Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dilemma. Bytte bil nå eller vente?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å bytte bil, men klarer liksom ikke helt å bestemme oss.

Saken er den at jeg setter pris på biler som har garanti/reklamasjon. Har nå en Honda CR-V som er 4år, så den har ett år igjen på reklamasjonen. Vi har sett på en 2010 V70 til 460k som frister, og tanken er at vi bør kanskje hive oss i det i år, da vi kan regne med å få kr 320-340K for vår bil i år om jeg selger privat. Mellomlegget blir da ikke all verden.

Jeg regner med at vi uansett bytter bil før neste sommer, og da får vi ennå mindre for bilen. Steget opp til en bil på rundt 450k blir da ennå større..

Vanskelig å si hva verditapet på CR-V`en vil tilsvare fra år 4 til år 5 også.. Kanskje får jeg maks 230k da, hvem vet?

Så dette er dilemmaet.

Noen her som har noen tanker eller sterke meninger ang. dette? Bare ment for å ta med i den store potten før vi endelig bestemmer oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...

Jeg mener det hovedsakelig er to strategier når det gjelder bilkjøp.

1.

Kjøp ny bil hos forhandler i Norge. Få et godt tilbud. Bytt til ny innen garantien går ut. Fordelen er forutsigbarhet på drifts og kostnadssiden, ulempen er høy fast kostnad i form av verditap.

2.

Kjøp 1-2 år gammel brukt(import) bil, kanskje en del dyrere modell enn du ellers ville kjøpt helt ny. Ha den i ca 10 år. Selg for ca. kr. 100.000,- ved ca. 200.000km. Fordelen er lavt verditap, ulempen er uforutsigbarhet på drift og variable kostnader.

I ditt tilfelle:

CR-V er en atrakktiv bruktbil en kan få god pris for. Volvo har for tiden ganske aggressiv prising, med mye for pengene. Volvo er ikke det det en gang var (dieselmotor/autgear), men de nye er forhåpentligvis bedre enn de fra 2001-2006. Har du garanti, så er det jo ikke noen stor bekymring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Går utifra at du har den nyeste generasjonen av Honda CR-V(som kom i 2007?).

Denne vil naturligvis være en god del mer attraktiv enn 2006-modellen og eldre, dette gjør at den holder seg nok langt bedre i pris enn den foregående generasjonen.

En annen tanke er dog at vist du vet med deg selv om at vist du ikke kjøper bil i år, men drøyer det til neste sommer og at du da skal ha en minst like dyr bil som volvoen koster nå. Da kan du like greit bytte bil nå, slik at du får mest mulig Honda til å legge i mellomlegg.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva verditapet på CR-V`en vil tilsvare fra år 4 til år 5 også.. Kanskje får jeg maks 230k da, hvem vet?

Det er sjeldent at verditapet på en bil blir større pr år enn det verditapet har vært tidligere år. Har den f.eks tapt seg 40.000 i snitt de siste 4 årene blir verditapet neppe mer det neste året. Vanligvis får man igjen halvparten av bilens nypris etter 5 år, men dette varierer selvsagt etter utstyr, motor osv. I ditt tilfelle vil jeg tippe du får igjen mer.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...