Gå til innhold

IDE connector skal hvor?

Anbefalte innlegg

Hei bygger min pc og fester kabler til skjermkortet atm.

Har kommet til steget hvor jeg skal feste en IDE connector(40-1 pin PRI_EIDE). Det er en sinsykt bred kabel i forhold til de andre, og festes på hovedkortet og deretter vet jeg ikke... Det er en blå ende, svart og grå ende på kabelen. Den blåe sitter nå i hovedkortet.

Står også noe opplegg i manualen om Single divice og Two devices. Hva menes med device her? hardisken? haha er helt blank! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'Device' er harddisk eller CD/DVD spiller.

Dette var en standard som ble brukt før, nå bruker man SATA istedet. Selv om kabelen følger med hovedkortet betyr ikke det at man er nødt til å bruke den. Bare legg den tilbake i esken.

aahaaa, litt teit at Asus nevner det som et slags punkt 3. i manualen når det kommer til tilkoplinger..

Lenke til kommentar

Skjønner men jeg lurer på en ting. Har koblet en del ledninger (utelukk strømkabler akkurat nå) men det jeg mangler nå er:

-Å koble en kabel fra DVD/CD rom til HK

-Å koble en kabel fra Hard disk til HK

-Pluss at det er 2 røde kabler som sitter i kabinettet fra før jeg ikke aner hvor jeg skal plugge til.

Jeg bruker dette hovedkortet: http://www.dustinhome.no/pd_5010552344.aspx

Kablet jeg har nå(tok utifra det som står på de) :

-Har en kabel som det står Sata 6G på

-2 kabler som er helt lik Sata 6g kabelen bare at det står ASAP istedet og ikke har tegnet 6G + at denne er helt svart

-Siste er de 2 røde kablene, de sitter intergrert i kabinettet og har helt lik ende som kablene over. De heter Serial-ATA (Sata da?)

På hovedkortet er det en blå tilkobling til Sata og 2 hvite (er flere også) men jeg forstår ikke forskjellen på den blå og hvite. De to hvite heter SATA6G_1 og SATA6G_2 den blå heter SATA6g_E1. Jeg aner ikke hvor jeg skal koble noe av dette, trenger skikkelig hjelp!!

Sorry for sikkert dårlig formuleringer og ikke minst noob spørsmålet men er første gang og jeg vet lite :p Sikkert mange av dere som river av dere håret når dere leser dette :blush:

Viss bilder er must til å forstå hva jeg mener så spør :)

Edit: Skrivefeil

Endret av KroenenKarl
Lenke til kommentar

Altså, jeg tror du gjør det litt mer vanskelig enn du selv ønsker. Har du en sata-kabel, så kobler du en i harddisken, og en i DVD-rommen. Passer den, så er det riktig. Du kan ikke gjøre så veldig feil her.

Om du ikke har spesielle behov, som RAID , har SSD osv.. så spiller det ingen trille hvilken Sata-inngang du bruker, eller hvilken kabel du bruker. For ordens skyld så må du gjerne bruke de som det står Sata 6G på. ;)

Det produsenten prøver å beskrive er at den og den inngangen/kabelen er kjemperask osv.. Bare glem det, da det ikke har noe å si om du har en helt vanlig harddisk. ;)

Ps: De røde kablene som er integrert i kabinettet er hvis du ønsker å koble på noen eksterne harddisker med e-sata (eksternal sata) i senere tid. For da har du inngang for dette på kabinettet. Bare koble de to kablene på to av Sata-inngangene på hovedkortet. Spiller heller ikke her noen rolle hvilken inngang du bruker.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Altså, jeg tror du gjør det litt mer vanskelig enn du selv ønsker. Har du en sata-kabel, så kobler du en i harddisken, og en i DVD-rommen. Passer den, så er det riktig. Du kan ikke gjøre så veldig feil her.

Om du ikke har spesielle behov, som RAID , har SSD osv.. så spiller det ingen trille hvilken Sata-inngang du bruker, eller hvilken kabel du bruker. For ordens skyld så må du gjerne bruke de som det står Sata 6G på. ;)

Det produsenten prøver å beskrive er at den og den inngangen/kabelen er kjemperask osv.. Bare glem det, da det ikke har noe å si om du har en helt vanlig harddisk. ;)

Ps: De røde kablene som er integrert i kabinettet er hvis du ønsker å koble på noen eksterne harddisker med e-sata (eksternal sata) i senere tid. For da har du inngang for dette på kabinettet. Bare koble de to kablene på to av Sata-inngangene på hovedkortet. Spiller heller ikke her noen rolle hvilken inngang du bruker.

You sir, are them man! :)

millioner av takk for det der!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...