Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Prosessor: 5 av 6 kjerner aktivert.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Når jeg starter opp PC'n står det "5x cores activated". Dette er det første bildet som kommer opp på skjermen ved oppstart, altså før BIOS og MS-Dos. Jeg har en AMD Phenom II X6 1090T Black Edition.

 

Merker egentlig ikke noe forskjell på ytelsen. Har hatt dette problemet en gang før men ved oppstart viste den 6x cores activated igjen.

 

Hva bør jeg gjøre for å fikse dette problemet?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det egentlig ett problem da? Kjører ikke cpu litt forskjellig antall cores allt etter belastning da ?

 

har jo blandt annet turbo mode f.eks såvidt jeg vet kjøres færre cores men fortere (automatisk overklokk om du vil)

 

 

Jeg for min del hadde ikke bekymra meg. Men det er kanskje fordi jeg har Intel ;)

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å se etter i oppgavebehandling under ytelse for å finne ut hvor mange kjerner det er som kjører.

 

Som nevnt, se også etter i BIOS om alle kjernene er aktiverte. Mener det skal være relativt enkelt å finne ut av, selv om du evt. ikke har de alt for store kunnskaper om dette :)

Lenke til kommentar

Takker for all hjelpen! Fikk løst problemet.

 

Måtte naturligvis inn i BIOS for så å aktivere en kjerne, da kjerne nummer 3 var av en eller annen grunn deaktivert. Legger ved bilde av oppgavebehandlingen før og etter hvor man kan se vinduene til hver kjerne.

 

Er det noen grunn til hvorfor den tredje kjernen ble deaktivert? Burde jeg la være å aktivere den?

 

 

Takk!

post-130648-0-81784200-1301324893_thumb.png

post-130648-0-96197800-1301324899_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg tipper det bare er en glipp fra noen som har rotet i biosen.

 

Hmm, da må det har vært meg siden jeg bygde PCn selv og er stort sett den eneste som har hatt tilgang til den :!:

 

Men så lenge det ikke er systemet selv som har gjort dette på grunnlag av en kritisk feil, så er det vel bare å la alle kjernene stå aktivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...