Gå til innhold

Laptop som støtter linux

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte en Asus U31F og har massive problemer med Linux på den.

Noen som har tips til en laptop til mellom 5 og 7 000 kroner som er under 2 kg med minst 8 cellers batteri og 4 GB minne og som også lar meg installere linux (openSUSE fortrinnsvis) uten noe hassle, dvs at det bare er å installere linux og så funker alt?

Endret av Retor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for en laptop med Broadcom trådløs og ATI/AMD-skjermkort. Da får du den ultimate Linux-støtten, uten det at Nvidia er så forferdelige.

Jeg kan heller fortelle deg hva du burde holde deg unna, men da må du heller legge ut forslag til laptoper du vil kjøpe. :)

Lenke til kommentar

Gå for en laptop med Broadcom trådløs og ATI/AMD-skjermkort. Da får du den ultimate Linux-støtten, uten det at Nvidia er så forferdelige.

Jeg kan heller fortelle deg hva du burde holde deg unna, men da må du heller legge ut forslag til laptoper du vil kjøpe. :)

Er virkelig AMD/ATI-skjermkort så godt støttet nå?

Hvis spill/3D-ytelse ikke var viktig, ville jeg nok gått for Intel både på grafikk og trådløst. Har broadcom-wlan på 2 laptoper, og, vel, det funker greit. Men tar griselang tid før den reconnecter til aksesspunktet etter wake fra suspend.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Wait, broadcom? :o De har da ikke blitt så gode allerede, har de?

Beklager. Hukommelsen min husket bare Broadcom, men så ser jeg nå at det var fordi man skulle holde seg borte. Skrev innlegget mitt litt for raskt.

Er virkelig AMD/ATI-skjermkort så godt støttet nå?

ATI/AMD åpner avdelinger for Linux-støtte og åpen kildekode. Siden AMD kjøpte opp ATI så har driverstøtten blitt utrolig mye bedre, så det med at ATI hadde dårlige drivere til Linux, er ikke aktuelt lenger.

Jeg har full tro på at Nvidia fortsatt lager gode drivere til Linux, men de har lukket sin kildekode. Uten at det trolig har noe å si for TS.

http://www.hexus.net/content/item.php?item=18017&page=7

Lenke til kommentar

All min erfaring tilsier i alle fall at Intel trådløst er dårlig deal. Alt fungerer utmerket helt til du begynner å overføre store datamengder. Se film over et smb share for eksempel. Da går det kun få minutter før wlan-forbindelsen tryner totalt og wlan / nettverk må disables totalt og reaktiveres for at forbindelsen skal i det hele tatt vurdere å ta i mot en adresse fra DHCP serveren igjen.

Testet på 4-5 ulike HP laptops med Intel WiFi. (ubuntu 9.10,10.04,10.10/ linux mint 9,10)

Lenke til kommentar

Hvis spill/3D-ytelse ikke var viktig, ville jeg nok gått for Intel både på grafikk og trådløst. Har broadcom-wlan på 2 laptoper, og, vel, det funker greit. Men tar griselang tid før den reconnecter til aksesspunktet etter wake fra suspend.

Har Intel fikset driveren sin nå da? Intel og X.org har mer eller mindre vært ubrukelig i noen år nå. Testet maskinen min med Intelkort sist uke, fremdeles problemer her (X.org fryser osv).

Lenke til kommentar

Wait, broadcom? :o De har da ikke blitt så gode allerede, har de?

Jeg har svært gode erfaringer med min Asus UL30A. Ikke noe hassle, 4gb ram, 8.5+ timers batteri and all glory. Litt kjip oppløsningen, men 13.3" og <1.4kg er ikke galt.

+1

Har meget gode erfaringer med Asus UL30 jeg og, den versjonen uten nvidia kort. Det eneste som har gitt meg noen problemer var skjermbelysningen som av og til levde sitt eget liv, ble kvitt de problemene ved å legge til "acpi_osi=" til kernel-parametrene.

Lenke til kommentar

Har Intel fikset driveren sin nå da? Intel og X.org har mer eller mindre vært ubrukelig i noen år nå. Testet maskinen min med Intelkort sist uke, fremdeles problemer her (X.org fryser osv).

Ja og nei. På nyere chipsett har jeg ikke hatt noen problemer siste året. Gamle chipsett er fortsatt broken, og det er vel lite håp om at det vil bli fikset etter så lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...