KroenenKarl Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hei Jeg jobber med å koble ledninger osv til mitt hovedkort, og i manualen har jeg kommet til et steg som heter jumpers og skjønner veldig lite av dette. Har søkt på nettet osv men hjalp lite, så noen her som kan fortelle meg hva det er, og om dette er viktig? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 jumper er et koblingsstykke som settes over 2 pinner på hovedkortet for å danne elektrisk kobling mellom disse. Kan se ut som en liten plastbit. Inne i denne er det et metalstykke som danner den elektriske koblingen. Finnes i flere størrelser. Hovedkort benytter normalt en standardisert størrelse. Du vil blandt annet ha en jumper for bios som nullstiller denne (setter til factoring default) og må settes tilbake i "hvilestilling" før vanlig bruk (mellom en av pinnene og en nøytal pinne). Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Her er et bilde av en jumper på et hovedkort: http://images.techtree.com/ttimages/story/85162_sata.jpg Den grønne helt nederst i bilde. På eldre harddisker og optiske drev ble det brukt jumper til å bestemme hva som skulle brukes som master og slave. Det er ikke nødvendig på nye sata disker. Man finner også jumper på sata disker, men det er for å begrense til sata 1.5Gb/s, men det er ikke noe å tenke på. Lenke til kommentar
KroenenKarl Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 jumper er et koblingsstykke som settes over 2 pinner på hovedkortet for å danne elektrisk kobling mellom disse. Kan se ut som en liten plastbit. Inne i denne er det et metalstykke som danner den elektriske koblingen. Finnes i flere størrelser. Hovedkort benytter normalt en standardisert størrelse. Du vil blandt annet ha en jumper for bios som nullstiller denne (setter til factoring default) og må settes tilbake i "hvilestilling" før vanlig bruk (mellom en av pinnene og en nøytal pinne). takk for svar, jeg ser at det er en blå liten plastikk-dings der det beskrives at jumperen er. I manualen står det 1. Move the jumper cap from pins 1-2(default) to pins 2-3. Keep the cap on pins 2-3 for about 5-10 seconds, then move the cap back to pins 1-2. 2. plug in power 3 Press <del> for bios. Så det er egentlig bare å flytte den plastikk brikken ett hakk og vente noen sekunder for så å flytte den tilbake? (er første gang jeg bygger og har fortsatt masse andre kabler jeg må koble ferdig) Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Da skal du ikke flytte jumperen. Det er vist du skal resette bios, men det skal du ikke når du bygger en pc. Lenke til kommentar
KroenenKarl Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Her er et bilde av en jumper på et hovedkort: http://images.techtree.com/ttimages/story/85162_sata.jpg Den grønne helt nederst i bilde. På eldre harddisker og optiske drev ble det brukt jumper til å bestemme hva som skulle brukes som master og slave. Det er ikke nødvendig på nye sata disker. Man finner også jumper på sata disker, men det er for å begrense til sata 1.5Gb/s, men det er ikke noe å tenke på. Ja jeg har forstått hvor den er, men lurer på om denne er viktig? Om jeg kommer til å merke at noe er galt om jeg driter i den EDIT: åja, så jeg skal bare la den stå som den er med andre ord? Endret 27. mars 2011 av KroenenKarl Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Om du ikke får start og blir sittende å stirre på en svart skjerm så kan du prøve jumperen, riktignok etter å ha sjekket at du har plugget inn alt av ledninger (Stortabben er strøm til skjermkort og 2x 4 pin til CPU.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå