Gå til innhold

Har jeg en høy forbrenning?

Anbefalte innlegg

Jeg spiser mer godteri enn noen kan tenke seg, og har en noenlunde bra kropp. Ville gjerne ha gått ned litt, men har jeg en så bra forbrenning at jeg kan bare spise mindre godteri for å løse problemet??

Veier 70 kg, 181 cm (+) 15 år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er 181+ og vil gå ned i vekt når du veier 70kg????? :dontgetit:

Det er forresten ingen som har høyere forbrenning enn andre, forbrenningen baserer seg på alder og vekt samt hvor mye du beveger deg.

Om du er 15 år, 181 cm, sover 8 timer i døgnet og går i tilsammen en time om dagen så forbrenner du 2450 kalorier...

For å gå opp i vekt må du spise mer, og vice versa for å gå ned i vekt...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Igjen, nei det har du ikke... Les svaret mitt...

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å diskutere med deg, men jeg skriver dette for trådstarter, ikke for å diskutere med deg. Jeg har sett hvordan du har diskutert med folk før og det er ikke sjelden jeg ser du skriver noe vanvittig dumt og når noen kontrer det du har å si skriver du noe lignende "LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL". Helst ikke svar på denne posten og om du gjør tviler jeg på at jeg gidder å svare tilbake. Har du hørt om cøliarki for eksempel? (dumt av meg å skrive et spørsmål, ikke svar på det)

Man kan ha forskjellig forbrenning. Noen tar lettere opp energien fra maten og trenger derfor ikke like mye mat for å tilfredsstille energibehovet. Du er 15 år og da kanskje/sikkert i puberteten. Da har du mange prosesser i kroppen som trengs energi til. Slik var jeg også før. Kunne spise utrolig mye og ikke gå opp i vekt. Når jeg har spist like mye nå, har jeg lagt på meg og nå er jeg ferdig med puberteten. Så det har en del å si for hvor mye av energiinntaket som går til fettlagring.

Å spise mindre godteri er et godt tiltak! Prøv å gjøre det og se om det hjelper. Det er heller ingen dum ide å lese litt på forumet her. Det er proppfullt med stoff om hvordan du kan gå ned i vekt/ få mindre fettprosent!

Lenke til kommentar

Vel...

Det finnes noe som kalles "basal metabolsk rate (BMR)" som bestemmer ens forbrenning på eksistensnivå. Denne raten baserer seg på alder og muskelmasses vekt.

Så. For å finne ut av sitt totale metabolske forbruk på daglig basis bruker man den i bunnen, trekker fra søvn, stillesitting og legger til forbruk av aktivitet.

Dette er noe av det første man lærer når man studerer fysiologi...

Det finnes differanser i forbrenning ved enkelte sykdomstilfeller ja, men de mest normale avvikene er da rundt 5% til 7%.

I mer alvorlige sykdomstilfeller som Cushings syndrom vil man ha en forsenket basal metabolsk rate og ved hypertyreose vil man ha forhøyet metabolsk rate...

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å diskutere med deg, men jeg skriver dette for trådstarter, ikke for å diskutere med deg.

Det er jo nettopp det du gjør ved å skrive innlegget ditt... :whistle:

Så nå som du er undervist i bittelitt forbrenningslære er du kanskje litt klokere på området?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Vel...

Det finnes noe som kalles "basal metabolsk rate (BMR)" som bestemmer ens forbrenning på eksistensnivå. Denne raten baserer seg på alder og muskelmasses vekt.

Så. For å finne ut av sitt totale metabolske forbruk på daglig basis bruker man den i bunnen, trekker fra søvn, stillesitting og legger til forbruk av aktivitet.

Det finnes differanser i forbrenning ved enkelte sykdomstilfeller ja, men de mest normale avvikene er da rundt 5% til 7%.

I mer alvorlige sykdomstilfeller som Cushings syndrom vil man ha en forsenket basal metabolsk rate og ved hypertyreose vil man ha forhøyet metabolsk rate...

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å diskutere med deg, men jeg skriver dette for trådstarter, ikke for å diskutere med deg.

Det er jo nettopp det du gjør ved å skrive innlegget ditt... :whistle:

Så nå som du er undervist i bittelitt forbrenningslære er du kanskje litt klokere på området?

Jeg ville ikke diskutere med deg fordi jeg skrev innlegget mitt for å hjelpe trådstarter. Ikke for å ha en diskusjon med deg om noe trådstarter mest sannsynlig ikke bryr seg om.

Når du skriver til en som er 15 år og sier at alle har samme forbrenning er dette både misvisende og feil. Selvfølgelig har folk forskjellig forbrenning. Du skriver jo det selv:

For å finne ut av sitt totale metabolske forbruk på daglig basis bruker man den i bunnen, trekker fra søvn, stillesitting og legger til forbruk av aktivitet.

Mange ernæringseksperter som bruker begrepet "høy forbrenning" også.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/57/qa3649091.html

Hvis du er interessert i å diskutere om det er mulig å ha høy forbrenning, kan du skrive PM til meg i stedet for å forsøple denne tråden med off topic.

Lenke til kommentar

Nå er de "ernæringsrådgivere" og ikke leger, de fleste slike rådgivere lever på dogmer rundt ernæring som for lengst har blitt avvist...

Når du skriver til en som er 15 år og sier at alle har samme forbrenning er dette både misvisende og feil. Selvfølgelig har folk forskjellig forbrenning. Du skriver jo det selv:
For å finne ut av sitt totale metabolske forbruk på daglig basis bruker man den i bunnen, trekker fra søvn, stillesitting og legger til forbruk av aktivitet.

At en får inntrykk av at en har "høy forbrenning" er vel i 99 av 100 tilfeller noe som bunner i at man ikke er klar over sitt eget inntak vs uttak av energi...

Det er ikke verre enn at du googler "basal metabolic rate" så får du en litt større forståelse av hva jeg snakker om...

Trådstarter: Å begynne å "slanke" seg eller ta grep for å forbrenne fett i din alder er ikke å anbefale. Det er nyere forskning som indikerer at videre vekst kan bremses av det.

Men det skader selvfølgelig ikke om du spiser mindre godteri, drikker mindre brus etc... :whistle:

Som tidligere skrevet så er 70 kg på 181 cm IKKE mye...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Nå er de "ernæringsrådgivere" og ikke leger, de fleste slike rådgivere lever på dogmer rundt ernæring som for lengst har blitt avvist...

Hmmm, neste gang jeg leser noe en ernæringsrådgiver skriver skal jeg spørre deg om personen har rett i det han/hun skriver. Du vet sikkert mye mer enn de... :innocent: Du har bevist det mang en gang tidligere. F. eks mente du at mettet fett fortjente tittelen "sunt".

Trådstarter: Å begynne å "slanke" seg eller ta grep for å forbrenne fett i din alder er ikke å anbefale. Det er nyere forskning som indikerer at videre vekst kan bremses av det.

Men det skader selvfølgelig ikke om du spiser mindre godteri, drikker mindre brus etc... :whistle:

Som tidligere skrevet så er 70 kg på 181 cm IKKE mye...

Dette er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar

Du har bevist det mang en gang tidligere. F. eks mente du at mettet fett fortjente tittelen "sunt".

Det har jeg ALDRI skrevet, ting er ikke sunne i seg selv men sammensetningen av tingene...

Og ja jeg mener enda at mettet fett ikke er skadelig.

Om du husker det (?) så linket jeg til noen særdeles anerkjente studier på området...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Du har bevist det mang en gang tidligere. F. eks mente du at mettet fett fortjente tittelen "sunt".

Det har jeg ALDRI skrevet, ting er ikke sunne i seg selv men sammensetningen av tingene...

Og ja jeg mener enda at mettet fett ikke er skadelig.

Om du husker det (?) så linket jeg til noen særdeles anerkjente studier på området...

Beklager, du har helt rett. Det gikk litt fort...

Det du skrev var at du ikke skjønte hvorfor helmelk ikke fortjente nøkkelhullmerket og jeg forklarte deg hvorfor helmelk ikke har nøkkelhullmerket, men du forsto ikke dette. Jeg var forresten hele tiden enig i at mettet fett ikke er skadelig og jeg skrev også at jeg drikker helmelk selv.

Lenke til kommentar

Så da har vi egentlig bare skrevet rundt hverandre og egentlig vært uenige men enige? :p

Men du har rett om det med nøkkelhullmerking... Jeg var og er ikke lysten på å forstå den merkingen når jeg ser mat jeg VET er "skadelig" som får denne merkingen...

Men dette var offtopic. Håper trådstarter tar rådet om kun å kutte i godteriet og ikke begynne å "deffe" med tanke på alder og vekt/høyde-forhold...

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :D

Jeg har en annen teori på hvorfor jeg ikke legger på meg. Før jul målte jeg meg å da var jeg 181, nå er jeg 183... Veier fortsatt 70kg! så det har tydeligvis noe med at jeg fortsatt vokser ;)

Skal prøve å kutte ned litt på usunn mat og spise sunnere fremover :thumbup: er skikkelig spent på om jeg får litt mere "abs" til sommern :D hehe ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...