Bytex Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Heisann, her er en liten oppgave til lydfolket/DJ's. Sitter og jobber med et lite prosjekt for en kompis som er DJ. Han ga meg en CD på jobben i dag som er en full mix, dvs. at det høres ut som en lang sang på 72 minutter. Problemet er at det er et bittelite hopp i overgangen fra spor til spor, kanskje bare 1ms, men det høres likevel godt, og høres amatørmessig ut. Han lurte på om jeg greier å rippe og brenne CD'n pånytt og få bort det lille hoppet. Har prøvd med Nero (rippa først med Audiograbber+Lame), tok bare vekk default settinga som er 2 sekund pause mellom sangene, og brente. Men det er fortsatt en liten glipp, et bittelite hopp mellom sangene (de er laga i samme BPM). Jeg hører det lille hakket når jeg legger MP3'ene i playlist i Winamp også. Men når jeg editerte WAV-filene (audio properties i Nero) er ikke klikket hverken i starten eller i slutten av noen av filene. Det må altså være dårlig CD-spiller jeg tester på? Har prøvd med både Discman og CD-brennern som lydkilde. Har sett DJ-mixer som er bare ei diger MP3-fil på 100MB der alt går 100% i ett, hvordan lager man en slik ut fra en CD? Han ville helst ha inndelt i spor, men går det ikke så går det ikke. PS. Han kunne sikkert gjort det selv, men fikk robba leiligheta for alt utstyr for noen uker sida. Lenke til kommentar
Odd Logic Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Prøvd å sette "disc-at-once" når du brenner CD'en ? Lenke til kommentar
Tuba.Titan Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 kan jo alltids lagre de 72 minuttene i en fil og så fjerne mellomrommene manuelt med et audioredigeringsprogram men er kansje tungvint dette Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 Kanskje det, men jeg vet ikke hvordan jeg lagrer alle sporene til ei diger fil. Og da forsvinner jo også det ene kriteriet hans, om å ha sporene separert...men kanskje det er nettopp dette som lager det lille hoppet, at hardware i cd-spilleren min rett og slett ikke klarer å bytte spor fort nok..men syns ikke jeg har merket det på andre profesjonelt brente plater der sporene går i ett. Kjedelig å feilbrenne ørten CD'r mens man sitter og prøver seg fram. Får jo ikke resultat før jeg har brent og prøver å spille i CD-spillern. Så jeg håper noen har litt mere erfaring med slikt, og kan gi en full beskrivelse. Er ikke så veldig keen på å prøve flere brenninger nå (3 frisbee's til nå). Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Har ikke prøvd å utføre dette med mange lydfiler, men når jeg gjør konsertopptak til en stor fil, lager jeg også spor slik at jeg kan hoppe mellom de ulike melodiene. Dette gjør jeg ved å lage en cue-fil som beskriver hver melodi og hvor denne melodien starter i filen. Det blir på denne måten ingen hopp/pause mellom melodiene. Eksempel fra en Norah Jones konsert (Norah Jones.cue): TITLE "In Consert - New Orleans - 2002" PERFORMER "Norah Jones" FILE "Norah Jones.wav" WAVE TRACK 01 AUDIO TITLE "Cold cold heart" PERFORMER "Norah Jones" INDEX 01 00:00:00 TRACK 02 AUDIO TITLE "Nightingale" PERFORMER "Norah Jones" INDEX 01 05:44:49 TRACK 03 AUDIO TITLE "One flight down" PERFORMER "Norah Jones" INDEX 01 10:04:33 ... resten klippet bort... Hvis du får laget en lang lydfil av CD'en, så vil denne metoden fungere. Bruker selv Golden Hawk CDRWin 3.9 for å brenne disse, men Nero og andre som støtter cue-filer burde fungere også. Å lage en lang lydfil av flere filer er relativt enkelt. Bruk hvilket som helst lydredigeringsprogam, og importer de ulike melodiene etter hverandre. Merk at cue-filer bruker ikke millisekunder, men frames (75 frames per sekund, dvs. 00 - 74). Hvis hver melodi ikke er nøyaktig på sekundet, så konverterer du fra ms til frames med formelen ((ms*74)/99). Er litt pirkearbeid, men resultatet blir veldig bra. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 Ypperlig, skal prøve dette. Btw, når jeg går på properties på wav-filene i Nero, og setter hvor mye mellomrom som skal være mellom sangene på CD'n, kan man velge mellom frames eller sekunder. Jeg satte 0 frames, men hoppet kom fortsatt fram..kanskje 0 frames er for lite? En hvilken som helst CD-spiller burde jo greie å spille kontinuerlig en hel CD uten å stoppe i 1ms mellom hver sang. Må være noe jeg gjør i programvaren. Det er forresten en bra wav-editor der også, prøvde å zoome helt inn på slutten og starten av låtene, og fjerne litt, og re-save fila. Fikk ikke brent før Nero kræsja Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Hvis du brenner fra en CD må du muligens velge Recorder -> Save Track før du markerer alle sangene og velger 0 sec mellomrom. Dette har jeg hvertfall gjort tidligere med godt resultat. Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Problemet er rett og slett det at mp3-formatet ikke støtter såkalt gapless playback. Derfor vil ikke et typisk sammenmikset DJ-album kunne enkodes til mp3 sang for sang, og så brennes med Nero (o sek mellom sangene) uten at dette problemet oppstår. Jeg mener å huske at ATWindsor linket til et program som kunne brukes til å dekke over denne svakheten, men har ikke prøvd det selv. Hvis den cd'n du har fått i utgangspunktet er mp3-filer som er brent med f.eks. nero med 0 sek pause, må du nok igang med et slikt program. Dersom utgangspunktet er en original cd der sangene er mikset i hverandre, så er cue-fil som allerede har blitt nevnt, en mulighet. Ellers kan du prøve et format som støtter gapless. Jeg fant selvsagt ikke de linkene jeg tenkte på, men her er noen (har ikke lest dem ordentlig selv så jeg vet ikke om de hjelper) What should become of LAME? Riktignok fra 2001, men kan være interessant allikevel å lese hva utviklerne mente på den tiden (jeg skal kose meg med den nå ) question about compression Silence At The Beginning Of Mp3s Ellers vil: mp3->audio cd->mp3->audio cd gjøre at kvaliteten blir dårligere for hver enkoding og er ingen god idè om du kan unngå det. I tillegg ville jeg brukt EAC i secure mode til ripping... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 Hm, så problemet ligger rett og slett i at jeg rippa CD'n (orginalcd) til MP3 først..går det an å ta CD-copy og gå utenom MP3 da? Eller bare rippe direkte til WAV-filer istedet for MP3..Tenker litt høyt her De små mellomrommene er på orginalcd'n også, det er de vi vil ha helt bort så han kan spille den kontinuerlig der han jobber. Han driver i baren også så han har ikke tid til å stå fulltime ved DJ-decken hele tida. Ganske rart at en såpass kjent DJ som DJ Lars Holte ikke har fått til gapless på en CD han har gitt ut offisiellt da..vi får prøve å fixe det vi da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå