Gå til innhold

Arkitekt vs Lege

Gjest medlem-207017

Arkitekt eller Lege?  

80 stemmer

1. 1. Hva ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Men med dette menes altså den vanlige, obligatoriske engelsken? Dvs fellesfaget, men ikke internasjonal engelsk?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-207017

Det visste jeg ikke, men nå vet jeg!:p det vil jo si at jeg må ha internasjonal engelsk neste år alikevel. Da må jeg nok endre fagene mine om jeg skal ha noe sjans for en eventuell utenlandsstudie i medisin.

Vet du eller noen om dette gjelder en evnt. arkitektutdanning også? Om man ha internasjonal Engelsk?

Lenke til kommentar

De fleste (gode) universiteter i England krever at du har minst 5 i engelsk uten at du må ta en sertifiseringstest ala IELTS eller TOEFL.

Måtte selv ta en IELTS-test og den var veldig intensiv men ikke spesielt vanskelig.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Men vet du om man da må ha internasjonal engelsk for utenlandsstudier, eller holder det med Engelsk man hadde i VG1?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Er det forresten noen som vet dette her, finner ikke svar noen steder:

Hvis jeg velger R1-Matte, og velger å ikke ha R2-Matte VG3 (da medisinstudiet ikke krever det), hva slags matematikk skal jeg ha da? Eller skal jeg ha noe matte VG3 hvis jeg velger vekk R2?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Kjør på med fordypning i den mest utfordrende matten du kan ta, uavhengig av hva studiet har som opptakskrav.

Krav til et studie er veiledning til minstekrav for hva som bør være til grunne for å gjennomføre utdanningen. Jeg vil råde deg sterkt til å ha fordypning i matte, kjemi og fysikk for å stille sterkere ved studiestart, og på den måten gjøre studiene enklere. Liker du ikke tanken på utfordrende matte, fysikk og kjemi, bør du kanskje snakke litt med noen legestudenter og finne ut hva hverdagen deres består av.

Skal du søke deg inn på arkitektutdanning kan du bytte ut kjemi med et annet fag, som feks eldre historie eller kunst/kultur om dere har noe slikt, men det kan fortsatt være lurt å vite hvordan miljø og materialer påvirkes av hverandre.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis jeg velger R1-Matte, og velger å ikke ha R2-Matte VG3 (da medisinstudiet ikke krever det), hva slags matematikk skal jeg ha da? Eller skal jeg ha noe matte VG3 hvis jeg velger vekk R2?

Nei, man må ikke ha matte 3. året.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Kjør på med fordypning i den mest utfordrende matten du kan ta, uavhengig av hva studiet har som opptakskrav.

Krav til et studie er veiledning til minstekrav for hva som bør være til grunne for å gjennomføre utdanningen. Jeg vil råde deg sterkt til å ha fordypning i matte, kjemi og fysikk for å stille sterkere ved studiestart, og på den måten gjøre studiene enklere. Liker du ikke tanken på utfordrende matte, fysikk og kjemi, bør du kanskje snakke litt med noen legestudenter og finne ut hva hverdagen deres består av.

Skal du søke deg inn på arkitektutdanning kan du bytte ut kjemi med et annet fag, som feks eldre historie eller kunst/kultur om dere har noe slikt, men det kan fortsatt være lurt å vite hvordan miljø og materialer påvirkes av hverandre.

Lykke til!

Tusen hjertelig for bra tips!

Jeg tror jeg vil gå for R-matten, og har jo "hele" sommeren til å forberede meg.. tenker at jeg ønsker å jobbe ræva av meg de to kommende årene, og da gjøre det lettere senere og åpne flere dører og muligheter videre i livet.. tror jeg bare hadde angret på at jeg ikke satset alt jeg kunne på VGS i ettertid, om jeg ikke gjør det.. men det er jo en risk, men ikke umulig å gjennomføre om man bare vil :D

jeg kan jo vel alltids bytte fra R-matte til S om jeg finner ut at R ikke er tingen for meg?

Nei, man må ikke ha matte 3. året.

Ok, takk for svar!

Lenke til kommentar

Man trenger ikke R2 matte for å forstå noe av matten på medisinstudiet. Eneste grunn til ta R2 må være for å få flere realfagspoeng om du ikke har valgt fag som fyller realfagspoengkvota fra før av.

Men som sagt er det ikke noe vanskelig matte på studiet, I Oslo er det kun litt statestikk og sannsynlighetsregning første semester..

Endret av HotShotChicken
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

Har selv veldig lyst til å bli arkitekt. Får litt over 5 i snitt, men er absolutt motivert. Dessuten teller ikke karakterene sååå mye, har hørt det teller ca 33,3333333333333 (osv) prosent, mens en egen opptaksprøve teller 66,6666666666 (osv). Er det noen som vet om man bør ha fysikk for dette? For da jeg valgte fagene til 2. klasse vgs, stod ikke akritekt så sterkt som det gjør nå, derfor valgte noe ganske annet: R1, biologi, rettslære og Historie og filosofi. Er det ok, eller bør jeg ha noe annet i 3.? eventuelt bytte nå i 2.? Bare sier at et eget fag for arkitektur eller annen form for kunst, ikke er mulig på min skole, utenom da form og farge, eller hva det heter.

Vær så snill å svar hvis du har peiling!

Endret av Ferb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...