Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forbrytelse i utlandet

Hanske

Anbefalte innlegg

Jeg har et enkelt spørsmål, men som det kanskje ikke er så lett å svare på.

Hvis jeg står på norsk side av Svinesundsbroa, og skyter en svenske på den andre siden av broa, vil jeg da bli straffeforfulgt i Norge eller Sverige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvor du har statsborgerskap. Spiller ingen rolle hvor du utfører forbrytelsen, enten om det er i Norge eller Australia for den saks skyld. Bor du egentlig i Norge og har statsborgerskap her, vil du bli dømt ut i fra lover fra hjemlandet ditt. Men selvsagt om det landet du forbryter deg i vil utlevere deg til Norge, er en annen sak. Bare å se på Kongo-saken det.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor du har statsborgerskap. Spiller ingen rolle hvor du utfører forbrytelsen, enten om det er i Norge eller Australia for den saks skyld...

Dette er med respekt å melde det reneste sprøyt.

Man blir straffeforfulgt i det landet forbrytelsen blir begått med meget få unntak.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Bøyer meg i støvet for den. Trodde jeg hadde lest det et sted. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke gikk til lovdata med en gang.

Her er hva loven sier:

§ 5. Straffelovgivningens anvendelse på handlinger i utlandet

Utenfor virkeområdet etter § 4 gjelder straffelovgivningen for handlinger foretatt

a) av en norsk statsborger,

b) av en person med bosted i Norge, eller

c) på vegne av et foretak registrert i Norge,

når handlingene:

1. er straffbare også etter loven i landet der de er foretatt,

2. anses som krigsforbrytelse, folkemord eller forbrytelse mot menneskeheten,

3. anses som brudd på krigens folkerett,

4. anses som barneekteskap eller tvangsekteskap,

5. anses som kjønnslemlestelse,

6. er rettet mot den norske stat eller norsk statsmyndighet,

7. er foretatt utenfor området for noen stats høyhetsrett og kan straffes med fengsel,

8. anses som omsorgsunndragelse,

9. rammes av §§ 257, 291-296, 299-306 eller §§ 309-316, eller

10. anses som påvirkningshandel.

Første ledd gjelder tilsvarende for handlinger foretatt

a) av en person som etter handlingstidspunktet er blitt norsk statsborger eller har fått bosted i Norge,

b) av en person som er eller etter handlingen er blitt statsborger i eller bosatt i et annet nordisk land, og som oppholder seg i Norge, eller

c) på vegne av et utenlandsk foretak som etter handlingstidspunktet har overført sin samlede virksomhet til et foretak registrert i Norge.

Første ledd nr. 1, 2, 3, 6, 7 og 8 gjelder tilsvarende for handlinger foretatt av andre personer enn dem som omfattes av første og annet ledd, når personen oppholder seg i Norge, og handlingen har en lengstestraff på fengsel i mer enn 1 år.

For handlinger som nevnt i første ledd nr. 2 gjelder annet og tredje ledd bare dersom handlingen etter folkeretten anses som folkemord, forbrytelse mot menneskeheten eller krigsforbrytelse.

Straffelovgivningen gjelder også for handlinger som er foretatt i utlandet av andre personer enn dem som omfattes av første til fjerde ledd, dersom handlingen har en lengstestraff på fengsel i 6 år eller mer og er rettet mot noen som er norsk statsborger eller er bosatt i Norge.

Ved strafforfølgning etter denne paragraf kan straffen ikke overstige høyeste lovbestemte straff for tilsvarende handling i det landet der den er foretatt.

Påtale etter denne paragraf reises bare når allmenne hensyn tilsier det.

Ikke ikr., men gjelder for forbrytelsene i kapittel 16, se § 411.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Jeg vil legge til: Det er ingen absolutte regler eller avtaler som sier at en gitt forbrytelse bare kan påtales i ett bestemt land. Det er ingen ting i veien for å risikere straffeforfølgelse i flere land for samme handling. Det er i utgangspunktet opp til hvert enkelt land å definere hva landet selv vil straffeforfølge.

I eksempelet befant morderen seg i Norge, men drapets konsekvens var i Sverige. Jeg mistenker at både norsk og svensk rett ville definere det som en handling begått "i" henholdsvis Norge og Sverige.

Lenke til kommentar

...

I eksempelet befant morderen seg i Norge, men drapets konsekvens var i Sverige. Jeg mistenker at både norsk og svensk rett ville definere det som en handling begått "i" henholdsvis Norge og Sverige.

Hva tror du da ville skje om drapet skjedde ved treriksrøysa slik at liket falt død om i Finnland?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...