre protein, mente at jeg får i meg for lite hver dag. Men tusen takk for hjelpen, skal passe på kostholdet mitt! Endret 29. mars 2011 av Treneren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå