Gå til innhold

Service på 60 hk Mercury EFI


Anbefalte innlegg

Endelig er våren på vei, og for første gang skal jeg ta service på båt/motor som jeg kjøpte i fjor. Ønsker derfor litt "starthjelp" siden jeg aldri har utført noen båtmotorservice selv.

 

Motoren er en 60 hk Mercury EFI fra 2003, kjøretid under 200 timer totalt, hvor skifte av vannutskiller/bensinfilter ble gjort på service i fjor. Har sett i "maintenance manual" fra Mercury Marine, men sitter likevel igjen med noen spørsmål, som "erfarne båteiere" sikkert kan svare godt på:

 

Hva bør jeg handle inn før jeg drar dit båten står? Båten står endel mil hjemmefra, så vil helst ikke glemme noe før jeg drar for å ta servicen.

 

Har notert meg:

 

bunnstoff / malerulle

3 liter SAE 25W-40 motorolje

"Quicksilver Anti-Corrosion Grease"

Glassikringer: 5, 20 (3 stk) & 25 ampere

 

I tillegg trenger jeg girolje, uten at jeg vet spesifikt hvilken type?

Tenkte å skifte tennplugger også, men vet ikke nøyaktig hvilken type jeg trenger?

 

Noe mer jeg bør huske på å få med meg? Andre ting jeg bør tenke på?

 

Setter stor pris på all hjelp jeg kan få fra mer erfarne båtfolk!

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Siden ingen vil svare deg kan jeg prøve, helt sikker for sent, men men :)

 

Mercury bruker en spesiell gearolje til undervannshuset, vil anbefale deg og kjøpe denne da den er meget god, kjøp oljen i tuber "2 stk" og skru ut den nederste skruen i undervannshuset trykk fast tuben i hullet og skru ut den øverste skruen, press på tuben helt til den kommer olje ut av øverste hullet, skru til øverste skrue før du tar ut tuben igjen, kan være lurt og bytte o-ringene på skruene i samme slengen.Dette burde helst gjøres på høsten da eventuelt vann i huset kan forårsake rust eller i verste fall is-sprengning med det til følge at undervannhuset sprekker.

 

Bruk en fettpresse og press vannfast fett inn i fett-nipler som står langs stammen og foran på motorfeste tilsammen 4 stk.

 

Sjekk også om anodene/sinkene på motoren burde byttes ut, tar jeg ikke helt feil så skal det være 3 stk av de på den motoren.

 

Når det gjelder tennplugger er det best og ta ut en av de gamle for og finne typebenevnelse og kjøpe samme/tilsvarende type igjen.

 

Ta av propellen og gjør ren akselen og smør den opp igjen med vannfast fett og skru fast propellen igjen, samt låsepinnen.

 

Ta også og kontrollere at du får kontrollstråle bak på motoren når du starter den første gang "en stråle som du ser kommer ut av nederste del av motorlokket på styrbord side, hvis du ikke får denne strålen må du bytte kjølevann-impeller.

 

Håper dette hjalp deg litt lengere på vei :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Se der, ja! Dét kaller jeg et meget godt svar! Tusen takk, Nautica! :)

 

Og ja, dessverre var det et litt sent svar. Dro avgårde og så på motoren på lørdag (dagen før du svarte), og tok en halvveis "service" på den da. Motoren gikk kun noen få timer i fjor (10-15 timer) etter at service var gjort på verksted. Så at oljen var nesten helt blank, så skiftet ikke denne selv om jeg hadde ny olje med meg. Smurte alle niplene, men på staget foran motoren var det ikke mulig å presse inn fett, så der er noe galt. Hadde litt grease på de delene som hadde begynnende korrosjon (utrolig lite som virket å være slitt/korrodert, med tanke på at motoren er 8 år gammel!). Pluggene var rene og fine.

Har ikke greie på hvordan anodene egentlig skal se ut, men såvidt jeg kunne bedømme var de hele og fine, tipper de ble byttet på service i fjor.

Propellen tok jeg ikke av. Er originalpropell som er på, men har en ny liggende som på mystisk vis skal være "bedre" (fulgte med på båtkjøpet), så tenker å bytte den til sommeren - da smører jeg også akselen. Antar at dét ikke gjør noe å utsette litt?

Jeg hadde ikke vann tilgjengelig til å starte motoren, så fikk ikke testet kontrollstrålen, det får jeg ta når båten er sjøsatt.

Det viktigste som jeg ikke fikk gjort var å skifte gearolje. Har et par slike liggende, men de er kanskje ikke å anbefale, skjønner jeg? Grunnen til at jeg ikke skiftet gearoljen var at jeg ikke helt visste fremgangsmåten. Antar at gammel olje renner ut så fort jeg fjerner nederste skrue? Og så følger jeg bare oppskriften din, fortrinnsvis med anbefalte gearolje?

 

 

Takk igjen for veldig godt og utfyllende svar, Nautica!

 

 

Lenke til kommentar
Har et par slike liggende, men de er kanskje ikke å anbefale, skjønner jeg? Grunnen til at jeg ikke skiftet gearoljen var at jeg ikke helt visste fremgangsmåten. Antar at gammel olje renner ut så fort jeg fjerner nederste skrue? Og så følger jeg bare oppskriften din, fortrinnsvis med anbefalte gearolje?

 

Har ikke kjennskap til Biltema sine olje, i teorien skal oljer i samme api/mil-klasse gjøre samme nytte. Det skal stå i manualen hvilken klasse motoren krever av gearoljen.

 

Det du gjør er og sette et kar under undervannhuset og skrur ut den nederste skruen, så skrur du ut den øverste skruen etterpå da renner olje greit ut, la det gjerne dryppe fra seg over natten. Det kan være lurt og bruke et gjennomsiktig kar* så du ser om det ligger vann i bunn av karet etterpå, hvis det er tilfelle så må undervannshuset trykktestes.

 

* tips, er det noen kiosk i nærheten som selger smågodt i løs vekt kan du spørre om og få et par tom-bokser av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...