Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann

Nå har tiden kommet for å ta en større sikkerhetskopi av alle bildene. Jeg har en bildemappe på harddisken som snart bikker 200 gb og jeg har allerede en backup på en annen harddisk, men vil gjerne ha en backup på nettet også. Hva vil være den raskeste og rimeligste løsningen for noe slikt? Det er en grei blanding av litt videofiler, raw filer og jpeg filer.

takk for raske svare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker spideroak.com og liker den tjenesten godt. Lett å sette opp, beholder gamle versjoner av endrede og slettede filer til du tømmer selv, lett å bruke til å dele filer med andre, lett å synkronisere bildene over flere maskiner. 100 amerikanske dollar i året pr påbegynt 100GB.

dropbox.com er en lignende tjeneste, litt mer moden og veldig kjent. De har vel stort sett det samme som spideroak.com

Lenke til kommentar

Foretrekker og anbefaler http://www.crashplan.com/consumer/crashplan.html

Basis versjonen (uten lagring på nett) er gratis og lar deg lagre kryptert backup på egen maskin, ekstern disk, andre maskiner med CrashPlan, også dine venners maskiner f.eks.

Finnes flere nivåer med betalt lagring online, og de er så vidt jeg vet en av de billigste på markedet.

For backup av kun en enkelt maskin får du ubegrenset lagringsplass for 28-16 kroner per måned, avgengig av om du velger 1-4 års forhåndsbetaling.

For ubegrenset backup av 2-10 maskiner ligger prisen på 67-33 kroner måneden.

De største fordelene for min del med CrashPlan er at den fungerer på Linux, Mac og Windows, samt at du kan lage deg "backup sett" hvor du selv kontrollerer hva som skal gjøres backup av for hvert sett, og hvor denne backupen skal lagres.

Selv kjører jeg lokal backup + online backup av alle mine bilder slik at jeg alltid har 2 fysiske kopier på forskjellige drev lokalt, samt online backup i tilfelle brann o.l

Lenke til kommentar

crashplan høres bra ut. Vil legge til at spideroak også krypterer filene og dedupliserer (ti kopier av samme fil tar plass bare en gang) og har ikke begrensninger i antall maskiner.

edit: crashplan er betydelig billigere, og setter man opp en masin et annet fysisk sted som synkroniserer, så er man sikker dersom tjenesten mot formodning skulle forsvinne på et tidspunkt hjemmemaskinen krasjer. Veldig lurt uansett hvilken tjeneste man bruker, hvilken som helst av dem kan forsvinne, og det er ikke sikkert at det er den billigere tjenesten som går dukken først.

edit 2: støtte for ulike operativsystemer er viktig for meg og, og det tror jeg de aller fleste støtter, inklusive spideroak.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Ingen begrensninger. Du setter selv opp hvilke mapper den skal overvåke, og så laster den opp nye filer så snart det skjer en endring. Den tar også vare på filer du sletter i 30 dager i tifelle du skulle ombestemme deg.

Båndbredden er også meget bra, den benytter som oftest hele 12 Mbit-linjen min.

Jeg vil for øvrig legge til at jeg ikke har prøvd noen annet enn Jotta, så jeg kan ikke si om den er bedre eller mindre bra enn andre tjenester.

Lenke til kommentar

Bruker også jotta. Har prøvd en del andre, og kan anbefale jotta. De har ikke den beste desktop klienten for Mac i sammenligning med de noen av de større aktørene. Men de er utrolig billige og ett norsk firma, så det er den ekstra tryggheten jeg trengte.

Jeg er ihvertfall fornøyd med dem. Ett stort pluss at du kan nå filene dine via iPhone, samt at du kan "arkivere" filer på serveren og lagre dem der så du kan slette dem ifra HDD og dermed spare en masse plass! thumbup.gif

Endret av picatta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...