Gå til innhold

Hvilken bransje har dårligste jobbmuligheter?

Zubeldia

Anbefalte innlegg

HEISANN! :)

Jeg skal til England og studere til høsten, og hadde i grunnen bestemt meg for å studere film/tv. Har til og med skrevet motivasjonsbrev med film/tv som innhold, men har hørt fra mange hold at dette er en bransje det vil være svært vanskelig å få jobb innenfor.

Selvfølgelig har det med hvor hardt man jobber og hvor aktiv man er, men likevel. Kan ikke si at jeg er 100% lidenskapelig ovenfor film/tv-studier, det var egentlig det valget som virket mest interessant. Men jeg vil ikke gå inn i en utdanning og vite at det er dødfødt å få jobb.

Andre aktuelle utdanninger for meg vil kanskje være

-journalistikk

-arkitektur

-mote og design

-markedsføring

-noe annet KREATIVT

Så mitt spørsmål er: Er det noen som har kunnskaper om arbeidsmarkedet og kan fortelle hvilken av disse som vil være en god utdanning å ta mtp. jobb?

Har i det siste hørt mye om at markedsføring vil åpne jobbmuligheter godt.

Mvh

Mats

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært vanskelig å seie så mykje generelt om dei forskjellige utdanningane sidan arbeidsmarkedet endrar seg raskt.

Det eg kan seie er at av dei yrka som er lista opp her så er nok journalistikk det sikkraste kortet med tanke på at det stort sett er behov for journalister.

Av dei andre alternativa som er arkitektur, mote og design samt markedsføring så har desse utdanningane det til felles at dei er avhengige av ein forholdsvis sterk økonomi for å ha gode tider. Det vil sjølvsagt alltid være behov for verkelig flinke folk, men det vil være vanskelig for eit firma og ha ansatt f.eks ein større gjeng med middels flinke arkitektar dersom vi får dårlige økonomiske tider og folk ikkje vil bruke ekstra penger på god arkitektur.

Men til tross for dette så er det beste rådet å ta ei utdanning som du vil ta og heller tenke på jobbmuligheitene etterpå. Stort sett vil det ordne seg etterkvart og i værste fall er det berre å ta vidare utdanning for å bedre tilpasse deg arbeidsmarkedet med ei utdanning du brenner for i bunn.

Lenke til kommentar

Takk for et veldig godt svar. Den siste setningen du skrev ga meg inspirasjon, og det er selvsagt helt riktig :)

Nå vet jeg ikke akkurat hva jeg lander på, men jeg er nødt til å starte en utdanning jeg er interessert i.

Lenke til kommentar

Har i det siste hørt mye om at markedsføring vil åpne jobbmuligheter godt.

Mvh

Mats

Det stemmer at markedsføring er ganske bredt, og du kan passe inn i mange type jobber med den utdannelsen.

Angående å få jobb med markedsføring er vel mulighetene store, 9 av 10 BI-studenter går rett ut i jobb etter endt utdannelse. Hvis du er interessert kan du ta en titt i BIs arbeidsmarkedsundersøkelse for kull 2010: http://www.bi.no/OsloFiles/Karriereservice/Avgangskull%202010.pdf

Lykke til med studievalg!

Lenke til kommentar

Uenig med avatar, ikke kast bort pengene dine på å studere noe som har absolutt null jobbmuligheter og gir deg ingen verdifulle evner. Hvis du studerer journalistikk eller markedsføring så har du evner som andre arbeidsgivere ønsker om du ikke får drømmejobben. Studerer du mote og design er du heldig om arbeidsgiveren ikke begynner å le. I tilegg ikke forvent at du vil få en jobb i den retningen du studerer.

Lenke til kommentar

Uenig med avatar, ikke kast bort pengene dine på å studere noe som har absolutt null jobbmuligheter og gir deg ingen verdifulle evner. Hvis du studerer journalistikk eller markedsføring så har du evner som andre arbeidsgivere ønsker om du ikke får drømmejobben. Studerer du mote og design er du heldig om arbeidsgiveren ikke begynner å le. I tilegg ikke forvent at du vil få en jobb i den retningen du studerer.

Jeg er ekstremt usikker her, men det virker å stå mellom journalistikk, markedsføring eller film/TV.

Kan tenke meg at film/TV faller inn under snevre jobbmuligheter-kategorien.

Lenke til kommentar

Det er nytt for meg at det er enkelt å få seg jobb som journalist. En kompis av meg har, etter endt utdanning, søkt jobber i aviser over hele landet og har ennå ikke fått napp. Det er mulig han har noe som mangler, men han er ihvertfall utdannet journalist.

Av de kategoriene som er nevnt så vil jeg trekke frem markedsføring som det som mest relevant for arbeidsmarkedet - fordi det er veldig generelt.

Lenke til kommentar

Det er nytt for meg at det er enkelt å få seg jobb som journalist. En kompis av meg har, etter endt utdanning, søkt jobber i aviser over hele landet og har ennå ikke fått napp. Det er mulig han har noe som mangler, men han er ihvertfall utdannet journalist.

Av de kategoriene som er nevnt så vil jeg trekke frem markedsføring som det som mest relevant for arbeidsmarkedet - fordi det er veldig generelt.

Om du studerer journalistiskk, så har du ihvertfall evne til å kunne skrive og du har en relativt god forståelse av hva som skjer rundt om i verden. Jeg vil tippe at noen arbeidsgivere er interesert i slike evner. Det betyr ikke at det er lett å bli en journalist, men man får ihvertfall verdifulle evner som andre arbeidsgivere kan være interesert i.

Edit: Enig at markedsføring er det beste iforholdtil arbeidsmarkedet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

De jeg kjenner som driver med film/tv, jobber enten som freelance eller har startet opp noe eget. Fellesnevneren er at de alle jobber/har jobbet ekstremt hardt til varierende tider og lite lønn for å komme seg ditt de er. Rundt 50 % av de som jobber med kinematografi i NRK er f.eks. freelancere (kilde: freelancer for NRK). Det samme kan sies om journalister og motedesignere.

Den «tryggeste» utdanningen av de du har nevnt her er markedsføring. Statistikken fra BI viser f.eks. til at 8 av 10 derfra går ut i fast jobb - BI fokuserer stort på markedsføring (ref. reklameplakat på Stortinget T-banestasjon).

Skal du inn i film/tv er det, slik jeg ser det, viktig å være fleksibel, utadvent og nettverksorienterte. Møt de rette menneskene, bygg deg et navn og vær tilgjengelig.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Mediebransjen er generelt veldig vanskelig å komme seg inn i. Har du derimot skaffet deg et nettverk, er det lettere å bli værende der. Bruk det du har av kontakter skamløst i begynnelsen. Kjenner du noen som jobber i mediebransjen, eller om det er via-via, så er det gull verdt.

Mange jobber går gjennom bekjente, og en stor del av stillingene utlyses aldri.

Det er heller ikke noe negativt i seg selv å være frilanser en periode, men det fordrer at du alltid leverer topp kvalitet og at du har en jevn strøm av oppdrag. Hvis ikke kan det fort bli utfordrende med tanke på økonomien.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...