Gå til innhold

eMTea's hjemmeserver - Valg av OS! Hjelp

eMTea

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettop bestilt nok deler til å sette sammen en "Home Server". Anbefalt i hjemmePC 04/11. Et greit kompromiss mellom pris/ytelse for hjembruk.

Kabinett: Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS

Hovedkort: ZOTAC M880GITX-A, AMD Turion II K625

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

OS Disk: Intel X25-V SSD 40GB 2,5"

5x Lagringsdisk: Western Digital Caviar Green 2TB (Lagringsdiskene skal kjøres i RAID5, så blir totalt 8TB lagringsplass.)

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre vanlig Win7Ultimate på den(har ledig lisens) men er også åpen for andre forslag, da Win7 kanskje er unødvendig tungt for slike lette oppgaver. Men om vil gjerne oppfylle noen krav som listet nedenfor. (I Windows kan jo mesteparten dekkes via 3.parts programvare.)

Funksjonaliteten jeg ønsker er som følger (kan bli utvidet underveis):

- Lagre&dele musikk/film/bilder til alle pc'er i huset. (Helst satt opp som nettverksdisk på de andre pc'ene, da det er enklere å lagre/slette fra alle lokasjoner)

- Squeezebox server

- Torrent program, med betjening fra utenfor LAN.

- Mulighet for å koble til fra utenfor LAN'et, for å hente dokumenter.

Endret av eMTea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux burde dekke dette problemet veldig godt.

Setter du opp en Apache- og SSH-server, så skal du kunne dele musikk/film/bilder over en mediaserver, sette opp Sqeezebox er null problem, Torrentflux kan styres via web-browseren din, og dokumenter kan du hente over SFTP eller HTTP.

Lenke til kommentar

Windows har jo en begrensning på 5 klienter har jeg forstått..

Så ja, jeg har funnet en guide på oppsett av linux server så tror jeg prøver det. Eller vet du om noen guide som er grei å gå igjennom. Jeg trenger det litt steg for steg :blush: Håper det holder å sette den opp en gang ;)

Vil også bare si at jeg har bestilt noen andre lagringsdisker da WD Green egner seg dårlig til RAID. Ble Seagate Barracuda XT 2TB istedet.

Endret av eMTea
Lenke til kommentar

Eg holder på med eit lignendes prosjekt, med samme kabinettet som deg, men med intel i3 prosessor. Eg rekner med å få systemdisken i måro, så da får eg prøve å legge inn ubuntu server igjen... Prøvte ein gang før, men fekk problem siden eg ikkje har cd-rom.

Er det ubuntu du ser for deg?

Lenke til kommentar

Windows har jo en begrensning på 5 klienter har jeg forstått..

Så ja, jeg har funnet en guide på oppsett av linux server så tror jeg prøver det. Eller vet du om noen guide som er grei å gå igjennom. Jeg trenger det litt steg for steg :blush: Håper det holder å sette den opp en gang ;)

Vil også bare si at jeg har bestilt noen andre lagringsdisker da WD Green egner seg dårlig til RAID. Ble Seagate Barracuda XT 2TB istedet.

Du trenger:

Apache2

PHP5

MySQL-server

Openssh-server

Om du ikke kan noe særlig om Linux, så kan dette muligens bli litt avansert. For den uerfarne, vil jeg anbefale en distibusjon med et lett grafisk grensesnitt, slik som Xfce. Xubuntu er en versjon som kommer ferdig installert med Xfce. Og siden det er Ubuntu, så får du et veldig greit miljø å jobbe i.

For den mer erfarne Linux-brukeren, anbefaler jeg Red Hat eller CentOS, uten grafisk grensesnitt. Dette gjør at du kan bruke SSH-protokollen til å direkte styre terminalen i serveren din fra mobiltelefon eller laptopen din, hvor enn du har internett.

Det finnes mange guider ute på internett, som sikkert forklarer ting mye bedre enn det jeg klarer.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg har brukt ubuntu på kontorpc en flere ganger før, men det blir litt tungvindt i lengden. Så linux er ikke helt nytt for meg, men hadde jo håpet på noe som ikke er så veldig tungvindt å sette opp.

Hva bruker jeg SSH protokollen på mobilen til da? Trenger jeg det? Er veldig glad i gadgets da, det må jeg si..

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg trenger hjelp til en liten ting.

Nå er filserveren plassert på sin plass på boden. Men når jeg starter den opp så er jeg avhengig av å koble til skjerm og tastatur for å logge inn min bruker. Jeg får ikke VNC (Remote Desktop) til å fungere før det er gjort. Er dette mulig å få til?

Og en annen ting. Hver gang jeg starter pc'en på nytt, så stopper raidet, så må jeg starte det manuelt, er dette vanlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...