fi84cons Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hei, har en bærbar pc som jeg har problemer med å starte. Ved oppstart kommer jeg til den svarte skjermen hvor man kan velge "Sikkerhetsmodus", "Start på vanlig måte" og "Start siste fungerende konfigurasjon". Uansett hva jeg velger går den ikke videre til oppstart. Den forblir på den skjermen. Noen ideer/tips? Lenke til kommentar
killzoner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Vis problemet fortsetter så, er mitt tips og bare reformatere hele pcen. Lenke til kommentar
fi84cons Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Vis problemet fortsetter så, er mitt tips og bare reformatere hele pcen. Den tanken slo meg også og det er jo siste utvei, men det er en del viktig arbeid som jeg har gjort de siste dagene, som jeg ikke har fått sikkerhetskopiert Lenke til kommentar
Hans_Henrik Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Vis problemet fortsetter så, er mitt tips og bare reformatere hele pcen. Den tanken slo meg også og det er jo siste utvei, men det er en del viktig arbeid som jeg har gjort de siste dagene, som jeg ikke har fått sikkerhetskopiert gjenopprettning konsoll, kjøre fixmbr sfc /scannow restarte, funker nå? forresten, har du fortsatt XP CDn? Lenke til kommentar
fi84cons Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Vis problemet fortsetter så, er mitt tips og bare reformatere hele pcen. Den tanken slo meg også og det er jo siste utvei, men det er en del viktig arbeid som jeg har gjort de siste dagene, som jeg ikke har fått sikkerhetskopiert gjenopprettning konsoll, kjøre fixmbr sfc /scannow restarte, funker nå? Vet desverre ikke hva det du skrev etter "kjøre" betyr, eller hvor jeg skal skrive det. Ønsker ikke å utløse noe restart/formattering av windows altså. forresten, har du fortsatt XP CDn? Lenke til kommentar
Hans_Henrik Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Vis problemet fortsetter så, er mitt tips og bare reformatere hele pcen. Den tanken slo meg også og det er jo siste utvei, men det er en del viktig arbeid som jeg har gjort de siste dagene, som jeg ikke har fått sikkerhetskopiert gjenopprettning konsoll, kjøre fixmbr sfc /scannow restarte, funker nå? Vet desverre ikke hva det du skrev etter "kjøre" betyr, eller hvor jeg skal skrive det. Ønsker ikke å utløse noe restart/formattering av windows altså. forresten, har du fortsatt XP CDn? disse komandoene vill IKKE reformaterer PCn. "fixmbr" vil kjøre en scan for og reparer boot-loaderen, og "sfc /scannnow" vil gjøre en scan (og fix hvis mulig) på de fleste windows-filer. i tillegg vil jeg anbefale en chkdsk hvis filsystemet på disken er NTFS anbefaler jeg: chkdsk C: /F /R /X /B (hvis windows er på C:\ ) (nå er synaxen fra Windows 7, jeg vet ikke om syntaxen er samme for XP;kan noen skjekke dette?) og når du booter fra XP CDN, før den spør om du vil formater, vil den på ett tidspunkt si "trykk X for og starte gjenoppretnings konsollen" (eller recovery console hvis engelsk windows), huker bare ikke hvilke knapp X er (noen som vet?) Lenke til kommentar
nissen8663 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hei! Ta ut disken, koble den opp mot en annen PC slik at du får tatt vare på alle filer du trenger (forutsatt at disken funker). Om disken virker så er reinstallasjon neste, men du du får jo ny disk for kr 300.00++. Tvi Tvi Lenke til kommentar
fi84cons Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Vis problemet fortsetter så, er mitt tips og bare reformatere hele pcen. Den tanken slo meg også og det er jo siste utvei, men det er en del viktig arbeid som jeg har gjort de siste dagene, som jeg ikke har fått sikkerhetskopiert gjenopprettning konsoll, kjøre fixmbr sfc /scannow restarte, funker nå? Vet desverre ikke hva det du skrev etter "kjøre" betyr, eller hvor jeg skal skrive det. Ønsker ikke å utløse noe restart/formattering av windows altså. forresten, har du fortsatt XP CDn? disse komandoene vill IKKE reformaterer PCn. "fixmbr" vil kjøre en scan for og reparer boot-loaderen, og "sfc /scannnow" vil gjøre en scan (og fix hvis mulig) på de fleste windows-filer. i tillegg vil jeg anbefale en chkdsk hvis filsystemet på disken er NTFS anbefaler jeg: chkdsk C: /F /R /X /B (hvis windows er på C:\ ) (nå er synaxen fra Windows 7, jeg vet ikke om syntaxen er samme for XP;kan noen skjekke dette?) og når du booter fra XP CDN, før den spør om du vil formater, vil den på ett tidspunkt si "trykk X for og starte gjenoppretnings konsollen" (eller recovery console hvis engelsk windows), huker bare ikke hvilke knapp X er (noen som vet?) Takk, problemet er at jeg ikke komme meg forbi dette oppstartsbildet. Starter ikke i noen av valgene, bare henger der. frustrerende... Lenke til kommentar
nissen8663 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hvordan kjøre disksjekk i XP: http://kb.wisc.edu/helpdesk/page.php?id=5097 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå