Gå til innhold

En god ide å gå helt over til m4/3?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

E-P1 har ikke mulighet for elektronisk søker. Men det finnes en optisk søker beregnet til 17mm-en til Olmypus. Den passer også til 20mm'en.

Jeg synes E-PL2 er vel så interessant, men om det er verdt å gå helt over, er vanskelig å si.

Jeg har konvertert helt, men til Panasonic....

Lenke til kommentar

Skal jeg først gå over gjør jeg det nok skikkelig, selger alt av nikon og kjøper nytt.

Jeg er ikke uenig i det, men det er ikke all verden med penger du får for en D100 nå da ...

Det som holder meg igjen fra å kjøpe panasonic er den manglende bildestabiliseringen i huset.

Jeg trodde det ville være et hinder, men synes ikke det i praksis. Men Olympus hus og Panasonic objektiver fungerer det også.

Men kan du leve med begrensingene til µ-4/3? Som er elektronisk søker, liten sensor, treg AF, og slapp følgefokus?

Lenke til kommentar

Ja, de bildene jeg tar står stort sett i ro. Slik situasjonen er nå tar jeg ikke med meg kameraet ut hvis det ikke er noe spesielt. Har ikke noe å ta bilder med når jeg er på tur osv.

Et kamera som ligger hjemme er det ingen som har glede av.

Ettersom vekt og størrelse er viktig, så vil jeg foreslå E-PL2 med standard-kit og Panasonic 20mm f/1.7 til å begynne med. Så kan du utvide med en vidvinkel-zoom og/eller en tele-zoom etterhvert.

Det er muligens også en ide å se på Samsung sitt NX system - der skjer det en del spennende fremover.

Lenke til kommentar

Pussig at det skal være så vanskelig å finne E-PL2 uten kit. Men, det kit-objektivet er veldig godt da, bare ta en titt på hva HelenaN gjør med det f.eks. Det skal ikke store lomma til for å få det med seg heller.

Jeg har vært inne på tanken å oppgradere (har E-P1) for å få muligheten til elektronisk søker, enten E-P2 brukt, eller E-PL2. Det ligger et par E-P2 på foto.no, ett med 17mm/2.8 og et annet med søker og 14-42mm. Jeg kommer nok ikke til å oppgradere, jeg venter på hva som kommer av nye hus i år.

Hvis raske motiver ikke er hovedstilen, så har jeg ingen problemer med å anbefale et bytte. Med litt jobbing og mindre treffrate kan man ta gode bilder av bevegelige motiver også. Både 14/2.5, 17/2.8 og 20/1.7 er fine små objektiver som yter godt og pakker ekstremt lite. Når det er lite lys og jeg vil ha autofokus er 20/1.7 veldig god å ha. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...