Gå til innhold

[Løst] Ta bilde ut gjennom vindu. Alt for mye lys ute...

Anbefalte innlegg

Jeg står inne og tar et bilde mot et vindu som mangler en rute (består av mange små ruter). Det er sol ute, og det er ikke mulig å se noe utenfor, bare sterkt blendende lys. Nå har jeg desverre ikke det bildet lenger, men lurte på om dere har noen tips? Jeg føler at jeg prøvde å stille på alt mulig uten hell..

/Mvh

Jacob Holm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type kamera du har spiller også en måte på hvordan du skal klare og få alt riktig eksponert.

Vanligvis får du enten ute eller inne riktig eksponert hvis du ikke venter til lyset ute er mer likt lyset inne, du kan unngå dette ved og bruke enten bracketing eller en blits/ekstern blits, litt avhengig av motivet.

Lenke til kommentar

Eventuelt å sette kameraet på stativ (eller å ha det på samme plass på et bord) og ta to bilder - et eksponert for interiøret og et for dagslyset utenfor, og så kan du sette dem sammen til et HDR-bilde.

Alternativt å bruke blits for å lyse opp interiøret, men det fungerer dårlig vinkelrett på et lukket vindu - så blir det stygge reflekser i glasset.

Lenke til kommentar

Jeg har et Canon Rebel T1i, kjøpt i USA. Ok, bracketing hørtes spennende ut, tror jeg får prøve det en gang. Takk for hjelp =)

I kustom-funksjonene "C.Fn" har du noe som heter AEB, der tar kameraet automatisk tre bilder hvorav et undereksponert, et normaleksponert og det siste overeksponert, du kan selv bestemme hvor mye over/under eksponering du vil ha.

Lenke til kommentar

Jeg har et Canon Rebel T1i, kjøpt i USA. Ok, bracketing hørtes spennende ut, tror jeg får prøve det en gang. Takk for hjelp =)

I kustom-funksjonene "C.Fn" har du noe som heter AEB, der tar kameraet automatisk tre bilder hvorav et undereksponert, et normaleksponert og det siste overeksponert, du kan selv bestemme hvor mye over/under eksponering du vil ha.

Åh, stiligt. Det var jeg ikke klar over, RTFM som det heter, hehe. Skal prøve det neste gang det kommer litt sol! Takk for alle tips!

Lenke til kommentar

Det Actibus mener et at du får kun riktig eksponering på det området som du retter spottmålingen på, omgivelsene rundt kan da bli feil eksponert.

Stemmer, så da kan jeg kjøre spotmåling både ute og inne, og deretter bruke bracketing etc for å jukse litt.

Lenke til kommentar

Det Actibus mener et at du får kun riktig eksponering på det området som du retter spottmålingen på, omgivelsene rundt kan da bli feil eksponert.

Stemmer, så da kan jeg kjøre spotmåling både ute og inne, og deretter bruke bracketing etc for å jukse litt.

Korrekt, ved og bruke flere eksponeringer kan du få et mer riktig eksponert bilde over hele fjøla :)

Lenke til kommentar

Er ikkje det aller enklaste å bruke blits?

For å sitere den noko kontrovesielle Ken Rockwell:

"If you're trying to shoot an ugly indoor scene where you need detail both indoors and looking out a window, a different camera or HDR isn't going to save you.

Do what the pros do. Improve the lighting. Add lots of light indoors, which you can do with a truck full of lights and generators, or simply by turning on your flash."

Lenke til kommentar

Er ikkje det aller enklaste å bruke blits?

For å sitere den noko kontrovesielle Ken Rockwell:

"If you're trying to shoot an ugly indoor scene where you need detail both indoors and looking out a window, a different camera or HDR isn't going to save you.

Do what the pros do. Improve the lighting. Add lots of light indoors, which you can do with a truck full of lights and generators, or simply by turning on your flash."

ja, kanskje det, jeg får prøve meg litt frem. Men vil ikke en blits gi et veldig "flatt" og kaldt lys?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...