Gå til innhold

Arkitekt vs Lege

Gjest medlem-207017

Arkitekt eller Lege?  

80 stemmer

1. 1. Hva ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Men f.eks for Oslo, der poengrensen er på 58,4. Vil det da si de med høyest snitt kommer inn, eller trenger man bare å ha minst 58,4 så kommer man inn? Altså om det kan hende jeg t.o.m ikke kommer inn med 58.4 i snitt pga andre som har høyere.

Det finnes x antall plasser ledige på studiet. Av de som søker, får x stykker plass, og disse er de som hadde de beste karakterene av alle som søkte. Dermed sier det seg selv at poenggrensene varierer fra år til år.

Hvis jeg skal gi deg et råd, er det å ta R1, R2, Fysikk 1, Kjemi 1 og Kjemi 2. Hvis du ikke tar R1 og R2 kan du ikke studere arkitektur på NTNU. Jobber du godt med faget, klarer du 5 eller 6 i R1 og R2. Jeg gikk selv opp fra 4 i 1T til 6 i R2 og studerer nå fysikk på NTNU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rikig at man bare trenger R1, dvs S1+2 dekker det:)

Er R-matten vanskelig, syns du? Tok jo egentlig det, men nå har jeg byttet til S.. kan forsatt bytte tilbake, men kanskje dum ide da matte ikke er mitt sterkeste fag akkurat.

Ifølge de poenggrensene, må jeg ha 6 i omtrent samtlige fag.. wow, kan bli en ekstrem utfordring

Men f.eks for Oslo, der poengrensen er på 58,4. Vil det da si de med høyest snitt kommer inn, eller trenger man bare å ha minst 58,4 så kommer man inn? Altså om det kan hende jeg t.o.m ikke kommer inn med 58.4 i snitt pga andre som har høyere.

Jeg ligger jo på 5,0 for øyeblikket

Vet ikke om jeg kommer til å klare dette medisinstudiet:( selvom jeg har så utrolig lyst

Utifra det som kreves at et medisinstudie, og jeg går for fornuft, bør jeg avskrive det å bli lege:( om jeg jobber jevnt og bra, kan jeg nok komme opp på ett snitt over 5

Men utifra interesse, og lysten til å hjelpe og ha omsorg for mennesker: Absolutt ikke! (altså absolutt ikke avskrives)

Hva bør jeg følge? 1.nevnte vil jeg tro...?:/

Har tenkt å kanskje velge: Realfag

VG1

Kjemi1

Fysikk1

Matte S1

Design og arkitektur2/Internasjonal Engelsk/Trykk og Foto

Det er lurt å velge så mange realfag som mulig, da man får realfags poeng som er utrolig fine å ha når man regner ut poengsummen sin :) Tror du får 1,5 poeng for R2, 1,5 poeng for FY2 og 0,5 for KJ2 (rett meg om jeg ikke tar feil) så jeg vil absolutt anbefale å ta R-matte, som ikke er spesielt vanskelig, etter min mening. Gikk opp fra 4 i T matte til 5 i R1 matte, men du får se selv; om du ikke er motivert for faget og ikke tror at du får en femmer så bør du kanskje vurdere S matte.

Tips: lær deg å skrive gode artikler, da får du lett sekser i fag som norsk, historie og religion

Om man har fire realfagspoeng så må man ha et snitt på 5,44 for å komme inn i Oslo. Du har mye tid til å forberede karakterene dine, så om du jobber hardt så kan du nok klare det. Du kan jo evt. vurdere å studere i utlandet? Polen, Slovakia, Ungarn o.l har generelt sett lavere snitt, men det er mye lettere å droppe ut der pga diverse. Om du ikke vil så langt fra Norge så er det en medisinskole i Danmark der karaktersnittet er i gjennomsnitt 5,2; det kunne jo vært noe?

Endret av Cincera92
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Det finnes x antall plasser ledige på studiet. Av de som søker, får x stykker plass, og disse er de som hadde de beste karakterene av alle som søkte. Dermed sier det seg selv at poenggrensene varierer fra år til år.

Hvis jeg skal gi deg et råd, er det å ta R1, R2, Fysikk 1, Kjemi 1 og Kjemi 2. Hvis du ikke tar R1 og R2 kan du ikke studere arkitektur på NTNU. Jobber du godt med faget, klarer du 5 eller 6 i R1 og R2. Jeg gikk selv opp fra 4 i 1T til 6 i R2 og studerer nå fysikk på NTNU.

Jeg skal mest sannsynlig søke meg inn på Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo, snakket med dem og de krever bare generell studiekompetanse, og talent tydeligvis er viktigere enn karakterer.

Men, om jeg forsatt ønsker å ha mulighet for å bli lege (klarer av en eller annen grunn ikke gi slipp på denne umulige legedrømmen..)

Så skal jeg ta kjemi 1+2, fysikk1 og S/R-matte.

Men det med realfagspoeng. Det er én ting jeg lurer veldig på, som jeg håper noen kan svare på.

Noen sterke mattehoder her? Hehe

Eksempel: matte og fysikk. Om man velger R og får 4, mens om man valgte S ville man fått 5. Men med R1+2-matten får man o,5 ekstra poeng mer enn S1+2. Vil det være best, med tanke på poengsummen når man skal søke til videre studier (uavhengig om studiet krever R2matte), best å ha den ene karakteren bedre med S-matte, eller en dårligere karakter i R-matte, men 0,5 ekstra realfagspoeng?

Det samme gjelder med de andre realfagene.

Hvis jeg velger f.eks internasjonal engelsk får jeg sannsynlig 6.

Om jeg velger kjemi, får jeg mest sannsynlig 5. Men, jeg får 1 poeng for det etter vg1+2.

Hva er best tilslutt for poengsummen tilsammen? Poeng for realfagene, men man får dårligere karakter enn om man hadde valgt et annet fag..der man hadde fått bedre karakterer? Noen som skjønner?

Kan en karakter sammenlignes med et poeng? (har alltid trodd at 1 poeng funker omtrent som en ekstra karakter, men det er altså bedre?)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Det er lurt å velge så mange realfag som mulig, da man får realfags poeng som er utrolig fine å ha når man regner ut poengsummen sin :) Tror du får 1,5 poeng for R2, 1,5 poeng for FY2 og 0,5 for KJ2 (rett meg om jeg ikke tar feil) så jeg vil absolutt anbefale å ta R-matte, som ikke er spesielt vanskelig, etter min mening. Gikk opp fra 4 i T matte til 5 i R1 matte, men du får se selv; om du ikke er motivert for faget og ikke tror at du får en femmer så bør du kanskje vurdere S matte.

Tips: lær deg å skrive gode artikler, da får du lett sekser i fag som norsk, historie og religion

Om man har fire realfagspoeng så må man ha et snitt på 5,44 for å komme inn i Oslo. Du har mye tid til å forberede karakterene dine, så om du jobber hardt så kan du nok klare det. Du kan jo evt. vurdere å studere i utlandet? Polen, Slovakia, Ungarn o.l har generelt sett lavere snitt, men det er mye lettere å droppe ut der pga diverse. Om du ikke vil så langt fra Norge så er det en medisinskole i Danmark der karaktersnittet er i gjennomsnitt 5,2; det kunne jo vært noe?

Velger jeg realfagene, får jeg sikkert ca 1 karakter dårligere enn de andre fagene (internasjonal engelsk, design og arkitektur etc)

MEN jeg får realfagspoeng. Hva er da best?

F.eks én høyere karakter i fag uten poeng,

ELLER en lavere karakter i realfagene, MEN man får realfagspoeng?

Samme med matte. Hva er best?

1. Jeg velger S-matte, og får 5 i karakter + 1 realfagspoeng etter vg1+2

2. Jeg velger R-matte, men får 4 i karakter + 1,5 realfagspoeng etter vg1+2 (altså 0,5 poeng mer enn S-matten)

Hva tror du/dere?

Noen som kan klarer å regne ut noe sannsynlighet osv her? hehe

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Velger jeg realfagene, får jeg sikkert ca 1 karakter dårligere enn de andre fagene (internasjonal engelsk, design og arkitektur etc)

2. Jeg velger R-matte, men får 4 i karakter + 1,5 realfagspoeng etter vg1+2 (altså 0,5 poeng mer enn S-matten)

Hva tror du/dere?

Noen som kan klarer å regne ut noe sannsynlighet osv her? heh

Hjelp! Er ikke særlig glad i matte selv, så dette kan muligens bli litt feil, men jeg skal prøve meg!

Jeg har lagt inn alle karakterene som kommer til å telle på et vitnemål.

Jeg regner med at man har 5,35 i snitt, uten å telle matte.

I R matte tror du at du vil få fire, da vil snittet bli ca 5,304 og du vil få 57,304 studiepoeng

I S matte tror du at du vil få femmer, da vil snittet bli ca 5,35 og du får ca 57 studiepoeng

Grunnen til dette er nok at man har så utrolig mange karakterer man skal regne med (jeg har over tyve) + eksamenskarakterer så en karakter opp eller ned veier mindre enn ett halvt poeng opp eller ned, selv om det ikke er så mye :)det er opp til deg!

(nå håper jeg at jeg ikke har gjort alt for grove regnefeil XD)

Edit: Om du ikke er så begeistret for matte, så innbiller jeg meg at det ville være en fordel å velge medisin, ettersom jeg tror det er mer matte når man er arkitekt, men det kan jeg ikke si 100 % sikkert :)

Endret av Cincera92
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Hva tror du/dere?

Noen som kan klarer å regne ut noe sannsynlighet osv her? heh

Hjelp! Er ikke særlig glad i matte selv, så dette kan muligens bli litt feil, men jeg skal prøve meg!

Jeg har lagt inn alle karakterene som kommer til å telle på et vitnemål.

Jeg regner med at man har 5,35 i snitt, uten å telle matte.

I R matte tror du at du vil få fire, da vil snittet bli ca 5,304 og du vil få 57,304 studiepoeng

I S matte tror du at du vil få femmer, da vil snittet bli ca 5,35 og du får ca 57 studiepoeng

Grunnen til dette er nok at man har så utrolig mange karakterer man skal regne med (jeg har over tyve) + eksamenskarakterer så en karakter opp eller ned veier mindre enn ett halvt poeng opp eller ned, selv om det ikke er så mye :)det er opp til deg!

(nå håper jeg at jeg ikke har gjort alt for grove regnefeil XD)

Dette ga jo ganske mening! Tusen takk for at du tar deg tid! Setter utrolig pris på

Men ut ifra dette, vil det si at det er best å gå for R-matten?

Har du en oversikt over hvilken karakterer og poeng, eksamener osv som kommer til å telle på denne poengberegningen når man skal søke videre?

Jeg tror jeg mest sannsynlig går for:

Fysikk1

Kjemi1

Trykk og Foto

Matte-S

Men ikveld kan det hende jeg går for noe annet, haha.. er helt sykt ubesluttsom:P

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Dette ga jo ganske mening! Tusen takk for at du tar deg tid! Setter utrolig pris på

Men ut ifra dette, vil det si at det er best å gå for R-matten?

Har du en oversikt over hvilken karakterer og poeng, eksamener osv som kommer til å telle på denne poengberegningen når man skal søke videre?

Jeg tror jeg mest sannsynlig går for:

Fysikk1

Kjemi1

Trykk og Foto

Matte-S

Men ikveld kan det hende jeg går for noe annet, haha.. er helt sykt ubesluttsom:P

Tenker du på de fagene som kommer til å telle på vitnemålet du får i tredjeklasse? Skulle mene det var følgende;

Fra VG1

- Naturfag

- Engelsk

- Samfunnsfag

- Geografi

- Matte T

Evt. andre fag som du ikke har i andre klasse, hadde selv Idrett som fag første året, så det var avsluttende for meg :)

Fra VG2

- Historie (oldtids)

- KJ1

- FY1

- Matte S1/R1

Evt språkfag som

- Tysk

- Engelsk (munnlig og skriftlig)

dersom du ikke tar de i tredjeklasse

Fra VG3

- Gym

- Norsk muntlig

- Norsk skriftlig sidemål

- Norsk skriftlig hovedmål

- Religion

- Historie (nyere)

- KJ2

- FY2

- Matte S2/R2

Evt. andre fag som du har, men som ikke jeg har hatt :)

Jeg har ikke så mye peiling på Trykk&Foto, om karakteren fra VG2 og VG3 teller like mye, det må du spørre noen andre om :)

Merk at også eksamens karakterene vil stå på vitnemålet og de vil også telle like mye som standpunkt karakterer i andre fag. Kom du feks; opp i R1 munnlig (som jeg var så heldig og gjorde) så vil denne karakteren stå på vitnemålet ditt også, det er jeg ganske sikker på. Alle eksamenene som man kommer opp i i VG1, VG2 og VG3 vil stå på vitnemålet og påvirke snittet.

Om du vil gå for R matte eller S matte er opp til deg selv. Jeg hadde en lærer som ikke var så flink til å lære bort i T og R1, men har nå en kjempeflink lærer i R2 som gjør at jeg får gode karakterer. Angrer ikke på at jeg tok R matte, selv om det til tider kan være litt vanskelig; realfagspoengene er ganske motiverende for meg. Om du ikke er motivert for å ta R matte så kan det være ganske tungt å komme seg gjennom, så tenk litt på hva du vil velge og hvor mye tid det kommer til å ta for å holde en god karakter i matte; om det går utover andre fag så kan det være lurt å ta S matte, men du vet selv bedre hva du kan og ikke kan enn det jeg gjør :)

Synes at det er ganske artig og hjelpe deg; bare spør så mye du vil :)

Endret av Cincera92
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Det er altså alle disse karakterene som skal være med på poengberegningen når man skal søke etter VGS i tillegg til eksamenskarakterer (eller ikke?)

Jeg trodde ikke T-matte var et avsluttende fag, så det jeg får i matten i år vil være med på poengregningen/vitnemålet etter VGS?? :ph34r:

Dvs at man skal ha med både KJ1 og KJ2 på poengregningen? (Har alltid trodd det var det avsluttende faget, dvs bare KJ2 og ikke KJ1, hehe...så "godt orientert" er jeg:P)

Trykk og Foto er bare et valgfritt programfag og er bare i VG2 (dvs et fag som ikke hjelper noe..hehe, men er veldig interessert i foto selv, går fotokurs, så er et morsomt fag jeg kan få god karakter i, selvom jeg burde gå for biologi istedet vil jeg kanskje tro..for å få mest poeng..)

Akkurat vil utdanningsløpet på VGS for meg sannsynlig se slik ut..

VG1 - Realfag

KJ1

FY1

S1

Trykk og Foto

VG2

KJ2

S2

FY2/Design og Arkitektur3/Internasjonal Engelsk

Følger jeg fornuft velger jeg nok S. R blir nok for vanskelig for meg (det er virkelig nå jeg skjønner jeg skulle jobbet bedre med matte når jeg var mindre, alt hadde vært så mye lettere:P)

Men bør være en realist istedet for en optimist i dette tilfellet, tror jeg.

Studieleder ga meg et ultimatum idag, "skal du bli lege eller ikke?"

Satt der og var helt :ph34r: men sa ja tilslutt..haha. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare det, men vi får se.. det fine er at jeg vet at lykkes jeg ikke, kan jeg forsatt bli arkitekt, og en eventuell plan C er da å studere noe innenfor økonomi. Men utifra de fagene jeg har valgt nå så sikter jeg til medisinstudie. Føles litt som om jeg skal ut på et mission impossible de neste åra, hehe.

Men heldigvis krever ikke medisinstudie at man er så flink i matematikk (tror jeg da?). Kreves vel endel i teknologiske studier, men tror ikke det er så viktig i medisinstudiet (fint for meg)

Men har tenkt å jobbe mye for å forbrede matten de neste 2 årene, og drastisk og, noe jeg tror jeg klarer hvis jeg faktisk begynner å jobbe med det. Og er veldig motivert til å gjøre det.

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Det er altså alle disse karakterene som skal være med på poengberegningen når man skal søke etter VGS i tillegg til eksamenskarakterer (eller ikke?)

Jeg trodde ikke T-matte var et avsluttende fag, så det jeg får i matten i år vil være med på poengregningen/vitnemålet etter VGS?? :ph34r:

Siden 1T er det siste fellesfaget i matte du tar før du går over til programfag i matte, teller 1T.

Dvs at man skal ha med både KJ1 og KJ2 på poengregningen? (Har alltid trodd det var det avsluttende faget, dvs bare KJ2 og ikke KJ1, hehe...så "godt orientert" er jeg:P)

Alle programfag er tellende uansett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Siden 1T er det siste fellesfaget i matte du tar før du går over til programfag i matte, teller 1T.

Alle programfag er tellende uansett.

Dette vil altså si at karakteren jeg får i 1T er like tellende som karakterene jeg evnt får i S1 og S2 da? søren :ph34r:

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Er lege og arkitekt de eneste alternativene dine da?

Velg noe du kommer til å like, ikke velg noe fordi det gir "status".

Jeg liker begge deler. Andre alternativer er et økonomistudie.

Men skjønner hva du mener, er jo tross alt noe man skal jobbe med hver dag resten av livet.. og av ren interesse ville jeg ha vært arkitekt/fotograf/designer av noe slag/lege

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Vet du om hvilke andre land man kan ta medisinutdanningen?

Kan være en realitet.. :)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Takker :D kommer til å ta veldig i bruk denne sida!

Noen som vet kostnader for å studere utlandet? Sammenlignet med et medisinstudie i Norge? (Oslo)

Ser at Canada og Australia er ganske dyrt, blir nok tøft. I Frankrike og Nederland foregår undervisningen på fransk og nederlandsk, så det er helt uaktuelt hehe.

Lenke til kommentar

Takker :D kommer til å ta veldig i bruk denne sida!

Noen som vet kostnader for å studere utlandet? Sammenlignet med et medisinstudie i Norge? (Oslo)

Ser at Canada og Australia er ganske dyrt, blir nok tøft. I Frankrike og Nederland foregår undervisningen på fransk og nederlandsk, så det er helt uaktuelt hehe.

Undervisningen i Danmark er gratis (visstnok, Sverige er vel det samme som Norge.

I Latvia koster det ca 50 000 NOK årlig, i Polen ligger det mellom 45 000 - 90 000 NOK årlig og i Slovakia er det ca 70 000 NOK årlig. Alle disse landene tilbyr medisinutdanning på engelsk. Selv om utdanningen er på engelsk, så må man nok lære seg det språket vis land man er i, ettersom man blir utplassert på sykehis, er i kontakt med pasienter osv... men det går automatisk når man bor i et land der man blir tvunget til å forstå og prate ett annet språk :)

Tenkte selv på USA og Storbritannia men i USA er studiet lenger fordi det har en obligatorisk preklinisk del (premedical school) så det blir vel ca 8 år for å få fullføre studiet, etter det jeg har lest. Relativt dyrt er det også som regel, ca 30 000- 45 000 DOLLAR årlig.

Å komme inn på medisin i Storbritannia er kompliserte saker, og man må gjennom en del tester og tull, dessuten koster det mellom 170 000 og 300 000 NOK årlig. Søker man gjennom http://www.studyacrossthepond.com/ så hjelper de deg med å søke stipend, slik at det ikke blir mye dyrere å studere medisin i Storbritannia enn i Norge (påstår de i Across the Pond). Kontakter du dem så får du en personlig rådgiver som kan forklare mer (og bedre) enn jeg helt gratis :) Anbefales!

Husk at lånekassen tilbyr støtte ved studier i alle disse landene; hvor mye de gir kommer an på, men det er vel et beløp som gjør at man klarer seg og mer til!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Danmark kunne kanskje vært av interesse:) men jeg ser under opptakskravene at de krever internasjonal engelsk fra 2.klasse?? vg2?

Om jeg ikke tar helt feil da

Er det virkelig mange utenlandske studier som krever dette?

Nå fikk jeg plutselig lyst til å ta internasjonal engelsk, for å si det sånn. Med mindre jeg har feil, noe jeg håper:P

Trodde ingen studier krevde å ta dette faget jeg, men at det bare er et fordelsfag for engelsken og interessefag da på en måte

Tror nok jeg blir avhengig av stipend (hvis jeg studerer et sted der det koster endel). Hvis de påstår at stipendet man får for studie i Storbritannia vil dekke så mye at det ikke blir dyrere ca å studere der enn Norge, så er jo det utrolig bra. Er jo ganske dyrt å bo i Oslo.

Kontakte dem (og få en rådgiver) er en god idé, takk for tips!

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Danmark kunne kanskje vært av interesse:) men jeg ser under opptakskravene at de krever internasjonal engelsk fra 2.klasse?? vg2?

Om jeg ikke tar helt feil da

Er det virkelig mange utenlandske studier som krever dette?

Nå fikk jeg plutselig lyst til å ta internasjonal engelsk, for å si det sånn. Med mindre jeg har feil, noe jeg håper:P

Trodde ingen studier krevde å ta dette faget jeg, men at det bare er et fordelsfag for engelsken og interessefag da på en måte

Tror nok jeg blir avhengig av stipend (hvis jeg studerer et sted der det koster endel). Hvis de påstår at stipendet man får for studie i Storbritannia vil dekke så mye at det ikke blir dyrere ca å studere der enn Norge, så er jo det utrolig bra. Er jo ganske dyrt å bo i Oslo.

Kontakte dem (og få en rådgiver) er en god idé, takk for tips!

De krever at man har engelsk fra andre klasse, men det er et veldig greit fag. Ettersom studiene er på engelsk så vil de være sikre på at du kan godt nok engelsk til å klare deg gjennom studiene, så jeg regner med at det er et fast krav fra de fleste engelsk språklige medisin skolene. Du tenker nok på engelsk VG3, det er det ingen skoler som krever for medisin, men de skal helst se at du har engelsk VG2 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...