Gå til innhold

Siberian Husky


Anbefalte innlegg

Heisann, hadde noen spørsmål angående Sibirsk Husky.

Har planlagt lenge å få meg hund og så idag en kjempe søt Sibrisk(muligens alaskan) husky som satt å venta på eier sin i Trondheim sentrum og bestemte meg for å finne ut litt mer om hunden.

 

Noen som vet om eventuelt en bok om Sibirsk husky eller en nettside som står beskrevet alt fra a til å om rasen? Opphold, oppførsel, behandling o.l

Jeg bor like utenfor Trondheim sentrum, har tilgang til en park like ved og det er ganske rolig nabolag, heller ikke langt å gå til nærmeste tur terreng.

 

Så lurte jeg litt på om væremåten på en Alaskan husky og en Sibirsk husky er veldig forskjellige? Typiske trekk en slik husky har?

 

Så en ting til, om noen vet f.eks kenneler i Trondheim så tar inn denne rasen? Hadde ikke hatt noe imot å gå å se på en og snakke med en kennel om hunden som tar inn denne rasen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær forberedt på at dette er en aktiv hund i hvert fall. De er veldig glad for å ha ett slags arbeid, noe å gjøre, så det å ha en husky som en leilighets hund som du tar med til parken innimellom høres potensielt farlig ut i og med at understimuli kan føre til en nervøs hund som derigjen kan føre til oppførsel som vi forbinder med aggressivitet.

 

Selvsagt er alle hunder forskjellige og kan vike fra standaren, og jeg vet ikke så mye om husky bortsett fra at det er en hund som liker å være i aktivitet, men følte at jeg måtte si noe, bare sånn for sikkerhets skyld!

Lenke til kommentar

Hehe ble litt feilformulert, selvfølgelig så blir ikke "en tur i parken" en vanlig ting. Langturer og turer i natur er jo selvfølgelig det som blir mest prioritert og vår/sommer/høst kvartal blir det mange fjellturer, men å gå på fjellet i hard kuling og snøstorm blir litt uaktuelt, derfor nevnte jeg parken og lett tilgjengelig "små-naturer".

 

Jeg er mest ute etter en aktiv hund siden jeg selv er ganske aktiv å liker å gå på tur i sti og fjell.

 

Å ha hunden liggende hjemme og ta den med og tilbake på butikken blir uaktuelt, den skal nå få beveget seg med en kortere langtur på morgningen og en lengre på ettermiddagen - alt etter når på døgnet jeg og samboeren min jobber =)

Endret av Nickkk
Lenke til kommentar

Har lest meg litt opp på det, men sitter å ser etter kenneler/avlinger som har hunder som huskyer og andre utseende-lignende hunder i Trondheim, noen som hvet om noen? Eller et sted hvor jeg kan finne dem? Leser på NKK men blir bare helt forvirret over alle de 1000 kennel klubbene som er i trøndelag...

Har lyst til å ta turen innom en lignende for å se på hundene og snakke med dem som driver det =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...