Gå til innhold

Til ateister! (Tanker om noen spørsmål)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har den grunnleggende forståelsen for hva man tenker seg. Men så lenge vi ikke kan observere dette,er det bare teorier.

Spesielt når argumentasjonen er at "vi vet at universet finnes i dag"

Ellers takk for tilbudet ;)

Litt spesielt er det jo at du utviser en mangel på forståelse for et tema, og når du blir tilbudt hjelp avviser du dette med at du har forståelse... Har du tenkt over tanken at du muligens ikke kan vite alt?

For min del bare delvis bekrefter du at religion er en effektiv killer for intellektuell nysgjerrighet, men hva faen vet vel jeg.. :whistle:

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting?

Det er mer sansynlig at universet skapte seg selv, en at noe som er i stand til å skape universet skapte seg selv. Hvordan universet ble skapt vet vi ikke enda. Men vi har teorier basert på det vi kan observere i fysikken.

2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader)

Vann fryser ved null grader fordi Celsiusskalaen baserer seg på vannets frysepunkt. Frysepunktet til vann er +273,5 på Kelvinskalaen.

3. Hvordan vet vi forskjellen på rett og galt?

Vår oppfattning av rett og galt er en egenskap vi har utviklet igjenom evolusjon. Om vi opptrer rett, sikkrer det vår overlevelse i høyere grad enn om vi gjør galt. Dvs, siden vi er flokkdyr, er vi avhengige av flokken, og vi øker vår overlevelse ved å skape et sterkt flokksammarbeid, noe som skjer ved å gjøre rett mot hverandre.

Lenke til kommentar

For min del bare delvis bekrefter du at religion er en effektiv killer for intellektuell nysgjerrighet, men hva faen vet vel jeg.. :whistle:

Anser du kun søken etter kunnskap og/eller en eventuell sannhet som tilfredstillelse for intellektuell nysgjerrighet?

Lenke til kommentar

Jeg har den grunnleggende forståelsen for hva man tenker seg. Men så lenge vi ikke kan observere dette,er det bare teorier.

Litt spesielt er det jo at du utviser en mangel på forståelse for et tema, og når du blir tilbudt hjelp avviser du dette med at du har forståelse... Har du tenkt over tanken at du muligens ikke kan vite alt?

Sorry. Jeg har prøvd å argumentere for at vi ikke vet hva som var før smellet, og at å påstå sansyneligheten av Gud ut i fra dette da blir feil.

Tydligvis har jeg vært dårlig til å få frem dette :/

Avslutter den diskusjonen nå for min del, da vi har kommet langt vekk i fra utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Spørs hva du mener med teorier. Fra wikipedia:

"En teori er en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen, som har blitt utsatt for mange og kritiske tester uten at disse har resultert i at den kunne falsifiseres (motbevises). Formuleringen av antatte naturlover er for eksempel teorier. Ofte blir begrepet teori forbeholdt forklaringssystemer som består av mange innbyrdes samstemte (koherente) «delteorier» og som kan forklare og forutsi et stort spekter av fenomener eller sammenhenger.

I hverdagsspråket brukes teori ofte for å betegne en «ubekreftet antagelse». Men den vitenskapsteoretiske betydningen av ordet er altså nesten det motsatte: Teori brukes nærmest som hedersbetegnelse på en hypotese når denne gang på gang har blitt bekreftet i tester som hadde som sitt formål å tilbakevise den."

Lenke til kommentar

1: Video. Ikke det at jeg vet hvor Gud skulle kommet fra heller, men synes hvertfall det viser at ateistesme også forutsetter tro på det umulige.

Slike videoer gjør meg så forbannet at jeg ikke har ord! Hvorfor skal folk som ikke har peiling på et emne absolutt uttale seg om det?? Jeg driver ikke og snakker om hjernekirurgi jeg heller, fordi jeg ikke aner en drit om det. Denne videoen nevner også at "evolusjon sier at liv oppstod fra ingenting", noe evolusjon overhodet ikke sier en døyt om. Videoen er noe av de verste eksemplene jeg har sett på propaganda av vitenskap.

Endret av Kenny Bones
  • Liker 3
Lenke til kommentar

1: Video. Ikke det at jeg vet hvor Gud skulle kommet fra heller, men synes hvertfall det viser at ateistesme også forutsetter tro på det umulige.

Slike videoer gjør meg så forbannet at jeg ikke har ord! Hvorfor skal folk som ikke har peiling på et emne absolutt uttale seg om det?? Jeg driver ikke og snakker om hjernekirurgi jeg heller, fordi jeg ikke aner en drit om det. Denne videoen nevner også at "evolusjon sier at liv oppstod fra ingenting", noe evolusjon overhodet ikke sier en døyt om. Videoen er noe av de verste eksemplene jeg har sett på propaganda av vitenskap.

Ikke nok med det, men mysaviourdied4u2 har blitt opplyst om dette flere ganger i andre tråder han har postet nøyaktig den samme videoen. Jeg gråter litt inni meg, når de samme løgnene blir fremstilt gang på gang.

Lenke til kommentar

Fasitt

001 Dette er skriftens ord! Det som er åpenbart deg av Herren er sannhet. Men folk flest tror ikke.

002 Gud er det som plasserte himlene der oppe, uten synlige støttepilarer. Derpå tok Han plass på tronen. Han satte sol og måne i tjeneste. Enhver av dem løper med fastsatt tid. Han ordner med alle ting. Han klargjør ordet, så dere må få visshet om møtet med Herrren.

(Koran kap 13.)

Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader)?

003 Han er det som har utbredt jorden, og laget faste fjell og elver på den. Alle frukter har Han skapt to og to i par. Og Han lar natten dekke over dagen. Sannelig, i dette er jærtegn for folk som tenker etter!
(Koran kap 13.) Endret av peace2
Lenke til kommentar

Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt.

2. naturlovene kan da bare ha vært slik hele tiden. virker mest logisk at universet og alt annet aldri ble skapt, men alltid har vært.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt.

2. naturlovene kan da bare ha vært slik hele tiden. virker mest logisk at universet og alt annet aldri ble skapt, men alltid har vært.

001 Den Barmhjertige

002 har belært om Koranen.

003 Han har skapt mennesket,

004 og lært ham den klare beskjed.

005 Sol og måne i fastsatte baner,

006 busker og trær faller Ham til fote.

007 Himmelen har Han hevet opp. Han har satt Vekten (likevekten).

008 så kluss ikke dere med vekten,

009 men gi rett vekt, og snyt ikke på vekten!

010 Jorden har han lagt på plass for alle skapninger.

011 På den finnes frukt, palmer med fruktkolber,

012 korn på strå, og aromatiske vekster.

013 Hvilke av Herrens velgjerninger vil dere fornekte?

,

Lenke til kommentar

Det beste med slike kreasjonistvideoer er at man ikke kan kommenterer dem som alle andre videoer. Ignorante? Neida...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...