Gå til innhold

Objektiv til portretter/bryllup


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste den tidligere på dagen, og tenkte jeg skulle svare nå, men nå har du jo tatt bort teksten.. ;)

 

Objektivene som du tidligere nevnte - 50/1.4 og 85/1.4 er ypperlige saker, og er begge i hver sin ende av det "klassiske" brennviddeomfanget til portretter på crop-kamerahus. Med disse får du god bildekvalitet og mulighet for liten dybdeskarphet på det klassiske portrettutsnittet.

 

Skal du ta helfigurbilder kan du vurdere et videre objektiv med lavere brennvidde.

 

Hva for optikk har du nå, forresten?

Lenke til kommentar

Leste den tidligere på dagen, og tenkte jeg skulle svare nå, men nå har du jo tatt bort teksten.. ;)

 

Objektivene som du tidligere nevnte - 50/1.4 og 85/1.4 er ypperlige saker, og er begge i hver sin ende av det "klassiske" brennviddeomfanget til portretter på crop-kamerahus. Med disse får du god bildekvalitet og mulighet for liten dybdeskarphet på det klassiske portrettutsnittet.

 

Skal du ta helfigurbilder kan du vurdere et videre objektiv med lavere brennvidde.

 

Hva for optikk har du nå, forresten?

 

Ja beklager det Trond, jeg tenkte det vart for mye skrevet som ikke folk forsto etc. :)

 

Okei takk for info, ja den 50 1.4 virker grei for "overall" portretter.

 

For øyeblikket har jeg den jeg kjøpe med kamera Nikon 16-85mm F3.5-5.6G ED å en vidvinkel sigma 10-20mm. Gidde bort mitt tele zoom til min søster siden jeg vil ha en opp til 300-400 senere.

Lenke til kommentar

Og så kommer spørsmålet: Hvilke brennvidder tar du mest bilder med med 16-85? Og på hvilke brennvidder er det du savner å kunne ta bilder på større blender med mindre dybdeskarphet? Hvis du ikke er ute etter liten dybdeskarphet dekker jo 16-85 området 55-85 med god bildekvalitet. :)

 

Du har ett godt poeng! Jeg vil si jeg knipser helst større brennvidde, men dog dette kommer jo ann på hva jeg vil ta bilde av, er det landskap så blir det som regel litt mindre zoom her eller skal man ta bilde av f.eks ett gjerde vil man snerve inn litt.

 

Kan ikke helt sette fingern på hva jeg helt savner, men er vell heller nære bilder av personer jeg tenker på, "ala" hode å kropp.

 

Jeg tok en del bilder familierelaterte bilder i julen synes dem, noen ble bra noen ble slettet.

 

Så ja kan hende jeg bare skal prøve meg litt fram med 16.85`n intill videre å se å prøve, ikke annet å gjøre egentlig. Å hvist jeg finner det for godt etter sommeren ellerno så vet jeg hva jeg er ute etter tenker jeg. :)

Lenke til kommentar

Kan du gjenta hva du har av utstyr? (Stativ, blits og andre ting?)

 

Hvis du ikke har det fra før av, så vil jeg sterkt anbefale en skikkelig ekstern blits - gjør innebilder til noe helt annet.. :)

 

 

Og - hvilke ting er det du ellers vurderte å kjøpe? Du skrev i alle fall 50/1.4 og 85/1.4?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kan du gjenta hva du har av utstyr? (Stativ, blits og andre ting?)

 

Hvis du ikke har det fra før av, så vil jeg sterkt anbefale en skikkelig ekstern blits - gjør innebilder til noe helt annet.. :)

 

 

Og - hvilke ting er det du ellers vurderte å kjøpe? Du skrev i alle fall 50/1.4 og 85/1.4?

 

Ah sånn sett ja.

Manfrotto stativ (3stag) ganske fornøyd med det. Blitz har jeg ikke utenom bare den som er innebyggd. Fotobag selvsagt.

Har ikke all verdens utstyr nei, men har det man trenger for øyeblikket.

 

Jeg tror det var Nikon 85mm f/1.4/G, men dette noe jeg bare googlet opp å kikket litt.

 

Tror jeg venter med det portrett objektivet så prøver jeg med den jeg kjøpte med 16-85 intill videre. Takk uansett

 

som trondster var inne på med brennvidden. Vist du skal prøve deg frem med 16-85'n, prøv å legg merke til hvilken brennvidde som oftest blir brukt, så kan det hjelpe deg i valg av fast optikk (det hjalp meg MYE i værtfall!

Skal holde ett øye med det framover ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...