eivindr93 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hei. Jeg har en mappe med en rekke bilder jeg ønsker å nedskalere oppløsningen på. Hvordan kan jeg gjøre dette uten å gjøre det uten å måtte endre alle bildene manuelt - går det an i photoshop? Det beste hadde vært om det hadde vært mulig å velge maks-høyde og maks-bredde, i og med at forholdet mellom høyde og bredde er ulikt på alle bildene. Håper dere forstår problemet mitt. Takk for svar. Eivind Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Jeg har en mappe med en rekke bilder jeg ønsker å nedskalere oppløsningen på. Det følger et program med Photoshop som heter Bridge. Velg bilder der, gå så i Tools-menyen, velg Photoshop og så Imageprosessor, da får du opp en dialogboks som hvor du sannsynligvis kan få til det du ønsker. Husk å ikke skrive over originalene. Endret 27. mars 2011 av se# Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Har selv veldig sansen for IrfanView. I programmet velger man File->Batch conversion/rename. Enkelt og avansert funksjon. Lenke til kommentar
eivindr93 Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 Skal prøve din metode, se#. Fant også løsningen her: http://shapeshed.com/journal/batch_resizing_in_photoshop/ Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Skal prøve din metode, se#. Fant også løsningen her: http://shapeshed.com/journal/batch_resizing_in_photoshop/ En action gir deg mer avanserte muligheter, men er det kun nedskalering med krav til maks antall piklser horisontalt og vertikalt bør imageprocessor fungere greit. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Kan jeg spørre hvorfor du skal dette? Er jo ikke noe galt å gjøre det, men fikk en liten følelse av at du vil dette for å spare plass Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Vil anbefale å finne et program som lar deg nedskalere og skarpe opp i samme slengen. Og - pass på å også ta vare på de uskalerte originalene. Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Vil anbefale å finne et program som lar deg nedskalere og skarpe opp i samme slengen. Imageprocessor gir mulighet for å kjøre en action på bildene før de lagres, der er det mulig å legge på oppskarping. Lenke til kommentar
eivindr93 Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 Kan jeg spørre hvorfor du skal dette? Er jo ikke noe galt å gjøre det, men fikk en liten følelse av at du vil dette for å spare plass Skal bruke de til bildefremvisning på en nettside, og har absolutt ikke noe med plass å gjøre Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Kan jeg spørre hvorfor du skal dette? Er jo ikke noe galt å gjøre det, men fikk en liten følelse av at du vil dette for å spare plass Skal bruke de til bildefremvisning på en nettside, og har absolutt ikke noe med plass å gjøre Godt å høre Da er det nok bare å gjøre som noen av de andre tidligere har nevnt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå