Gjest Slettet+981234897 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 I de Forente Arabiske Emirater og de andre oljerike nasjonene ved den persiske golf vet jeg at staten styrer veldig mye, Saudi Arabia regnes til og med som en planøkonomi. Jeg vet om mange fra vesten som investerer i disse landene og hører om rike oljesjeiker. Men jeg får det ikke til å stemme når jeg ser at nesten alt er statseid og at staten har så mye å si. Mitt inntrykk er at det er sosialisme der med det finner jeg ingen på hele internett som sier. Spørsmålet blir da: Hvilket økonomisk system har oljelandene i Persiagolfen, kapitalisme, sosialisme, fascisme? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 De har planøkonomi uten å følge noen videre ideologi. De baserer seg på hva herskeren føler for i dag og hvor han tillater at folk plasserer pengene sine... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 De har planøkonomi uten å følge noen videre ideologi. De baserer seg på hva herskeren føler for i dag og hvor han tillater at folk plasserer pengene sine... Men når det er planøkonomi så skal jo staten styre hele økonomien, så åssen kan rike folk investere i disse landene da? Investerer de i statseide selskaper? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Staten har en hard regulurende hånd. De har ikke noe oljeformue pga en religiøs fortolkning(utlåning av penger er ikke bra). De er for å hjelpe de fattige, spesielt etter Muhammeds eksempel. Økonomien er ikke lukket. Men staten og familiene som eier oljen styrer mye. Tror problemet er at din definisjon på økonomi er alt for snever Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Så man kan si at staten i disse monarkiene er mektige familier/selskaper som har makten fra grunnloven og gjør det de vill? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Grunnlov?? http://en.wikipedia.org/wiki/Constitution_of_the_United_Arab_Emirates Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Greit, jeg tok feil i at ingen av dem har en grunnlov. Men også ut i fra hva man leser om denne grunnloven så regulerer den mer forholdene mellom prinsene enn noe annet... emirer, unnskyld, orket ikke å endre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå