QveltinG Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hei Huseieren min sa opp kontrakten min ulovlig (han skrev ikke at jeg har klagefrist på 1 mnd). Jeg har da gitt han beskjed om dette over mail. Er det bra nok? Eller må jeg skrive et brev? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Hvis epost har blitt brukt som vanlig kommunikasjonsform i leieforholdet er det greit nok. Hvis huseier har svart på eposten din uten å kommentere noe er det greit nok. Når man sender slike ting på epost, bør man alltid skrive på slutten at man ber om bekreftelse på at den er mottatt. (Ting kan havne i spamfiltre, kontoer kan bli stengt, kanskje han ikke sjekker epost så ofte osv). Send heller en epost til hvor du ber om bekreftelse på at forrige epost er mottatt. Hvordan sa huseier opp? Endret 28. mars 2011 av Ekko Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Huseieren min sa opp kontrakten min ulovlig (han skrev ikke at jeg har klagefrist på 1 mnd). Jeg har da gitt han beskjed om dette over mail. Ett mulig problem: "Protesterer leieren mot oppsigelsen, til tross for at den ikke tilfredsstiller kravene i første til tredje ledd, kan leieren i en eventuell tvist ikke påberope seg at oppsigelsen er ugyldig av formelle grunner." http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/1993/nou-1993-4/4/10/11.html?id=373824 Dette blir også brukt i praksis: http://www.htu.no/kunder/htu/cms.nsf/$all/01415E36BBE74AFBC125743A003D6F52?open&qm=wcm_2,6,10,1 . Hadde du holdt kjeft hadde oppsigelse vært ugyldig pga manglende formkrav. Siden du har kontaktet utleier kan det kanskje tolkes som en "protest", og dermed er ikke oppsigelsen ugyldig. (Du var åpenbart klar over at du kunne protestere.) På den annen side medfører en formell protest at utleier må reise sak for å få deg ut, så det kan jo være han foretrekker en ny, korrekt, oppsigelse i stedet. Lenke til kommentar
QveltinG Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Hmm, javel ja. Da er det mulig jeg har bommet litt. Huseieren svarte på mailen og mente det var urimelig, siden vi åpenbart visste det. Men han kunne gi oss noen dager på å klage, hvis vi fant noe skikkelig å klage på. Saken er den at han ville kaste oss ut 1 månend tidligere fordi han hadde planer om å pusse opp. 2 av 5 som sa opp etter Mai månend, men alle 5 hadde egentlig ut Juni. Da valgte han å si opp resten også, siden han ikke ville få inn 2 nye for bare 1 månend før de skal pusse opp. Er dette en gyldig grunn? Vi har aldri fått noen klager for noe som helst. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Ett mulig problem: "Protesterer leieren mot oppsigelsen, til tross for at den ikke tilfredsstiller kravene i første til tredje ledd, kan leieren i en eventuell tvist ikke påberope seg at oppsigelsen er ugyldig av formelle grunner." http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/1993/nou-1993-4/4/10/11.html?id=373824 Slik jeg leser forarbeidet sier den at hvis leieren hevder at oppsigelsen er ugyldig av andre grunner enn selve formkravet (f.eks hvis man hevder at § 9-5 ikke er oppfylt ved oppsigelse av tidsubestemt leieavtale), så mister han muligheten til å senere hevde at oppsigelsen er ugyldig fordi formkravet til oppsigelsen (i § 9-7) ikke er oppfylt. Det stemmer godt med andre situasjoner der man mister muligheten til å klage på formkrav hvis man har gått inn i en realitetsdiskusjon. Hvis (min tolkning er rett og) trådstarter kun har fortalt utleier at formkravet i oppsigelsen ikke er oppfylt og at han derfor vil ignorere den; så kan trådstarter ignorere oppsigelsen og vente på en formelt riktig oppsigelse. Når han så har fått en formelt riktig oppsigelse kan han klage videre på at oppsigelsen ikke er gyldig av andre grunner (hvis det er andre grunner til at den er ugyldig). Hvis trådstarter derimot alt har protestert også av andre grunner enn formkravet, så er formkrav muligheten borte. Trådstarter, hele husleieloven finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Endret 29. mars 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
QveltinG Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Jeg har da altså bare skrevet at jeg anser oppsigelsen som ugyldig pga brudd på loven. Mener bestem jeg har gode grunner for å klage (å ha lyst å pusse opp er da ikke en god grunn?), men jeg har ikke nevnt det til han enda. Så hvis jeg forstår det rett så vil lovbruddet bli gjeldene siden jeg ikke har klaget på det faktiske forholdet? Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Jeg har da altså bare skrevet at jeg anser oppsigelsen som ugyldig pga brudd på loven. [...] Så hvis jeg forstår det rett så vil lovbruddet bli gjeldene siden jeg ikke har klaget på det faktiske forholdet? Ja, min forståelse av forarbeidet er at hvis du bare har påpekt at formkravene i husleieloven ikke er oppfylt, og at oppsigelsen derfor ikke er gyldig, så kan du ignorere den (inntil du ev. får en ny oppsigelse der formkravene er oppfylt). Mener bestem jeg har gode grunner for å klage (å ha lyst å pusse opp er da ikke en god grunn?), men jeg har ikke nevnt det til han enda. Om en slik oppsigelse er lovlig (hvis du får en ny der formkravene er oppfylt) kommer an på: om det er en tidsbestemt ("leie til og med en gitt dato") eller tidsubestemt ("leie inntil en av partene sier opp avtalen") leieavtale, og hva som står i kontrakten om oppsigelse hvis det er en tidsbestemt leieavtale, og hvilken begrunnelse som gis i oppsigelsen. Se § 9-2. og § 9-5. som er aktuelle bestemmelser i husleieloven. Endret 6. april 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå