Gå til innhold

Trenger råd angående enterprise ssd-er

Anbefalte innlegg

Ser på SSD-er som et alternativ til 8x15k rpm sas disker.

Et alternativ er Intel X25-E 64gb til ca 5000kr, men dette er en rimelig gammel disk, så jeg lurer på om det har kommet ut noen disker fra andre produsenter med tilsvarende egenskaper?

(Det er ikke et alternativ å gå for MLC-disker, ettersom diskene kommer til å være i tung bruk 10-12 timer om dagen i årevis)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har forsåvidt rett i at det kan gå an med MLC, men da må produsenten gi 5 års garanti og produktet være tydlig rettet mot server-markedet. Ikke fordi de nødvendigvis kommer til å bli brukt i 5 år, men fordi det sier endel om hvor sikre de er på produktet sitt.

Intel 320 har bare 3 års garanti og er rettet mot forbrukermarkedet, så det er nok ikke et alternativ.

Har sett på et par andre (Pulsar 2, P300) men jeg har ikke funnet noen av produktene faktisk til salgs... :p

Lenke til kommentar

Jeg kan kjøpe dette fra Dell for rundt 10.000kr+mva pr 100gb disk.

Håper på å finne noen som er hakket billigere enn dette.

Det jeg leter er etter noen konkrete alternativer...

Fant denne:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=654596

128gb for 5000kr

... men kunne godt tenkt meg å kjøpe fra noen som er litt større enn Advance for å si det sånn.

Alternativet er 8x73gb 15k rpm sas disker, noe som er tregere for random write/read, noe som sikkert er 99% av belastningen på serveren... Jeg er mao forberedt på at det koster litt.. ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Anser det du har funnet som svinebillig, så tipper du må ned på consumer disker for å spare noe særlig med penger.

Når det er sagt, så går utviklingen raskest på consumer siden av SSD akkurat nå, så de er gjerne raskere, og et svært godt alternativ dersom man ikke har svært strenge krav til dataintegritet og oppetid.

Lenke til kommentar

Anser det du har funnet som svinebillig, så tipper du må ned på consumer disker for å spare noe særlig med penger.

Når det er sagt, så går utviklingen raskest på consumer siden av SSD akkurat nå, så de er gjerne raskere, og et svært godt alternativ dersom man ikke har svært strenge krav til dataintegritet og oppetid.

Den disken til 5000kr ser jeg også på som billig, men som sagt, jeg har egentlig ikke lyst å kjøpe akkurat den. Den er fra en mindre produsent og fra en liten webshop.

Prisforskjellen mellom consumer/enterprise på SSD-er blir bare større. I utgangspunktet så burde SLC-disker kun være ca 2x dyrere enn MLC-disker, men slik det er nå så er prisen minst 3x høyere.

Lenke til kommentar

Hmm... Ser at jeg faktisk har klart å glemme å skrive hva SSD-en skal benyttes til. Den er til en databaseserver som sikkert 99,9% av tida skriver random data i 4kb blokker. De siste 0,1% av tida så blir det sekvensielt med max 1mb. Tipper at dette er så ille det får blitt når det kommer til write-amplification som det går an å få det...

Lenke til kommentar

Du må ha Enterprise MLC eller SLC disker med denne load. vanlige SSD til intel tåler vel 7.5TB med write når bruker 4kb.

Men jeg ville stukke på langring siden på hardware.no der finner Gullars og Anvil dem vet mye om SSD. Spør du dem får du mye bedre svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...