Gå til innhold

Mekaniker uten VGS?

Thewiz

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er mulig å bli mekaniker uten å måtte ta VGS på nytt? Si da f.eks at man har allerede gått Studiespesialisering med realfag som programfag. Hvordan kan man bli mekaniker på lettest mulig måte etter dette? Er det noen andre veier det går ann å velge enn VGS?

mvh

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker hovedsaklig bil/MC eller båt. :)

Vell etter det lille jeg har høørt om den typen mekanikere er at de ikke skriker etter dem atm, er ikke slik som med annleggmaskinfører eller tømmrer der det er en grei mulighet for å få 5års lærekontrakt, men skader joikke å spør rundt, men ville nok vurderte Kjøretøy som privatist for å deretter søke læreplass.

Lenke til kommentar

Er ikke så veldig keen på å starte på videregående igjen heller. Du nevnte privatist? Er dette mulig? Er det ikke veldig mye praksis når man går yrkesfag?

Lurer litt på hvordan dette med lære i bedrift skal fungere, siden jeg ikke kan "så" mye i starten, og da blir det jo ikke særlig mye jeg kan gjøre. For å ikke snakke om lønn.

De fleste bedrifter gidder vel ikke det, de velger vel de med fagbrev og som har litt erfaring.

Lenke til kommentar

Om en bedrift gidder å lære opp noen fra bunnen av beror vel mye på behov, etterspørsel og tilgjengelighet på de "ferdig" utdannede.

Den viktigste faktoren er hvem er du og hvilke evner klarer du å vise fram til en arbeidsgiver.

Om du vil ha fagbrev så må du via opplæringsnemda sitt opplegg. Derfor kommer du aldri unna teoribiten for å få fagbrev, pluss avlegging av svenneprøve.

Du kan jo stikke innom fylkeskommunen, betale for å kartlegge hva du kan teoretisk, og på en slik måte slippe unna noe av skolegangen. Det vil si at du tar en slags eksamen der, uten å gå på skole. Yrkespraksis kan på en slik måte gi avkortning på behovet for skolegang, om du har den riktige praksisen. Det skader ihvertfall ikke å undersøke hva det går ut på.

Nettopp:

Bare skrudd siden de var små. Arbeidsgiveren vet hva de kan, og det er nok. Mange arbeidsgivere vil være strenge på dette da, men noen er ikke det.

Fylkeskommunen kan hjelpe å kartlegge hva du kan mot ett lite gebyr. Så dersom du tilsvarende kompisene dine har skrudd siden du var liten, så har du kanskje det riktige grunnlaget. Men jeg vil tro at attester hjelper en del der.

Om det går an å avlegge praktisk eksamen er jeg ikke helt sikker på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tenker ikke så mye på at jeg trenger svennebrev og "godkjent" fagutdanning. Har mange kompiser som jobber som mekanikere i dag uten å ha gått skole i det hele tatt. Bare skrudd siden de var små. Arbeidsgiveren vet hva de kan, og det er nok. Mange arbeidsgivere vil være strenge på dette da, men noen er ikke det.

Lenke til kommentar

*bump*

Fylkeskommunen kan gi svar. Det er en eller annen avdeling der som driver med eksaminering for å kartlegge folks kunnskap og evner. Kartleggingen er en hjelp for å gi kortere studievei.

Jeg skrev enda litt på det tidligere innlegget mitt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser trådstarter har registrert at han er fra Trondheim på profilen sin.

http://www.stfk.no/no/Tjenester/Ungdom_og_utdanning/

Jeg klikket på Hordaland for å bare ta ett utgangspunkt. Jeg syntes hjemmesidene der var mye mer oversiktelige. Det heter å få vurdert realkompetanse.

Realkompetanse

Realkompetanse er summen av den kunnskapen du har samla gjennom arbeid, fritid og utdanning. Våre vaksenopplæringssenter kan vurdere din realkompetanse og gi deg skriftleg dokumentasjon i form av eit kompetansebevis som du kan bruke når du søker jobb.

http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/Vidaregaande-opplaring/vaksenopplaering/Praksiskandidat1/

http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/Vidaregaande-opplaring/vaksenopplaering/Realkompetansesentra-i-Hordaland/

Endret av G
Lenke til kommentar

Er ikke så veldig keen på å starte på videregående igjen heller. Du nevnte privatist? Er dette mulig? Er det ikke veldig mye praksis når man går yrkesfag?

Privatist eksamen er 100% teoretisk så mekke kunnskaoene i praksis bør være ganske bra hvis du skal være privatist. Er 2 eksamener

en for første og en for andre året.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bare for å hjelpe andre i denne tråden har jeg kommet frem til mye siden sist jeg postet innlegg i denne tråden.

Jeg har vært i kontakt med en kar fra opplæringskontoret og vi har kommet et stykke på vei allerede. Det man må gjøre for å realisere dette er å ta kontakt med ditt lokale opplæringskontor. Det er de som har med lærlingkontrakter osv.

Somsagt, har vært i kontakt med opplæringskontoret og skal prøve å finne en bedrift som vil ta meg inn som lærling uten riktig fagutdannelse. I følge opplæringskontoret er ikke dette umulig. Man burde kunne litt fra før da vel og merke.

Kommer med update utover sommeren om hvordan det går :)

En annen ting: Jeg skal flytte fra min hjemkommune fra sommeren av og jobbe / være lærling i en annen del av landet. Hva slags muligheter har jeg egentlig for stipend / lån av lånekassen i dette tilfelle? Jeg har brukt opp min rett til skolegang (men har muligheten til å gå skole hvis det er ledige elevplasser etter selve inntaktet er kjørt). Har jeg egentlig rett til noe stipend? Hva med borteboer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...