Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Utestamp med varme el?

Anbefalte innlegg

Høy!! Jeg har i flere år tenkt å skaffe meg en slags utestamp, enkelt og greit. Er så digg å sitte opp i det nå på vinterstid. Jeg gidder ikke å bruke noe store summer på det. Men er det noen som har erfaringer med dette? Ved normaltemperatur kan vel ved brukes som oppvarming, men når det er feks. -10 grader vil jeg tro det må gå med en del ved da.

Av de som har det evt. blir det egentlig mye brukt? Og er det mer styr og stress med det, enn kos?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vinterstid? Det er strengt tatt vår.

Ting som stamper og badstuer blir som oftest liggende og støve ned. Nå kjenner jeg ikke noe til dere som skal bruke den, så dere må nesten spørre dere selv.

Stress er det lite av. Har du vedfyring, så er det bare å fyre opp når du bruker den, og legge presenning over når den ikke er i bruk. Du må trolig også passe på alger og slikt dritt.

Lenke til kommentar

Strengt tatt lite stress, men krever en hel del planlegging.

Har brukt stamp i -20, med vedfyring, så det funker fett.

Ved går det mye av.

La oss si at springvann vinterstid ligger på ca 4 grader.

Det koster noen KWh effekt for å få det 30 grader høgere når det er snakk om 4000 Liter vann. Så kan du legge til varmetap pga omgivelsestemperatur, varme ut pipe o.a.

Har sett ovner på gass, men har ikke peiling på pris. Dog trur eg vedfyring blir billigst.

Ting du bør tenke på er avløpet for å tømme den. Det blir for 3-4 kubikk med vann som skal tømmes. Har du en kum eller lignende, så er ikke dette store problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...