Ubuntu Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Mer fordi jeg mest sannsynlig vet hva spekulasjonene ville blitt fra en kristen. Men ja jeg skal innrømme at jeg holder en knapp på en skaper! Hvor kommer egentlig det indre kompasset fra, resultat av evolusjonen? Naturligvis ikke noe vi får svar på da men. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) e=mc^2 Dette betyr at energi kan bli masse og omvendt. Dette er ganske fascinerende, fordi Einstein som fant ut denne formelen selv var religiøs hadde en tanke om at Gud kan ha skapt energien i universum og resten kan ha skjedd av mer eller mindre tilfeldigheter, dette utelukker da heller ikke at Gud kan stå bak evolusjonen. Kilde: Boka e=mc^2 Endret 28. mars 2011 av Sebbe Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 e=mc^2 Dette betyr at energi kan bli masse og omvendt. Dette er ganske fascinerende, fordi Einstein som fant ut denne formelen selv var religiøs hadde en tanke om at Gud kan ha skapt energien i universum og resten kan ha skjedd av mer eller mindre tilfeldigheter, dette utelukker da heller ikke at Gud kan stå bak evolusjonen. Kilde: Boka e=mc^2 Var Einstein religiøs? Du blir nødt til å sitere den boken for å underbygge påstanden. Jeg har inntrykk av at det er ganske meningsløst å bruke Einsteins sitater om "Gud" i en religiøs sammenheng. http://www.newscientist.com/blog/space/2008/05/was-einstein-religious.html Lenke til kommentar
weebl Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 for å svare litt mer seriøst enn mitt forige innlegg. at vi vet rett fra galt tror jeg er noe som fins i alle levende skapninger, byttedyr vet at å være i flokk gjør sjangsen for at en av de blir drept mindre. kjøttetere vet at om de er flere som jakter er sjangsen for å få mat større. osv. hva som er rett og galt for oss mennesker er noe som går i arv mellom generasjoner hvor foreldre lærer barna hva som er rett og galt akkurat som at vi lærer å spise med kniv og gaffel og ikke nevene Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hvor kommer egentlig det indre kompasset fra, resultat av evolusjonen? Naturligvis ikke noe vi får svar på da men. Evolusjonen er en veldig enkel funksjon: 1. Vi ruller noen terninger 2. De resultatene som overlever og kan forplante seg videre vinner 3. Gjenta forsøket i det uendelige For et "flokk" er sosial empati fordelaktig, mer fordelaktig enn ren hard evne til å stå alene. Mer fordelaktig enn andre grener? eller mer fordelaktig enn hva vi konkurrerte mot? Vi trenger ikke en gang å ha konkurrert mot noe som helst effektivt en gang: Vi kunne ha steget ned fra trærne for å så fylle en helt ufylt nisje, for å så utvikle oss til "mennesket" for å så ta over verden ved å være det seigeste landdyret tidsmessing. Uten å virkelig møte motstand. Evolusjonen har skyld i alt bortsett fra hvor stjernene og planetene ligger, samt hvilken metaller som ligger rundt omkring, det må vi nok skylde på naturvitenskapen Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt. 1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting? 2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader) 3. Hvordan vet vi forskjellen på rett og galt? Gode spørsmål Ubuntu! Spørsmål som dette er noen av grunnene til at jeg er kristen, fordi jeg ikke klarer å finne tilfredstillende svar på disse som gir noe mening uten Gud! 1: Video. Ikke det at jeg vet hvor Gud skulle kommet fra heller, men synes hvertfall det viser at ateistesme også forutsetter tro på det umulige. 3: Finnes ikke Gud kan heller ikke objektiv moral eksistere. Da er det bare subjektive meninger. Da går det ikke an å si at nazistene hadde noe dårligere moral enn oss heller. Endret 29. mars 2011 av mysaviourdied4u2 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt. 1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting? 2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader) 3. Hvordan vet vi forskjellen på rett og galt? Gode spørsmål Ubuntu! Spørsmål som dette er noen av grunnene til at jeg er kristen, fordi jeg ikke klarer å finne tilfredstillende svar på disse som gir noe mening uten Gud! 1: Video. Ikke det at jeg vet hvor Gud skulle kommet fra heller, men synes hvertfall det viser at ateistesme også forutsetter tro på det umulige. 3: Finnes ikke Gud kan heller ikke objektiv moral eksistere. Da er det bare subjektive meninger. Da går det ikke an å si at nazistene hadde noe dårligere moral enn oss heller. "Everything is orbiting in perfect balance and order." Likevel er det galakser som kræsjer inn i hverandre, stjerner kolapser og sprenger! Dessuten tar videoen utgangspunkt i at big bang oppstod av "nothing, nothing and some time". Hvem er det egentlig som påstår dette? Eller er det en stråmann? "but everything else that surround us in nature is the result of random chance and time. You don't even need raw materials." Hvem er det egentlig som står for et sånt syn han angriper her? Det er rart at ingen universiteter eller høyere utdanningsinstitusjoner tar denne agendaen seriøst. Prøv å studere geologi eller biologi noen år og se hvor mange av den typen du ser i videoen som studerer med deg eller er foreleser. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Strengt tatt er valget mellom å tro på at en eller annen magisk kraft har lagd alt sammen(hvem lagde det som lagde alt?), eller at alt sammen alltid har eksistert(ja, alt eksisterte også før Big Bang, hva og hvordan vet ingen) Magi har jeg aldri trod på, så da blir å tro på noe vi ikke klarer å forklare helt enda, men vi kommer stadig nærmere og lærer stadig nye ting. Kan ikke si det samme om Gud og Jesus... edit: så har vi dette med "perfekt balanse" som har blitt nevnt... Månen beveger seg vekk fra jorden, hva var guds plan med det? Ett år er 365.242199, hvorfor ikke akkurat 365? Perfekt? Endret 29. mars 2011 av aklla Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 1: Video. Ikke det at jeg vet hvor Gud skulle kommet fra heller, men synes hvertfall det viser at ateistesme også forutsetter tro på det umulige. MSD4u2, eg liker ikke at du generaliserer atiestisk tankegang på denm måten, kan du heller skrive "gnostike ateister/gnostisk ateisme"? Eg er en agnostisk ateist og vil ikke inn under definisjonen for gnostisk ateist. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Kreasjonisme er jo også en fin bil ( ) 1 Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 edit: så har vi dette med "perfekt balanse" som har blitt nevnt... Månen beveger seg vekk fra jorden, hva var guds plan med det? Ett år er 365.242199, hvorfor ikke akkurat 365? Perfekt? Fordi begrepet "år" ble oppfunnet av menneskene før vi kunne måle dette nøyaktig... 1 Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) 3: Finnes ikke Gud kan heller ikke objektiv moral eksistere. Da er det bare subjektive meninger. Da går det ikke an å si at nazistene hadde noe dårligere moral enn oss heller. Mener du at uten en overordnet og predefinert moralkodeks er ikke mennesker i stand til å skille rett fra galt? Endret 29. mars 2011 av phydeaux Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det han sier er at religiøs etikk (deontologi) er en forutsetning for å kunne avgjøre om en handling er etisk riktig og en annen feil, rent objektivt. Selve resonnementet er feil på så mange punkter, at jeg ikke skal ta meg bryet med å rette. Men det han sier er i essens interessant: de ateistene som velger å ta avstand fra "gud" av den grunn at det ikke er rasjonelt å "tro", har oftest en oppfatning om hva som utgjør en god/dårlig handling. Å si at det ikke er rasjonelt å tro på gud og i samme åndedrag snakke om hva en bør gjøre er hva man kaller "hyklersk". Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt. 1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting? 2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader) 3. Hvordan vet vi forskjellen på rett og galt? 1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting? Vet ikke, bryr meg ikke. 2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader) Vet ikke, Bryr meg ikke. 3. Hvordan vet vi forskjellen på rett og galt? Hvis det blir mer tap enn det blir seier er det galt, hvis det blir mer seierenn tap er det rett. Det gjelder ikke når det kommer til og gjøre ting med andre mennesker. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 edit: så har vi dette med "perfekt balanse" som har blitt nevnt... Månen beveger seg vekk fra jorden, hva var guds plan med det? Ett år er 365.242199, hvorfor ikke akkurat 365? Perfekt? Fordi begrepet "år" ble oppfunnet av menneskene før vi kunne måle dette nøyaktig... Begrepet "år" kommer fra menneskene ja, men det er fortsatt hvor lang tid jorden bruker rundt solen... For å fjerne menneskene begreper, hvorfor spinner tellus 365,242199 ganger rundt sin egen akse for hver gang den roterer rundt solen. Det beste mtp. design hadde jo vært 365 ganger Lenke til kommentar
soulless Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt. 1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting? 2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader) 3. Hvordan vet vi forskjellen på rett og galt? Veldig tendensiøse spørsmål, kan du omformulere dem slik at det faktisk er mulig å gi et svar? I 1. presenterer du en konklusjon som (så vidt jeg vet) ingen forskere støtter og spør hvordan det kan være slik. I 2. konkluderer du med at noen har bestemt naturlovene - akkurat som noen skulle behøvd å gjøre dette i det hele tatt. 3. spørsmål er også til en viss grad tendensiøst, eller tror du at du faktisk kan gi meg "rett" svar på hva som er riktig på samtlige moralske dillemma jeg kan presentere? Det sjokkerer meg på ingen måte at MSDFU2 syns disse spørsmålene var gode, da de stort sett er påstander forkledd som spørsmål. 3 Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Begrepet "år" kommer fra menneskene ja, men det er fortsatt hvor lang tid jorden bruker rundt solen... For å fjerne menneskene begreper, hvorfor spinner tellus 365,242199 ganger rundt sin egen akse for hver gang den roterer rundt solen. Det beste mtp. design hadde jo vært 365 ganger Joa, ser forsåvidt den. Men krever et inteligent design at naturens tall skal være runde? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Joa, ser forsåvidt den. Men krever et inteligent design at naturens tall skal være runde? Nei, jeg bare syntes det er mer logisk at om alt er designet, så ville alt vært satt opp litt mer "brukervennlig" og litt mer statisk enn det er i dag... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Nå roterer jorden saktere og saktere etterhvert som årene går også da.... så tallet i dag stemmer ikke helt med det i morgen, da morgen dagen er noen små tusendeler lengre enn i dag har vært... Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Eg har ikkje noko fasit på kvifor livet er slikt som det er, eg er berre i det. Eg har heller ikkje noko interesse av å helde meg vekke frå altslags, å fulge moral eg tykkjer er feil. Kvifor skal eg leve etter ei bok skriven for fleire tusen år siden? Eg bryr meg ikkje. Eg vil ikkje vite. Om Jesus, Allah eller Geir fann opp verda bryr meg egentleg ikkje noko særleg. Eg gidder ikkje å ta stilling til det, alt handler om her og no - ikkje då, og seinare. Ein må leve i nuet, for plutseleg ein dag ligger ein daud. Og om ein eventuell Gud er så bamhjertig som det høyres ut som, godtar han nok at eg har spøkt litt med han, så tek med to-tre øl i lag i uendeligheita. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå