Gå til innhold

Til ateister! (Tanker om noen spørsmål)


Anbefalte innlegg

Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt.

 

1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting?

2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader)

3. Hvordan vet vi forskjellen på rett og galt?

Endret av Ubuntu
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting?

 

for en stygg påstand, det har eg aldri sagt!

 

2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader)

Ja hvem har det? men her er det en feil, for du anntar visst at det er en person eller ett vesen som har gjort dette, men det kan ha vert noe helt annet. Hva med at det var noe vi ikke forstår?

 

3. Hvordan vet vi forselen på rett og galt?

 

Vet vi det?

 

 

Vanskelig å skille mellom religiøse og troll.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1: les litt om temaet, men vi VET vel ikke hvordan hele greia er satt sammen og hvor det kommer fra og hvordan det kom dit osv.. men skal vi heller tro på noe som en del snakker om men ikke kan bevise? da er det vel bedre å vente på et svar når teknologien og tankegangen finner ut hva som er og hva som var.

 

2: Anders Celsius

 

3: når bortimot alle vet hva som er forskjellen på rett og galt så så kan vi vel slå oss til ro med det til det motsatte er bevist

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting?

2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader)

3. Hvordan vet vi forselen på rett og galt?

 

Det første spørsmålet er det vel ingen som kan svare helt sikkert på enda, tror jeg. Det andre spørsmålet er ganske meningsløst når du spør ateister om det. Ingen har bestemt naturlovene. Vann fryser ved null grader fordi celsius-skalaen er gradert etter vanns fryse- og kokepunkt. Det er det faktisk en svenske som har bestemt.

 

Hva vi ser på som rett og galt kan nok forklares med evolusjonsteorien, og det er vel derfor menneskeheten er så nær konsensus i moralske spørsmål som vi er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt.

 

1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting?

2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader)

3. Hvordan vet vi forselen på rett og galt?

 

1. Jeg har ikke sagt at universet ble skapt ut av ingenting. Jeg kan faktisk ikke svare på spørsmålet. Vi vet ikke mer enda.

 

2. Ingen har bestemt naturlovene. Anders Celcius er kjent for i 1742 å ha fastsatt temperaturskalaen (°C) etter smeltepunktet og kokepunktet til vann under normalt trykk ved havoverflaten.

 

3. Hva som er rett og galt er også en definisjon skapt av mennesket.

Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålene du stiller krever all viten. Tror du noen av oss sitter med all viten? Tror du menneskene noen gang kommer til å besitte all viten?

 

Spørsmål til deg.

 

1. Gi meg eksakt antall planeter i universet.

2. Gi meg hastigheten på spermen som førte til Cain og Abels fødsel. Btw, var disse to eneggede?

3. Mener det er rimelig at jeg skal forvente at du kan besvare disse spørsmålene?

 

For å svare på et av dine spørsmål med ditt mindset

 

1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting?

Universet ble ikke skapt av ingenting. Universet er en del av Homer Simpsons hårstrå, dette har alltid vært.

 

http://www.liveleak.com/view?i=93e_1246829433

 

Ja, så tåpelig mener jeg at ditt svar er.

 

En ting til. Hvorfor mener du skapelsesberetningen i bibelen mer sannsynlig enn andre skapelsesberetninger?

Endret av Tå.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, jeg har ikke nevnt at jeg har svar på alt, jeg har ikke svar på mine egne spørsmål heller. Jeg har jo ikke engang nevnt at jeg er kristen, jeg har bestemt meg for at jeg ikke tar noe standpunkt før jeg VET. Det må da få være lov å tro litt forskjellig, når vi har så få svar på ting og tang. Dette er bare noen spørsmål jeg har gått å gnukket på i dag, så ville jeg høre andres meninger.

Endret av Ubuntu
Lenke til kommentar

Universets konstanter har ofte ingen forklaring i dag, de bare er sånn. Hvorfor har lysets hastighet den hastigheten den har i vakuum? I vårt univers er den lyshastigheten slik den er målt, men hvorfor har vi ikke svar på. (Såvidt jeg vet. whistle.gif)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt.

 

1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting?

2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader)

3. Hvordan vet vi forselen på rett og galt?

 

Hypotetiske svar:

1: Universet er resultatet av hendelser i strengteorien som vi ikke har funnet ut av.

 

2: Naturlovene er generert av strengene som utgjør universet i strengteorien.

 

Realistiske svar:

1: Har vi noen grunn til å tro at universet kommer fra ingenting?

Hva er i såfall "ingenting"?

 

2: Vi har ikke den fjerneste anelse (men vi har gode hypoteser)

 

3: Vi vet ikke forskjell på rett og galt, kun på straff og belønning og psykologiske reaksjoner på våre handlinger.

Vi føler oss dårlige når vi skader andre fordi vi er født med empati.

Alle andre flokkdyr deler empati med oss; Selv løver kan ha empati for barn av andre arter enn sin egen og for andre barn enn sine egne.

Tigre derimot dreper lett andre tigre.

Vi har flokkdyrmoral, og liker ikke å drepe artsfrender.

Vi spiser gjerne aper og griser dersom kjøttet deres smaker godt, og finner på dårlige unnskyldninger for å ikke spise hjernedøde mennesker (vi klarer det bare ikke uten å få alvorlige reaksjoner utenom i ekstrem nød eller å ha blitt opplært til det).

 

Obsternasige svar:

 

1: Hvordan kan gud ha blitt til fra ingenting?

 

2: Hvem bestemte hvordan gud skulle bli og fungere?

 

3: Hva er (alle vi enig om er) galt (rent bortsett fra å skade folk uten grunn eller stjele uten grunn)?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du stiller feil premisser når du formulerer disse spørsmålene. Formuleringene baserer seg blant annet på at universet har blitt skapt og at det på et vis må være en tanke bak alt som er.

Bigbang-teorien sier ikke at universet ble skapt i et stort smell. Fysikkens lover sier at masse og energi ikke kan oppstå. Masse og energi er dog, ifølge masseenergiloven, satt på spissen to sider av samme sak. All masse og energi som eksisterer i dag har følgelig alltid eksistert og vil alltid eksistere. Big bang "beskriver universets utvikling fra en tett, varm fase fram til i dag" (ref wikipedia, se link).

 

Hvem som bestemmer hvordan naturen skal oppføre seg er naturen selv. Jeg forstår ikke hvorfor det på død og liv må ligge en "høyere makt" bak dette. Fysikere observerer "naturens natur" og formulerer testbare postulater, som etterhvert blir allment erkjent og kan anses som naturlover.

 

Newtons første lov sier til dømes at "alle legemer bevarer sin tilstand av ro eller jevn bevegelse i en rett linje, dersom det ikke blitt tvunget til å endre denne tilstand av krefter som blir påført". Med andre ord: dersom du kaster en gjenstand (si en hammer) ut i verdensrommet, "det store intet", vil den beholde sin hastighet og retning nøyaktig slik den er, helt til den blir påvirket av ytre krefter, som eksempelvis gravitasjon fra planeter/andre legemer, eller at den treffer (kolliderer med) noe. Det du lurer på er "hvem" som nekter hammeren å bryte denne loven, altså spontant endre hastighet/bane uten å ha blitt påvirket av ytre krefter? Det er ikke Gud eller Vishnu, det er naturen selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar Red Frostrave!

Først si at jeg ikke er den beste representanten for bibelsk tro.

 

1. Det fine med gud er at han er overnaturlig. Og kristen tankegang er at alt kan ikke ha blitt skapt ut av ingenting. Så derfor må noe som alltid har eksistert skapt alt. Ofte et litt for absurd og enkel tanke for en ateist.

 

2. Her må jeg nok referere til første setning i svar 1.

 

3. Det sies at gud ga oss naturlovene som vi må følge, og de 10 bud som vi kan velge å følge. Når jeg tenkte på rett å galt, tenkte jeg kanskje på de gangene man kjenner det på seg at man gjør noe galt (f.eks ved baksnakking, lyving, behandler folk urettferdig)

Lenke til kommentar

Jeg tror spørsmålene (ihvertfall 1 og 2) kan kokes ned til noe slikt:

 

Hvorfor ser naturen ut til å være bygget opp rundt logikk?

Under dette kommer argumentene for The fine-tuned Universe osv.

 

Spørsmålene er ikke så dumme som dere skal ha det til, da mange tror at vi enkelt kan forklare "alt" ved big bang etc. Sannheten er jo at det er veldig mye vi ikke vet.

 

Edit: typo

Endret av Annonymous
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Det fine med gud er at han er overnaturlig. Og kristen tankegang er at alt kan ikke ha blitt skapt ut av ingenting. Så derfor må noe som alltid har eksistert skapt alt. Ofte et litt for absurd og enkel tanke for en ateist.

Dette er kun resirkulering av den evinnelig tilstedeværende feilslutningen Begging the Question, som forutsetter at premissenes gyldighet er avhengig av at man på forhånd har godtatt konklusjonen, som i dette tilfellet er gud.

 

Tre enkle grep snur det ugyldige argumentet ditt på hue - og du er like langt.

 

Og ateistisk tankegang er at gud kan ikke ha blitt skapt ut av ingenting. Så derfor må noe som alltid har eksistert skapt gud. Ofte et litt for absurd og enkel tanke for en gudelig.

 

For å si som Daniel Dennett:

 

If God created and designed all these wonderful things, who created God?

Supergod? And who created Supergod?

Superdupergod?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg syntes det virker som om vi har satt det som en fasit, at vi er blitt til uten noen form for overnaturlig hjelp. Jeg har tre spørsmål som jeg hadde satt pris på å høre litt tanker rundt.

 

1. Hvordan kan det være mulig at universet ble skapt ut av ingenting?

2. Hvem har bestemt naturlovene? (F.eks hvorfor fryser vannet ved null grader)

3. Hvordan vet vi forskjellen på rett og galt?

1. Jeg vet ikke.

2. Jeg vet ikke.

3. Den indre moralske kompasset, normale sjelsevner som sympati, empati osv.

 

Ettersom spørsmålet er rettet til ateister, er det sannsynlig at "fordi Gud gjorde det" og "fordi Gud har sagt det" er den troendes alternative svar på alle tre spørsmål.

Det får stå for deres regning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...