Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fungerer kiropraktikk eller er det bare tull?

Heatsink

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å finne svar på dette selv, men jeg synes det er forvirrende. På den ene siden hører jeg mye fint om kiropraktorer blant folk, og jeg ser kiropraktor-klinikker både byer og tettsteder. Så vidt jeg vet kreves det også flere års utdanning for å bli kiropraktor.

På den andre siden er kiropraktikk fremdeles klassifisert som "alternativ medisin" på wikipedia, og leger skriver ikke rekvisisjon for å bli behandlet der. Jeg leste også nylig en brosjyre fra en lokal kiropraktor, og den påstod at det nesten ikke var en ting i kroppen de ikke kunne fikse ved hjelp av kiropraktikk, noe som umiddelbart gjør meg svært skeptisk.

Er den noen med litt mer medisinsk innsikt som kan opplyse meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et terapeutisk verktøy som kan være mer eller mindre riktig for deg som en hel rekke andre metoder. Kropp og sinn er så sammensatt at det ofte kan være utfordrene å komme til bunns i hva som faktisk forårsaker problemene dine i muskel/skjelett- og nervesystemet (gitt at det er dette du plages med siden du har satt fokus på kiropraktikk som har dette som indikasjonsområde). Det som i alle fall er sikkert er at det er viktig å begynne en plass hvis du har problemer, så får du prøve å spisse deg inn på hvor problemet har rot etterhvert. For alt du vet kan det være relasjonsmessige problemer, en nerve som er i klem, konstante muskelkontraksjoner p.g.a stress, maten du spiser, bakteriell ubalanse i tarmsystemet, ugunstige mikroorganismer, mangel på riktig mosjon etc. etc. Listen er lang.

Nå vil jeg ikke akkurat kalle kiropraktikk for alternativ medisin, for faggruppen er godt integrert i det offentlige helsevesenet i motsetning til f.eks naprapater som ikke er det i Norge men som er det i Sverige.

Alternativ medisin rommer i mine øyne alt fra forskrudde ideer fra personer med langt framskredet hypofysesnerk til noen av det mest spektakulære og effektive behandlingsformene som finnes. En del av dette har jeg sett demonstrert med selvsyn, og jeg gir enkelte av disse behandlingen selv gitt at det er overbevisende empirisk effekt og jeg selv ser at det fungerer. Er stor tilhenger av metoder der man kan dokumentere/måle effekten. Mye av det som brukes offentlig med stor suksess i andre land er nettopp alternativt/komplementært i Norge. En viss skepsis er alltid sunt, men for mye er også usunt, og kan være til hinder for din tilfriskningsprosess.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser du har mange poster i helseforumet Vidor, har du en form for medisinsk bakgrunn?

Jeg får inntrykket av at kiropraktikk er en relativt ny behandlingsform som ikke har blitt fullstendig godkjent enda, men i virkeligheten har kiropraktikk eksistert i over hundre år. Hvordan kan en behandlingsform ha eksistert så lenge uten å ha blitt absorbert av helsevesenet eller blitt redusert til samme nivå som andre alternative behandlingsmetoder?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan vel og finne en liste av mennesker som har blitt skadet av leger.. Så vet ikke hvor mye det sier.

I Norge er kiropraktikk godt inne i helsevesenet, med mulighet for å sykemelde osv., så kan vel ikke helt sammenlignes med alternativ medisin.

Derimot finnes det kiropraktorer som mener de kan kurerer _alt_ ved hjelp av "kiropraktikk", men det er ikke akkurat den samme kiropraktikken som praktiseres i Norge, og bør derfor ikke dras inn i diskusjonen.

Lenke til kommentar

Derimot finnes det kiropraktorer som mener de kan kurerer _alt_ ved hjelp av "kiropraktikk", men det er ikke akkurat den samme kiropraktikken som praktiseres i Norge, og bør derfor ikke dras inn i diskusjonen.

Jeg har hørt om norske kiropraktorer som påstår de kan kurere f.eks. kolikk i småbarn, så det er ikke helt sant.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Matsemann om at listen over personer som har blitt skadet av kiropraktikk ikke er særlig imponerende, alle typer inngrep har en form for risiko tilknyttet seg.

Derimot synes jeg artikkelen i The Skeptic's Dictionary var interessant. Artikkelen linker også til en rettssak mot en engelsk journalist [link] som skrev en artikkel hvor han kritiserte enkelte kiropraktorers påstander.

Det jeg fortsetter å lese på wikipedia er at kiropraktorenes behandlingsmetoder fremdeles baserer seg på hypoteser om nervesystemet og ryggmargen, og at vitenskaplig litteratur ikke klarer å bekrefte hypotesene. Med unntak av enkelte former for ryggsmerter ser heller ikke kiropraktikk ut til å ha en dokumenterbar lindring for personer med plager.

Det er lett å kritisere D. Palmer, kiropraktikkens far, for tingene han trodde på, men det betyr ikke at han ikke var på sporet av en ny behandlingsmetode. At vi derimot i 2011 fremdeles ikke har klart å dokumentere virkning eller forklare egentlig fungerer er forsåvidt ganske oppsiktsvekkende.

Hvorfor i alle dager er kiropraktikk utbredt og respektert i dag?

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager er kiropraktikk utbredt og respektert i dag?

Fordi folk flest ikke tar seg bryet med å gjøre det du har gjort. I tillegg skjønner de ikke at det er en forskjell på anekdoter fra venner som "gikk til kiropraktor, og nå er ryggen min bedre" og seriøse undersøkelser som ser på hvorvidt noe faktisk fungerer.

Jeg er enig i at listen fra What's the Harm ikke er spesielt imponerende på egenhånd, men se den i sammenheng med det faktum at det ikke er påvist noen effekt. Hvis du setter faren for å bli skadet opp mot sjansen for å bli frisk kommer kiropraktikk mye dårligere ut enn moderne medisin.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser du har mange poster i helseforumet Vidor, har du en form for medisinsk bakgrunn?

Har studert bredt diverse helseemner av og på i mange år, men er ikke formelt utdannet til noe som ville kvalifisere en tittel i det offentlige systemet i Norge.

Hvis du er skeptisk til kiropraktikk så kan du jo vurdere å prøve f.eks naprapati http://www.naprapat.org eller manuell terapi http://manuellterapi.no

Begge delene har elementer fra generell fysioterapi og strukturell manipulering.

Alle manipuleringsteknikker innebærer en viss risiko. En god terapeut vil alltid vurdere hver enkelt person og støtte seg til viktige funn for bl.a. å bestemme teknikk og kraft før evt. manupulering, men som med alt annet så er det vanskelig å gi en 100% garanti. Sånn er det nå en gang bare.

Lenke til kommentar

En skal ikke så mange år tilbake i den store sammenhengen da også dagens etablerte behandlingsformer ble kategorisert som alternativ medisin.

Hva som er lov og rett i norge, betyr for den sakens skyll ikke at det verdigrunnlaget skal appliseres på resten av verden som det eneste riktige (noe vi tenderer å gjøre stadig).

For meg handler det om det autonome mennesket som selv må velge behandlingsform ut fra hvilken informasjon om behandlingen som er gitt og mottatt. Det kan synes som noe naivt å tenke på den måten, og ja hvis vi snakker om 86 år gamle Andersen som ikke har tilgangen på nett. Han er prisgitt den behandling som skattepengene finansierer, via sin fastlege.

Men hvis en er i stand til å delta på et forum, som deg og meg, er en i stand til å innhente informasjon nok til å kunne ta det valg som føles tryggest.

Norsk lov beskytter til dels mot kvaksalveri. Kvaksalverloven er opphevet og erstattet med Lov om alternativ behandling av sykdom og helsepersonelloven.

Det blir like mange svar på spørsmålet om hva helsepersonell synes om kiropraktik, som personer du spør. Alle vil sannsynlig hevde det ene eller det andre. Noen har gode begrunnelser, andre har ingen.

Som sagt: valget er ditt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med at kiropraktor forklarer alle slags helseplager med feilstillinger i ryggsøylen o.l, men har hatt veldig god hjelp av å bli knekket opp litt når noe har låst seg. Både lege, fysioterapeut og manuellterapeut har sendt meg til kiropraktor for å få løst opp låsninger, og det er de veldig gode til.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som G2Petter sier, så er det fordi folk ikke tar seg bryet med å undersøke det ja. Det er også godt integert i helsevesenet, så det får litt ufortjent validisering der også. I andre land (bortsett fra Norge, Danmark, UK og til dels USA) spiller kiropraktikken en veldig liten rolle i helsevesenet. Hvorfor det er så utbredt her til lands, vet jeg faktisk ikke.

Det er klassifisert som alternativ medisin nettopp fordi de ikke har klart å bevise at det fungerer. Kiropraktikken er litt smartere enn andre alternative former dog - De påstår ikke å kunne kurere kreft, HIV, etc. Istedenfor har de "spesialisert" seg på sykdommer som mer eller mindre går over av seg selv. "Den mest effektive helbreder er den som underholder pasienten mens naturen går sin gang" er et passende uttrykk her.

For eksempel : Behandling av spedbarnskolikk er nokså utbredt blant kiropraktorer(og fornøyde mødre). Spedbarnskolikk begynner etter noen få uker hos babyen, skrikingen/smertene stiger til en topp etter ca 6 uker, og går over veldig brått etter 2-3 mnd. Så og si uten unntak, med eller uten behandling. Det er ingen som går til lege/kiropraktor etter 1 dag med skriking. De fleste foreldre blir mer og mer utålmodige etterhvert som barnet blir verre, og ca rundt 6 uker når det er på sitt verste, går de til kiropraktor. Han gjør ett eller annet rart i ryggen, og vips, barnet skriker ikke mer etter noen få uker.

En annen spesialitet er korsryggsmerter. All litteratur og statistikk sier at 60-70% av korsryggsmertene går over av seg selv etter noen uker. Det kiropraktorer gjør, har så og si ingen bedre bedre effekt enn tid og fysisk aktivitet, som er gratis.

Edit:

Referanse fra 2010 : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21248591

Medisinsk bakgrunn er at jeg er utdannet lege, samt universitetutdannelse i matematikk og statistikk

Endret av trudemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Trudemannen, hæ?

Kiropraktikk er ikke en alternativ medisin i Norge.

I 1989 ble kiropraktorene en av landets autoriserte helsepersonellgrupper. Som autorisert helsepersonell er tittelen som kiropraktor beskyttet.

Resten av det du sier' date=' gir jo og lite mening. En kiropraktor har spesialisert seg på rygg i sånn 4 år, mens du som lege har fått kanskje 5 mnd med rygg? Hvem gjør da en best jobb, mot en som har vondt i ryggen?

De har lov til å sykemelde, og det er absolutt ikke en alternativ medisin.

EDIT: Kilde

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Jeg har hatt noen behandlinger hos kiropraktor for ryggplager, og det som hjelper mest er øvelsene en blir bedt om å gjøre. De øvelsene er nokså basic og finnes garantert på nettet, men gidder ikke lete. Har blir knekt og vridd av kiropraktoren, og hun finner både muskelknuter jeg ikke visste jeg hadde, samt alskens muffens andre steder enn der jeg har vondt. Det stemmer sikkert, men øvelsene er som sagt det som virkelig hjelper meg. Heldigvis betaler jeg ingenting selv (forsikring via jobben).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...