pjacklam Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Mitt to uker gamle og nesten utbrukte Pentax K-5 fikk et «lohår» på mattskiven, antagelig etter noen objektivbytter. Jeg fjernet håret med en blåsebørste fra et helt nytt Hama 5931 rengjøringssett (lenke). Slik har jeg gjort det på mine tidligere Pentax speilreflekser og aldri opplevd problemer. På K-5 var det blitt en flekk på mattskiven. Jeg trodde først det var mer lo eller støv, så jeg brukte børsten litt til, bare for å oppdage at mattskiven ble enda mer flekkete. Jeg mistenkte derfor at børsten hadde ødelagt mattskiven. På forhånd hadde jeg sjekket med bruksanvisningen. Der står det at sensoren ikke skal renses med trykkluft eller børste, men det står ingenting om at mattskiven ikke tåler en børste. Jeg tok kameraet til FotoVideo i Oslo, der jeg hadde kjøpt det. Mannen bak disken på verkstedet sa flekkene på mattskiven ikke kunne skyldes børsten, fordi mattskiven er av plast, som fint skal tåle en slik børste. Jeg forsøkte forgjeves å forklare at børsten var splitter ny og at flekkene ikke var der før jeg hadde brukt børsten. Mannen mente flekkene måtte komme av noe annet. Jeg ble sint over indirekte å bli beskyldt for løgn, for flekkene var ikke der før jeg brukte børsten, og jeg har aldri vært inni kameraet annet enn denne ene gangen med børsten. Er det noen som kjenner til lignende tilfeller eller har annen relevant info? Tåler ikke dagens mattskiver en blåsebørste? Hvis den gjør det, hvorfor er det blitt flekker? Hvis den ikke gjør det, hvordan kan jeg vite det, når mine tidligere kameraer har tålt det og bruksanvisningen for K-5 ikke sier at mattskiven ikke tåler en børste? Jeg håper noen har noe oppklarende info. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Mitt to uker gamle og nesten utbrukte Pentax K-5 fikk et «lohår» på mattskiven, antagelig etter noen objektivbytter. Jeg fjernet håret med en blåsebørste fra et helt nytt Hama 5931 rengjøringssett (lenke). Slik har jeg gjort det på mine tidligere Pentax speilreflekser og aldri opplevd problemer. På K-5 var det blitt en flekk på mattskiven. Jeg trodde først det var mer lo eller støv, så jeg brukte børsten litt til, bare for å oppdage at mattskiven ble enda mer flekkete. Jeg mistenkte derfor at børsten hadde ødelagt mattskiven. På forhånd hadde jeg sjekket med bruksanvisningen. Der står det at sensoren ikke skal renses med trykkluft eller børste, men det står ingenting om at mattskiven ikke tåler en børste. Jeg tok kameraet til FotoVideo i Oslo, der jeg hadde kjøpt det. Mannen bak disken på verkstedet sa flekkene på mattskiven ikke kunne skyldes børsten, fordi mattskiven er av plast, som fint skal tåle en slik børste. Jeg forsøkte forgjeves å forklare at børsten var splitter ny og at flekkene ikke var der før jeg hadde brukt børsten. Mannen mente flekkene måtte komme av noe annet. Jeg ble sint over indirekte å bli beskyldt for løgn, for flekkene var ikke der før jeg brukte børsten, og jeg har aldri vært inni kameraet annet enn denne ene gangen med børsten. Er det noen som kjenner til lignende tilfeller eller har annen relevant info? Tåler ikke dagens mattskiver en blåsebørste? Hvis den gjør det, hvorfor er det blitt flekker? Hvis den ikke gjør det, hvordan kan jeg vite det, når mine tidligere kameraer har tålt det og bruksanvisningen for K-5 ikke sier at mattskiven ikke tåler en børste? Jeg håper noen har noe oppklarende info. For det første er dette ingen katastrofe. En ny mattskive koster riktignok noen kroner, men ikke så mye at det er grunn til å ødelegge hverdagen. Nei, mattskiver tåler omtrent ingenting og jeg har også ødelagt en med børste for noen år tilbake. Kanskje er ikke børsten så ren og fettfri som du først trodde? Mens vi er inne på det: speilet er også ømtålig og du bør holde børsten vekke fra det også. Støv der ligger utenfor fokus så det vises ikke så godt der som støv direkte på mattskiven. Eneste som duger for å fjerne støv på mattskive er etter min mening en blåsebelg. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Nah jeg har da flere ganger på min GX-10 tatt ut mattskiven og vasket den. Om du ødelegger den med en børst bruker du feil ende eller ståbørst. Det som skjer med børsten er at mere støv kommer på uansett om børsten er aldri så ny, som sagt det beste er blåse, men kan være fukt, eller støv i den som har festet seg etterpå. Jeg gjorde det samme tidligere, hadde fått 1støvkorn som irriterte meg grønn, prøvde blåse, forsvant ikke, så med børst 100ganger verre. Spurte som deg på forumet her, og svaret var som over ødelagt. Så jeg bestilte ny på ebay. sjekket youtube for skifte (Btw enkleste sak i verden) og da jeg fikk den nye forventet jeg en skive på under 1mm tykk, men er jo ganske kraftig plate. Så i ettertid bruker jeg bare ta den ut skylle den i vann, tørke lett med noe som ikke loer for og ikke få tørkede vann flekker. Godt som nytt! Så føler du nå at det er ødelagt, har du jo ikke noe og tape på og vaske det, har ikke sjekket på k-5 hvordan det er der, men på gx-10 var det ikke noe problem, ca 3månd siden jeg vasket den sist. Lenke til kommentar
pjacklam Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Takk for svar, og tips. Hos FotoVideo brukte han en kompressor med luft for å blåse kameraet rent, men flekkene var der, like tydelige. Derfor gikk jeg ut fra at det ikke bare var støv, men at mattskiven var ødelagt. Det endte med at jeg satte igjen kameraet og at verkstedet skal se på det. Jeg er spent på hva de sier. Ellers vet jeg at det ikke er noen katastrofe, men da jeg så frem til en helg med testing av ny speilrefleks, og kameraet endte på verksted – vel, det var en liten nedtur. Endret 28. mars 2011 av pjacklam Lenke til kommentar
Itw Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Regner med at en foto butikk har skikkelig filter system på kompressoren sin for fjerning av fukt i lufta. For ville ikke tatt en vanlig kompressor hjemme uten skikkelige filter for fjerning av fukt, og blåst i kamra. Er mye vann i lufta fra en kompressor. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Regner med at en foto butikk har skikkelig filter system på kompressoren sin for fjerning av fukt i lufta. For ville ikke tatt en vanlig kompressor hjemme uten skikkelige filter for fjerning av fukt, og blåst i kamra. Er mye vann i lufta fra en kompressor. Og partikler, så et skikkelig filter for og fjerne partikler også nødvendig hvis man ikke skal "sandblåse" da Lenke til kommentar
pjacklam Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Jeg kjøpte meg en Hama blåsebelg, og skal bruke den fra nå av. Børste er utelukket. Jeg var litt skeptisk til at han hos FotoVideo brukte trykkluft inni kameraet, ettersom bruksanvisningen sier at man ikke skal bruke trykkluft til å rense sensoren, men jeg får gå ut fra at han visste hva han gjorde og ikke åpnet lukkergardinen og at sensoren dermed var beskyttet. (Han sa forøvrig at sensoren tålte mindre enn mattskiven fordi sensoren er laget av silikon, men jeg mistenker at han blander sammen silikon og silisium.) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Vel - det som blir skadet først er vel AA/IR/UV-filteret og mikrolinsene som ligger over sensoren - og er filteret/linsene ødelagt og skadet blir det dårligere bildekvalitet uansett hva for et materiale selve sensoren er laget av. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Jeg tok kameraet til FotoVideo i Oslo, der jeg hadde kjøpt det. Mannen bak disken på verkstedet sa flekkene på mattskiven ikke kunne skyldes børsten, fordi mattskiven er av plast, som fint skal tåle en slik børste. Jeg forsøkte forgjeves å forklare at børsten var splitter ny og at flekkene ikke var der før jeg hadde brukt børsten. Mannen mente flekkene måtte komme av noe annet. Jeg ble sint over indirekte å bli beskyldt for løgn, Hva med å gjøre som jeg,bruk en annen butikk som ikke gir problemer ved reklamasjon Lenke til kommentar
pjacklam Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Hva med å gjøre som jeg,bruk en annen butikk som ikke gir problemer ved reklamasjon Jeg fikk nettopp en SMS om at FotoVideo har fikset kameraet, og at det var en garantisak. Det er jo bra, men jeg vet ikke om de tok det som en garantisak fordi det faktisk var det, eller fordi jeg ble så provosert over at han gjentok at jeg måtte ha gjort noe annet enn det jeg faktisk hadde gjort. Uansett er jeg fremdeles ikke helt klok på hva som var årsaken til problemene med mattskiven. Hvis mattskiven ikke tåler en Hama blåsebørste, er det forsåvidt greit nok, bare jeg vet det. Men samtidig skriver jo folk her at de vasker mattskivene i vann. Jeg er forvirret. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 børste, q-.tips og andre ting som er fysisk borti mat-skiven er en dårlig ide og gjør ting verre. Og blåse på mattskiven med en slik blåse sak er ingen problem. Mat skiven har en blang og en ruflet side, den ruflete siden peker ned, såfort du er borti den med noe vil det feste seg noe til den. Sist jeg hadde den ute av gx-10'n brukte jeg en slik våt rengjørings engangsklut til objektiver,som ikke levner noe igjenn når det damper vekk. <funket som snus, er kjekt eneste og ha en pinsett og holde matskiven i den lille flippen så man slipper og ta på den. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (Han sa forøvrig at sensoren tålte mindre enn mattskiven fordi sensoren er laget av silikon, men jeg mistenker at han blander sammen silikon og silisium.)Han blander noe forferdelig. I tillegg ligger det solide glassplater foran sensoren så du trenger hammer og spiker for å skade den. Det er mulig å skrape opp belegget på glasset hvis det ligger harde partikler på overflaten når man gnikker rent med skjortefliken. Lenke til kommentar
pjacklam Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (Han sa forøvrig at sensoren tålte mindre enn mattskiven fordi sensoren er laget av silikon, men jeg mistenker at han blander sammen silikon og silisium.) Han blander noe forferdelig. I tillegg ligger det solide glassplater foran sensoren så du trenger hammer og spiker for å skade den. Det er mulig å skrape opp belegget på glasset hvis det ligger harde partikler på overflaten når man gnikker rent med skjortefliken. Jeg takker igjen for nyttig info. Jeg har hatt flere speilreflekser, og mener jeg har god innsikt i hvordan de fungerer, men K-5 er mitt første digitale. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Ikke gjør for mye inne i kamerahuset uten å vite hva det er. Og ikke trykk press eller børt inne i selve kamerahuset. Der er det en blåsebelg som skal brukes. Evnt utstyr som er laget for å rense sensoren. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er mulig å skrape opp belegget på glasset hvis det ligger harde partikler på overflaten når man gnikker rent med skjortefliken. Håper virkelig du fleiper om å gni sensoren ren med en skjorteflik. Det eneste jeg med hensikt kommer til å tillate å berøre min sensor (og i så fall i så støvfrie omgivelser som er praktisk mulig) er: - Luft fra en håndblåser (rocket blower) for å blåse bort støv. - Sensor swabs laget spesifikt til formålet. - Sensorrens-ting utført av en profesjonell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå