Gå til innhold

"ntloader missing" i oppstart ved bruk av både ide

Anbefalte innlegg

Jeg har en 160 gb Seagate SATA disk som jeg kjører winXP på problemfritt, men så snart jeg setter i IDE-disk, så får jeg feilmeldingen "ntloader missing" i oppstart. Dersom jeg tar ut IDE-disken igjen, booter maskinen opp normalt. Prøvd litt forskjellige instillinger i BIOS, men har ikke hatt noe særlig hell enda. Regner med at det er mulig å kjøre både IDE og SATA samtidig, så noe må jeg gjøre feil..

Hovedkortet er Asus A7N8X Deluxe.

Noen som har noen anelse om hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gå inn i BIOS og sette opp i hvilken rekkefølge maskinen skal lete etter bootenheter. Selve menyvalgene er litt forskjellige fra HK til HK, men prinsippene er de samme. Det som sikkert er tilfelle for deg, er at IDE HDD el.l. står lengre opp på listen enn S-ATA enheter, men så lenge ingen vanlige IDE-enheter er tilstede, vil den boote fra S-ATA disken...

Lenke til kommentar

I BIOS har du flere menyvalg - en av disse skal være Boot! Under 'Boot' har du fire bootkategorier -

[*]ATAPI CD-ROM

[*]IDE Hard Drive

[*]Other Boot Device

[*]Removable Device

Når du har satt inn den vanlige IDE-disken må du gå inn i BIOS og forandre en del av bootvalgene. Under 1. ATAPI CD-ROM kan du enten la den stå på en av de optiske enhetene dine, eller velge disable - så lenge du ikke har satt i en CD som kan bootes fra, vil maskinen hoppe over dette valget. 2. IDE Hard Drive må settes til disable, ellers vil maskinen din forsøke å boote fra IDE-disken!

'Exit & save changes' så skal det fungere å boot fra SATA disken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...