Gå til innhold

Første gangen jeg bygger pc - Sliter med koblinger

Anbefalte innlegg

Hejhej!

Som emnetittelen sier så bygger jeg men aller første pc, og har nå kommet til det stadiet hvor jeg setter alle kablene på plass. Bruker:

kabinett: http://www.dustinhome.no/pd_5010375743.aspx

Hovedkort: http://www.dustinhome.no/pd_5010552344.aspx

Her kommer jeg til å stille forskjellige spørsmål når det gjelder tilkoblinger (istedet for at jeg lager en ny tråd for hvert spørsmål noe som er irriterende for meg og sikkert andre også)

Takk på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. spm.

Skal koble til viftene i kabinettet på hovedkortet ifølge manualen.

Det er 3 vifter i kabinettet mitt fra før(ferdig monterte).

Ser i manualen at det er PWR_FAN, CHA_FAN1, CHA_FAN2 og CPU_FAN den siste er tilkoblet allerede i hovedkortet.

Jeg velger ut en random vifte og drar ledningen som følger med mot CHA_FAN1 men ser at det ikke er noen "kontakt" som passer vifte hullene. Hva gjør jeg nå? :(

Lenke til kommentar

Edit

Jeg visste ikke om jeg kunne dra den ut, men gjorde det nå og ser det er 3 pins. På HK har CHA_FAN1og2 4 pins som stikker opp, mens PWR_FAN har 3 pins som stikker opp. Skal jeg da feste 1 vifte der og de 2 andre til PSU ledningene?

EDIT: Tenkte kanskje at å plassere 1 vifte i hk lager mindre rot enn å dra fram alle de gigantiske PSU kablene :p

Endret av KroenenKarl
Lenke til kommentar

Ja, det gjør ingenting om du plasserer en 4 pins viftekabel på en 3 pins på hovedkortet:) Kan bli mye kabler hvis du skal ha alle viftene direkte til PSU, stemmer det ja:)

Det er omvendt :) Pinsa på hk er 4 mens de pinsa på ledningene fra vifta er 3. Men hva er forskjellen på PWR_FAN og CHA_FAN1og2?

Lenke til kommentar

Dersom viftene har stor 4-pins molex, kan du ikke gjøre annet enn å koble de til strømforsyning. Du kan koble 3-pins på CHA_FAN også, selv om de har fire pinner.

aha, nei jeg kan ta av de såkalte molexene slik at de blir mye mindre og passer til 4pinsa som er på hk. Burde jeg eventuelt gjøre det da? For ¨å slippe at rote som Beinrå sa?

Lenke til kommentar

Hvis du kobler viftene på HK så kan BIOS og en del software styre turtall og lese av hastighet på viftene. Navnene er så du skal kunne kjenne de igjen i software/BIOS. På noen hovedkort kan du sette temperaturgrenser hvor viftene skal spinne opp/ned. Hvis det virker forvirrende kan du bare la alt stå på "auto" eller "default".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...