Prusk Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Hei! Kort historie lang - jeg har glemt hvordan man tar den matematiske utregningen av interpolering. Jeg har googlet temaet, men forklaringen har bare bekreftet at jeg rett og slett har fått en hjerne av deig når det kommer til matematiske oppgaver jeg ikke til daglig jobber med. "Oppgave" I forbindelse en konkurranse hvor man har flere grener, ønsker vi en poengsum som gjør prestasjonen sammenlignbar i forhold til hverandre. Vi tenkte at dersom man klarer xxx sekunder med knestående langs en vegg, så skulle dette få x av 6 poeng i forhold til gjennomsnittet. Maks poeng er altså 6. Oppgave i enkel tekst: Per klarer 50 sekund. Ole klarer 55 sekund. Lise klarer 43 sekund Tine klarer 44 sekund Hans klarer 52 sekund. Snittet blir da 48,8. 10 % mer enn snittet gir 1 poeng. 10 % mindre gir 6 poeng. Hvor mange poeng får de forskjellige deltakerne? Og ikke minst, hvordan kommer du frem til svaret? Vi har flere konkurranser, og jeg må bare få inn en formel i excelarket mitt... Andre oppgaver består f.eks. av oppgaveløsing på kortest mulig tid, og da gies 6 poeng til den med 10 % kortere tid enn snittet. Håper på god hjelp fra folk som kan sin matematikk, ettersom jeg tydelig ikke lenger besitter kunnskaper nok til å løse banalt enkle oppgaver. Kan forøvrig legge til at jeg en gang i tiden fikk S på ungdomsskolen i standpunkt - og på eksamen (ble tatt ut i matte skriftlig). Endret 28. mars 2011 av Sovehest Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Se vedlegg. Eventuelt hvordan du vil avrunde poeng må du bestemme selv. Kanskje en vil ha klare grenser. Altså alt over 6 er 6 poeng, alt over 5 men under 6 er 5 poeng osv. Merk at tallene for Ole og Lise egentlig er ekstrapolasjon og ikke interpolasjon. Siden du går utenfor det området du alt har definert (+-10%). Til Sovehest.pdf Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Mange takk! Om grensen er 10 % eller 50 % varierer fra øvelse til øvelse - derfor trengte jeg en generell oversikt. Jeg er så flau over at jeg ikke klarte denne selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå