Munty Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Har ett lite spørsmål angående forskjellen mellom DVI og HDMI. En venn av meg har testet en skjerm, først med DVI, så med HDMI. Han sier at han så klar forskjell mellom de to grensesnittene i kvaliteten på bildet. Jeg kan ikke begripe hvordan man kan se forskjell. Er det ikke det eksakt samme signalet som går digitalt gjennom begge? Det første jeg tenkte var at han hadde en DVI-A-kabel så han overførte analogt signal gjennom kabelen, men han testet også med en DVI til HDMI-overgang, og gjennom HDMI går det kun digitale signaler. Noen som har peiling på hva som kan utgjøre forskjellen? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Har ett lite spørsmål angående forskjellen mellom DVI og HDMI. En venn av meg har testet en skjerm, først med DVI, så med HDMI. Han sier at han så klar forskjell mellom de to grensesnittene i kvaliteten på bildet. Jeg kan ikke begripe hvordan man kan se forskjell. Er det ikke det eksakt samme signalet som går digitalt gjennom begge? Det første jeg tenkte var at han hadde en DVI-A-kabel så han overførte analogt signal gjennom kabelen, men han testet også med en DVI til HDMI-overgang, og gjennom HDMI går det kun digitale signaler. Noen som har peiling på hva som kan utgjøre forskjellen? I utgangspunktet er begge digitale og vil kunne overføre eksakt samme signal. Men HDMI-kompatible enheter med kopibeskyttelse (PC med nyere versjon av Windows, BR-spiller som spiller av kopibeskyttet film) kan finne på å sende med merkbart redusert oppløsning hvis du plugger inn i en ikke-HDMI-kompatibel enhet. Det kan være at DVI-oppsettet som er brukt av en eller annen grunn utløser dette problemet. Endret 28. mars 2011 av A-Jay 2 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Har ett lite spørsmål angående forskjellen mellom DVI og HDMI. En venn av meg har testet en skjerm, først med DVI, så med HDMI. Han sier at han så klar forskjell mellom de to grensesnittene i kvaliteten på bildet. Jeg kan ikke begripe hvordan man kan se forskjell. Er det ikke det eksakt samme signalet som går digitalt gjennom begge? Det første jeg tenkte var at han hadde en DVI-A-kabel så han overførte analogt signal gjennom kabelen, men han testet også med en DVI til HDMI-overgang, og gjennom HDMI går det kun digitale signaler. Noen som har peiling på hva som kan utgjøre forskjellen? Skru av underscan på pcen og overscan på skjermen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Vil Windows kryptere eller redusere oppløsningen når du kun ser på desktopen, skriver noe i Word, eller ser på YouTube? Eller gjelder denne KUN når du ser på Blu-Ray? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Vil Windows kryptere eller redusere oppløsningen når du kun ser på desktopen, skriver noe i Word, eller ser på YouTube? Eller gjelder denne KUN når du ser på Blu-Ray? I min erfaring vil Windows redusere oppløsningen på alt du gjør om ikke skjermen du kobler til er HDMI-kompatibel. Men strengt tatt skal ikke bare det å bruke DVI istedenfor HDMI være et problem i seg selv så lenge tilkoblingen er digital. Endret 28. mars 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Munty Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 snipetisnipp Oppløsningen forble den samme. Det var fra en datamaskin til en PC-skjerm med 1920 x 1080. Nå deltok ikke jeg i den testen, så jeg har ikke sett det med mine egne øyne. Det startet altså med at jeg prøvde å forklare min venn at det ikke er noen forskjell mellom DVI-D og HDMI fordi det er det eksakt samme signalet gjennom begge. Han var fullstendig overbevist om at det var bedre bilde å få gjennom HDMI. Men så testet han det for å motbevise meg, og jammen hadde han rett... Jeg kan fremdeles ikke fatte hva forskjellen er. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Er det forskjell i farger, kontrast, lysstyrke? Kan det være det har med innstillingene på skjermen å gjøre? Om den har forskjellige innstillinger for de ulike inngangene? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Er det forskjell i farger, kontrast, lysstyrke? Kan det være det har med innstillingene på skjermen å gjøre? Om den har forskjellige innstillinger for de ulike inngangene? Jeg skal teste selv, forhåpentligvis i dag, fordi dette må jeg til bunns i. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Man kan få nøyaktig samme bildekvalitet med DVI som man kan med HDMI, i alle fall bortsett fra på HDCP-beskyttet materiale. HDMI er i praksis kun DVI+lyd. Det er ikke forskjell på oppløsning eller farger mellom de to standardene. Det som kan være forskjellig er derimot hver enkelt TVs instillinger og oppsett. Jeg vet at på min relativt gode TV så er det absolutt ingen forskjell fra bildesignaler overført via DVI versus HDMI. Dersom det blir forskjell på ikke-DHCP materiale viljeg påstå det er enten en dårlig TV, eller feil instillinger på TV eller PC. Med en DVI-HDMI overgang kan man til og med sende HDCP-materiale over DVIutgang på PC, med litt triksing. Endret 28. mars 2011 av Pseudopod Lenke til kommentar
Munty Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Nå har det seg jo slik at dagens DVI har både støtte for lyd og DHCP. Så hvorfor bruke HDMI? Den eneste grunnen jeg ser, er at pluggen er fysisk mindre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Det spiller en rolle hva slags bilde man sammenligner. Film, foto, spill er bilder som tåler skalering og prosessering, som er det normale med HDMI. Datagenererte bilder derimot (som feks et Word dokument), skal ikke skaleres, og kan se dårligere ut på HDMI. Det virker som det er film som sammenlignes her? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Det spiller en rolle hva slags bilde man sammenligner. Film, foto, spill er bilder som tåler skalering og prosessering, som er det normale med HDMI. Datagenererte bilder derimot (som feks et Word dokument), skal ikke skaleres, og kan se dårligere ut på HDMI. Det virker som det er film som sammenlignes her? Sett at de elektriske signalene er de samme, og eneste som skiller er den fysiske pluggen, så ser jeg ikke hvorfor det skal være noen som helst forskjell på dem. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Denne skaleringen skjer vel helst av skjermen selv, etter at den har mottatt signalet. Dersom en TV har en faktisk oppløsning på 1366x768, men likevel kun godtar et signal på maks 1280x720 (via HDMI inngang), for så skalere dette opp til 1366x768, så er dette et problem relatert til TVen, ikke HDMI/DVI. Ideelt sett burde en skjerm godta en oppløsning som stemmer overens med skjermens faktiske oppløsning, og heller skalere opp bare de signalene som har lavere oppløsning. Dessverre er det ikke alle produsenter som gidder gjøre dette skikkelig . Så klart, dersom man har en TV som oppfører seg som dette ved signaler mottatt via HDMI, og gir riktig oppløsning via DVI, så burde man ta til høyde for dette. Jeg vil bare få frem at det er i den TV-modellens elektronikk problemet ligger i, ikke signaloverføringsmetoden . Endret 28. mars 2011 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Akkurat det jeg mener. Flimzes, jeg tolket det første svaret ditt i samme retning. Normalt klages det over data-bilde via HDMI, pga overscan og skalering. Med 1:1 pixelmapping bør det ikke være forskjell på databilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå