Diskutant Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Har jeg lov til å f.eks ta bilde av en brusflaske der logoen vises, og så legge det ut på nettet? Eller er det ulovlig siden logoen viser? Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Så lenge du ikke tjener penger på bildet eller krediterer deg selv som kunstner bak logoen, er det ingen som kommer til å gidde å følge opp saken uansett. Er alt for mange bilder på internett. Tviler på at det i det heletatt er ulovelig, da man har lov til å ta bilder av det meste og dele dem som man vil. Regner med at internett kan kalles en del av "offentligheten", og det er ingenting feil ved å dele bilder med offentligheten (så sant det ikke støter folk). Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Ordene "gidde", "tviler", "regner med" er jeg ikke så glad i.. Vil helst slippe søksmål, så her må jeg være sikker No offence! Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Det er ikke lov og legge ut andres bilder uten lov...for og si det enkelt. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Har jeg lov til å f.eks ta bilde av en brusflaske der logoen vises, og så legge det ut på nettet? Eller er det ulovlig siden logoen viser? Ja, det har du lov til. Logoen er (normalt) et varemerke, men du er ikke ulovlig å gjengi et varemerke. Det du ikke har lov til er å bruke Coca-Cola-logoen for å selge Pepsi. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Av det eg kan finne så er det her to aktuelle paragrafer: § 4. Varemerkerettens innhold Varemerkeretten innebærer at ingen uten samtykke fra innehaveren av varemerkeretten (merkehaveren) i næringsvirksomhet kan bruke: a) tegn som er identisk med varemerket for slike varer eller tjenester som varemerket er beskyttet for b) tegn som er identisk med eller ligner varemerket for varer eller tjenester av samme eller lignende slag, såfremt det er risiko for forveksling, for eksempel ved at bruken av tegnet kan gi inntrykk av at det finnes en forbindelse mellom tegnet og varemerket. For et varemerke som er velkjent her i riket, innebærer varemerkeretten at ingen uten samtykke fra merkehaveren kan bruke et tegn som er identisk med eller ligner varemerket for varer eller tjenester av samme eller annet slag, hvis bruken ville medføre en urimelig utnyttelse av eller skade på det velkjente varemerkes særpreg eller anseelse (goodwill). Som bruk anses blant annet: a) å sette merket på varer eller deres emballasje b) å tilby varer for salg eller på annen måte bringe dem på markedet, lagre eller levere dem under tegnet, eller å tilby eller levere tjenester under tegnet c) å innføre eller utføre varer med merket på d) å bruke tegnet på forretningspapirer og i reklame. Også muntlig bruk av tegnet anses som bruk. Her er det først og fremst eit forbud mot å snylte på eit anna merkenavn for å selge ditt eiget produkt. Du kan heller ikkje bruke merkenavnet til reklame for eit anna produkt. Du skal også være forsiktig med å sette merkevarer i eit dårlig lys. (Du kan ikkje f.eks reklamere for Pepsi ved å vise til at alle som drikker Cola er stygge og utrivelige mennesker, medan Pepsidrikkere er vakre og smarte). § 11. Gjengivelse av varemerke i lærebøker mv. Ved utgivelse av leksikon, håndbok, lærebok eller lignende skrift av faglig innhold har skriftets forfatter, hovedredaktør, utgiver og forlegger plikt til, etter krav fra innehaveren av et registrert varemerke, å sørge for at merket ikke blir gjengitt uten at det samtidig fremgår at det er beskyttet ved registrering. Hvis et krav etter første ledd som er fremsatt i rimelig tid ikke blir etterkommet, kan det kreves at den som kravet ble rettet til, skal bekoste en rettelse offentliggjort på den måte og i det omfang som finnes rimelig. Krav etter første ledd anses alltid etterkommet hvis varemerket gjengis sammen med symbolet ® på en tydelig måte. Paragraf 11 er kanskje ikkje så aktuell med mindre du skal puplisere noke med eit faglig innhold. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Det er ikke lov og legge ut andres bilder uten lov...for og si det enkelt. Det er mitt bilde. Det er jeg som har tatt det. For å si det enkelt. Deg over: Ja, det er ikke alltid like lett å forstå seg på lovene, men hvis det er som du sier, så er jo saken grei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå