Gå til innhold

[Løst] Ta bilde ut gjennom vindu. Alt for mye lys ute...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, stiligt. Jeg ser at det siste bildet med blitz gjør eksponeringen ute lysere? Er det kanskje refleksjoner?

Nei, som jeg skriver i innlegget: "Dette bildet er litt mer eksponert"

For endringer av eksponering benyttes knappen på vedlagte bilde.

Jeg fikk lagt inn sist svar litt seint, da du fikk inn et ekstra bilde. Det blir altså bildet der du brukte A-prioritet(f2.8) og ISO100. På det med blitz er utsiden mye lysere enn samme bilde men uten blitz.

Lenke til kommentar

Enkleste er nok å glemme automatikk i slike tilfeller. Sett kamera på manuell, blender på ca 6 og eksponer utsikt i vinduet riktig med lukkertiden (ca 1/250, avhengig av dagslyset). Da blir det nesten helt mørkt inne. Slå på blitsen på manuell og fyr løs rett i taket eller via en annen flate - gjerne noe hvitt. Prøv deg frem med blitsstyrken. 1/4 burde funke. På vedlagte bilde kommer innelyset stort sett fra blitsen. (f 6,3 1/250sek, iso250)

post-3442-0-61110600-1301407033_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Enkleste er nok å glemme automatikk i slike tilfeller. Sett kamera på manuell, blender på ca 6 og eksponer utsikt i vinduet riktig med lukkertiden (ca 1/250, avhengig av dagslyset). Da blir det nesten helt mørkt inne. Slå på blitsen på manuell og fyr løs rett i taket eller via en annen flate - gjerne noe hvitt. Prøv deg frem med blitsstyrken. 1/4 burde funke. På vedlagte bilde kommer innelyset stort sett fra blitsen. (f 6,3 1/250sek, iso250)

Oooh, stiligt. Nå har jeg ikke noen ekstern blitz. Mtp at jeg er nybegynner, er det veldig stor forskjell på hvilken blitz jeg kjøper? jeg tenker at så lenge den blitzer når jeg tar bilde så er alt ok, hehe. Trenger ikke en "trådløs" etc.. Vet ikke helt hvilke finesser de pleier å ha.

Lenke til kommentar

Kjøp uansett en med optisk trigger (f.eks nikon serien sb-600 til 900). Kan anbefale sb-700 til rundt 2200 på DustinHome. Funker fint på Canon. (Canon lager ikke med optisk triggering tror jeg - merkelig nok)

Med optisk triggering kan du bare sette blitsen til å fyre når den innebygde kamerablitsen din går av. Gjør at du lett kan plassere den på et egnet sted i rommet. Tenk alltid at du skal "bounce" lyset via en annen flate før det treffer det du vil ta bilde av, ellers blir det fort kraftige slagskygger. Tak gjør ofte jobben bra.

Så da kan du feks legge blitsen øverst på bokhylla rettet mot taket. Stille den på feks 1/4 i styrke. Så går det vel an å skru ned styrken på den interne blitsen slik at ikke den lager sjenerende skygger - brukes kun for å trigge hovedblitsen.

Pass på at du ikke bruker TTL på den innebygde blitsen, da går hovedblitsen av for tidlig pga pre-flash.

(Dessuten blir det dobbelt så morsomt hvis du har 2 eksterne blitser.. osv:)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg og kjøpe Canon 430 EX II, med den får du full TTL-automatikk og et fast hjelpefokuslys. På den innebygde blitsen har du noe som heter preflash "mange korte blink i rekkefølge" dette irriterende blinkingen slipper du med og bruke en 430 EX II.

De store el-kjedene selger den gamle utgaven av 430 EX til en dyrere pris enn den nye utgaven 430 EX II, jeg ville nok kjøpt den nye utgaven da den er bedre på de fleste områdene en den gamle utgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...