Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter, svart skjerm

Anbefalte innlegg

Når jeg startet maskinen i dag så kom det ingenting frem på skjermen.

Fakta:

—Skjermen fungerer når jeg kobler den til en bærbar maskin

—Jeg har prøvd å resette BIOS (fjerne batteri, og flytte jumperen)

—Alle viftene fungerer (kabinett, prosessor, strømforsyner, skjermkort)

—Lampa på hovedkortet lyser grønt, som den skal, så lenge strømmen er koblet til

—Reset-knappen fungerer

—Ingen uvanlige lyder eller lukter fra maskinen

—BIOS har aldri vært "flasha"

Det siste jeg gjorde i går kveld før jeg slo av maskinen var å oppdatere Windows (Vista x64). Vanligvis så setter jeg bare maskinen i dvale over natta, men siden oppdateringen krever en omstart, så valgte jeg å slå den av. Når jeg slo den på igjen på morgenen så var skjermen svart.

En uvanlig ting jeg la merke ved er at selv om maskinen start opp, så er det bare lyset under reset-knappen som lyser (i 33 sekunder). Strømknappen (power) lyser aldri, men jeg husker ikke om den noen gang gjorde det. Jeg er usikker fordi jeg vet at jeg ikke har koblet til alle de små kablene i kabinettet som styrer all USB-utgangene og LED-lampene), noe som aldri har vært nødvendig.

En annen ting er lyset på skjermen: Det blinker når maskinen er slått av (som det skal), men det lyser ikke konstant når jeg slå maskinen på, og den kjente skjermen-slår-seg-på-lyden kommer heller ikke. Det virker som om skjermen aldri for et signal fra PC-en.

Hvor ligger sannsynligvis problemet?

Maskinvare:

Asus P5K Deluxe-hovedkort

GTX 260-skjermkort

Samsung 2233RZ-skjerm

Core 2 Duo E6850 3GHz-CPU

Endret av Monster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La til litt mer informasjon.

Har prøvd begge DVI-utgangene.

Ja, det var om mulig et svar, du har vel ikke hatt maskinen til å gå i dvalemodus i mange mnder?

Du vet om man aldri slår av maskinen, så får man heller ikke oppdateringer inn på riktig måte.

Det er noe der også som kan skje, nemlig at du får meget store mengder av error på win registeret, dvs fragmenteringer. Og da kan det gå akkurat slik. Maskinen ikke finner boot.ini?

Nå er jeg spent på om du klarer å se hd i bios?

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Ja, det var om mulig et svar, du har vel ikke hatt maskinen til å gå i dvalemodus i mange mnder?

Det er vel strengt tatt standby ("sleep") jeg setter maskinen i, noe jeg har brukt i flere år. Har aldri opplevd eller hørt at det kan være et problem. Maskinen har en gang i blant blitt slått fullstendig av.

Du vet om man aldri slår av maskinen, så får man heller ikke oppdateringer inn på riktig måte.

Hvorfor ikke? Oppdateringene installeres når Windows slås av (det står i hvert fall det på skjermen).

Det er noe der også som kan skje, nemlig at du får meget store mengder av error på win registeret, dvs fragmenteringer. Og da kan det gå akkurat slik. Maskinen ikke finner boot.ini?

Kan det resultere i at skjermen ikke slås seg på? Slik jeg forstår det så er disse tingene du nevner noe som foregår på harddisken, og forklarer ikke hvorfor det ikke kommer noe frem på skjermen når maskinen slås på. Eller?

Jeg kommer ikke inn i BIOS.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt standby ("sleep") jeg setter maskinen i, noe jeg har brukt i flere år. Har aldri opplevd eller hørt at det kan være et problem. Maskinen har en gang i blant blitt slått fullstendig av.

Hvorfor ikke? Oppdateringene installeres når Windows slås av (det står i hvert fall det på skjermen).

Kan det resultere i at skjermen ikke slås seg på? Slik jeg forstår det så er disse tingene du nevner noe som foregår på harddisken, og forklarer ikke hvorfor det ikke kommer noe frem på skjermen når maskinen slås på. Eller?

Jeg kommer ikke inn i BIOS.

Heisann!

Ja, det var någet. Så da får du prøve å resette biosen din. Se etter i maualen til HK der skal det stå en nøyaktig beskrivelse av det.

Når du får opp bios, da skal du sjekke om C er der det skal stå, dvs som første valg i boot.

ps: Nå ser jeg jo at du har prøvd dette. Jeg ville få tak i en vanlig RGB skjerm som du kan se 800X460 på og kople den til VGA utgangen på din pc. Eller at du setter inn et VGA kort.

I fall du har feil på HDMI utgangene. Eller at du benytter VGA utgangen som sikkert sitter på grafikk kortet, og se om det er "liv laga" å se "post" der?

Edit: Da jeg nevnte dette med å sette i dvalemodus, så var det fordi jeg har erfart at Poweret ikke alltid har stor nok motstand, dvs der er en dropmotstand i poweret som leverer strøm i dvalemodus. Denne har mange ganger blitt svidd av i slike UPC til PCer. Det resulterer i at strømmen forsvinner, og da blir også setup å miste strømmen- man må da prøve sette setup til default.-

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...