Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spm ang. Mutlicom Compal PBL21, i5 VS i7, 5400 VS 7200 RMP

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har bestemt meg for å bestille ny PC, og har sett litt på Multicom Compal PBL21.

Ganske greit har att du har muligheten til å skreddersy PCen selv her.

Jeg har disse absolutte kravene til min PC;

- 14-16" skjerm med god oppløsning (1920x1080).

- HDMI utgang.

- Max 8000,-.

- Relativt liten og lett.

Da passer egentlig denne PCen perfekt, også ganske greit at jeg kan velge bort OS da jeg har dette fra før.

Men jeg har noen spørsmål;

- Hvor stor ytelsesforskjell er det mellom i5 og i7 prossessor?

Jeg er ingen hardcore gamer, og spiller for det meste Football Manager, som overhode ikke er noe grafikkrevende spill. Trenger jeg i7? Legger også merke til at prishoppet fra i5 med 2.5 Ghz opp til i5 med 2.6 er på saftige 600 kr. Er det stor forskjell?

- Hvordan er forskjellen på varmen og støyen mellom en 500 GB harddisk på 7200 RPM og 5400 RPM? Og ytelsesforskjellen?

----

Noen som har erfaringer med denne PCen?

Noen som eventuelt har andre tips til PCer i dette prissjiktet som kan levere innen de få kravene jeg har stilt?

Takker stort for svar :)

Endret av Winydancer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til FM og alle andre spill vil den billigste i5 være mer enn nok i den laptopen. Prishoppet er definitivt ikke verdt det. Vil ikke merke forskjell. Det er litt forskjell i harddiskene, men den er ikke så voldsom. Hva varmen angår så er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar

Til FM og alle andre spill vil den billigste i5 være mer enn nok i den laptopen. Prishoppet er definitivt ikke verdt det. Vil ikke merke forskjell. Det er litt forskjell i harddiskene, men den er ikke så voldsom. Hva varmen angår så er ikke det noe problem.

Takk skal du ha for svaret!

Ser ut som oppsettet blir noe slikt:

Prossessor: Intel Core i5-2520M tokjernet prosessor, 2.5GHz, 3MB SmartCache

Minne: 8GB DDR3 1333MHz (2x4GB)

Harddisk: 500GB SATA 5400RPM

- Ingen bluray

- Ingen ekstra batterier

- Uten Win7

- Ingen Office

Totalpris; 7985,-

--- Burde jeg smekke på 150,- ekstra og kjøpe 7200 RMP disk'en? Eller er det ingen vits?

Noen som har andre PCer med lignende specs til samme pris som generelt er bedre..?

Lenke til kommentar

Jeg må si meg litt uenig med EivindS her. Riktignok vil enhver prosessor være nok til å kjøre FM, men det er også en kjent sak at FM går bedre jo kraftigere prosessor. Særlig dersom man - som jeg - er glad i å kjøre med størst mulig database og de aller fleste ligaer i aksjon. FM utnytter også, innimellom, alle kjerner det kan få. Jeg har en Core i7 prosessor selv, og kan med selvsyn se at når mengden data FM skal prosessere blir veldig høyt, kommer alle 8 tråder (4 fysiske + 4 logiske) i bruk, 100%. Og FM går langt hurtigere framover med sesongen(e) med den hardware'n jeg har på laptop'en nå, i forhold til den dobbeltkjerne AMD prosessoren jeg har på min gamle stasjonære maskin (som nesten ikke er i bruk lenger).

Så jeg vil derfor påstå at FM er et av de få spillene der valg av prosessor faktisk spiller en rolle. Det, og RAM. FM sier takk til all den RAM'en det kan få.

Også valg av harddisk har inflytelse. Ikke store forskjellen mellom en 5400 og en 7200 snurredisk, men det er helt klart at FM trives med å ha en SSD. FM er jo også et spill som forholdsvis hyppig, og hele tiden, leser eller skriver bittesmå dataer til/fra disk - og det er som kjent et område som SSD'er er knusende overlegne på. Og selvsagt går oppstart og lagring av spillet mye hurtigere. Og lagre, det gjør man ofte i FM.

Så er det jo en helt annen ting om man synes det er verdt pengene å kjøpe en bedre prosessor, mer minne, og SSD i stedet for snurredisk, bare for å spille FM ... Det hadde jeg vel neppe gjort selv, men jeg får si det sånn: Jeg er glad for at jeg har en i7 4-kjerners prosessor, nok minne, og SSD, når jeg først setter meg ned for å ta en seriøs runde med FM :yes:.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Spill heller CM 01-02 :)

Jeg skjønner hva du mener, men til spill som FM er jeg uenig. FM blir ikke "uspillelig", hvis man kan bruke det ordet, ved å ha en i5 prosessor kontra en high-end. Det vil bare ta et par sekunder (tideler?) lengre ved loading av diverse.

Lenke til kommentar

Vel ... spiller man med stor database og 40+ ligaer i spill, kan det bety at man kjører gjennom en sesong på 4 timer, eller 10 .... avhengig av hardware ;).

PS. Får legge til at dagens Core i7 2820QM bærbarprosessor er på høyde med, eller overgår min stasjonærprosessor Core i7 920 i ytelse. Det hadde jeg ikke trodd for 1,5 år siden.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vel ... spiller man med stor database og 40+ ligaer i spill, kan det bety at man kjører gjennom en sesong på 4 timer, eller 10 .... avhengig av hardware ;).

PS. Får legge til at dagens Core i7 2820QM bærbarprosessor er på høyde med, eller overgår min stasjonærprosessor Core i7 920 i ytelse. Det hadde jeg ikke trodd for 1,5 år siden.

Personlig nøyer jeg meg med 3-4 ligaer ;-)

Men 8 GB ram og en i5 vil vell kontre det å ha 4GB og en i7?

Lenke til kommentar

Hvis du bare spiler 3-4 ligaer, vil ikke 8 GB RAM være noe bedre enn 4 GB.

Men hør nå; Det oppsettet ditt vil kunne kjøre FM temmelig kjapt, uansett. Og hardwaremessig er en PBL21 en meget kapabel allround maskin. Det er bare det at å si at en kraftigere prosessor ikke vil gjøre det enda bedre i FM, er en uriktig påstand, det var hele poenget mitt :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du bare spiler 3-4 ligaer, vil ikke 8 GB RAM være noe bedre enn 4 GB.

Men hør nå; Det oppsettet ditt vil kunne kjøre FM temmelig kjapt, uansett. Og hardwaremessig er en PBL21 en meget kapabel allround maskin. Det er bare det at å si at en kraftigere prosessor ikke vil gjøre det enda bedre i FM, er en uriktig påstand, det var hele poenget mitt :thumbup:

Ser den, ser den. Uansett er det liten sjangs for at jeg smeller på 1400 kr for en litt bedre prossessor ;-) da Pcen skal brukes 60% til nettsurfing, 20% til filmer, 10% til FM og 10% til skolearbeid ;-)

Lenke til kommentar

Har noen sammenlignet Compal mot Xishan?

Eneste åpenbare forskjell jeg kan finne er matt og glossy skjerm.

Det jeg stusser på er skjermkortene de står oppført med.

Compal er oppført med GT 540 med 2GB minne.

Xishan er oppført med GT 540M med 1GB minne.

Jeg trodde "M" sto for "mobility" og var felles for alle GPU for laptop, men her er det mulig jeg har sovet i timen.

Jeg er sikker på at noen kan fortelle meg om det er skrivefeil på sidene til Multicom eller om det er forskjellige kort og hvor stor forskjell det evt er på de.

Edit: Xishan leveres vel også med WiDi.

Endret av jmosbakk
Lenke til kommentar

SEr ut som det er matt/glossy skjerm og WiDi som er forskjellen her. Vil tippe det er en skrivefeil angående skjermkortet.

Det er vell et litt annet utseende på selve PCen også.

Noen som har peiling på om det er større forskjeller?

WiDi er ikke noe spesielt interessant for meg, da jeg likegodt kobler til med HDMI kabel.

Lenke til kommentar

Vel, nå er jo ingen av disse fabrikert av Multicom. PBL21 er en Compal, Xishan er en Clevo. Det eneste Multicom gjør, er å sette inn hardware etter kundens ønsker. Så noen "Multicom byggekvalitet" kan vi ikke snakke om.

Clevo kan jeg uttale meg om, fordi jeg har en selv, og fordi jeg har lest MYE om Clevo på nettet, både tester og foruminnlegg fra brukere. Og det tyder på at Clevo har en gjennomgående god byggekvalitet, men er ikke noen Dell Precision, HP Elitebook eller en av de dyrere Thinkpad'ene.

Compal er jo en fabrikk som brukes av flere merker, HP blant annet, og er en av de aller største egentlige bærbarfabrikantene i verden - men her har jeg for lite erfaring til å uttale meg om byggekvalitet.

Og ja, det er en GT 540M i begge. Finnes ingen bærbare som har et stasjonært skjermkort i seg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vel, nå er jo ingen av disse fabrikert av Multicom. PBL21 er en Compal, Xishan er en Clevo. Det eneste Multicom gjør, er å sette inn hardware etter kundens ønsker. Så noen "Multicom byggekvalitet" kan vi ikke snakke om.

Hehe, nei. Jeg skummet bare gjennom noen innlegg som var svært kritiske mot "mulitcom" og deres "byggekvalitet".

Takker for svar ! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...