jacoobholm Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg står inne og tar et bilde mot et vindu som mangler en rute (består av mange små ruter). Det er sol ute, og det er ikke mulig å se noe utenfor, bare sterkt blendende lys. Nå har jeg desverre ikke det bildet lenger, men lurte på om dere har noen tips? Jeg føler at jeg prøvde å stille på alt mulig uten hell.. /Mvh Jacob Holm Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Kontrasten blir for stor for sensoren, og du kan derfor velge mellom riktig eksponering ute (og alt for mørkt inne), eller riktig eksponering inne (og alt for lyst ute). Så alternativene dine her er å vente til det blir mørkere ute, eller å gjøre det lysere inne. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hvilken type kamera du har spiller også en måte på hvordan du skal klare og få alt riktig eksponert. Vanligvis får du enten ute eller inne riktig eksponert hvis du ikke venter til lyset ute er mer likt lyset inne, du kan unngå dette ved og bruke enten bracketing eller en blits/ekstern blits, litt avhengig av motivet. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg har et Canon Rebel T1i, kjøpt i USA. Ok, bracketing hørtes spennende ut, tror jeg får prøve det en gang. Takk for hjelp =) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Eventuelt å sette kameraet på stativ (eller å ha det på samme plass på et bord) og ta to bilder - et eksponert for interiøret og et for dagslyset utenfor, og så kan du sette dem sammen til et HDR-bilde. Alternativt å bruke blits for å lyse opp interiøret, men det fungerer dårlig vinkelrett på et lukket vindu - så blir det stygge reflekser i glasset. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg har et Canon Rebel T1i, kjøpt i USA. Ok, bracketing hørtes spennende ut, tror jeg får prøve det en gang. Takk for hjelp =) I kustom-funksjonene "C.Fn" har du noe som heter AEB, der tar kameraet automatisk tre bilder hvorav et undereksponert, et normaleksponert og det siste overeksponert, du kan selv bestemme hvor mye over/under eksponering du vil ha. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg har et Canon Rebel T1i, kjøpt i USA. Ok, bracketing hørtes spennende ut, tror jeg får prøve det en gang. Takk for hjelp =) I kustom-funksjonene "C.Fn" har du noe som heter AEB, der tar kameraet automatisk tre bilder hvorav et undereksponert, et normaleksponert og det siste overeksponert, du kan selv bestemme hvor mye over/under eksponering du vil ha. Åh, stiligt. Det var jeg ikke klar over, RTFM som det heter, hehe. Skal prøve det neste gang det kommer litt sol! Takk for alle tips! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Det kan være greit og sette eksponeringen til +/- 2, og bruk av stativ eller annet stødig underlag er en nødvendighet for og få eksakt samme utsnitt på alle bildene Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Eller bare sett kamera til å bruke senterpunktet til lysmåling, så plasserer du vinduet i senter, og tar bildet.. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Eller bare sett kamera til å bruke senterpunktet til lysmåling, så plasserer du vinduet i senter, og tar bildet.. Tenker du nå på å ta 2 bilder? Ellers vil eksponeringen ikke bli korrekt for rommet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Det Actibus mener et at du får kun riktig eksponering på det området som du retter spottmålingen på, omgivelsene rundt kan da bli feil eksponert. Endret 28. mars 2011 av Nautica Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Det Actibus mener et at du får kun riktig eksponering på det området som du retter spottmålingen på, omgivelsene rundt kan da bli feil eksponert. Stemmer, så da kan jeg kjøre spotmåling både ute og inne, og deretter bruke bracketing etc for å jukse litt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Det Actibus mener et at du får kun riktig eksponering på det området som du retter spottmålingen på, omgivelsene rundt kan da bli feil eksponert. Stemmer, så da kan jeg kjøre spotmåling både ute og inne, og deretter bruke bracketing etc for å jukse litt. Korrekt, ved og bruke flere eksponeringer kan du få et mer riktig eksponert bilde over hele fjøla Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Er ikkje det aller enklaste å bruke blits? For å sitere den noko kontrovesielle Ken Rockwell: "If you're trying to shoot an ugly indoor scene where you need detail both indoors and looking out a window, a different camera or HDR isn't going to save you. Do what the pros do. Improve the lighting. Add lots of light indoors, which you can do with a truck full of lights and generators, or simply by turning on your flash." Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Er ikkje det aller enklaste å bruke blits? For å sitere den noko kontrovesielle Ken Rockwell: "If you're trying to shoot an ugly indoor scene where you need detail both indoors and looking out a window, a different camera or HDR isn't going to save you. Do what the pros do. Improve the lighting. Add lots of light indoors, which you can do with a truck full of lights and generators, or simply by turning on your flash." ja, kanskje det, jeg får prøve meg litt frem. Men vil ikke en blits gi et veldig "flatt" og kaldt lys? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 "Kaldt" kommer an på hva du stiller hvitbalansen til. Blits på kameraet gir flatt lys - ekstern blits av kameraet er bedre. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Jeg står inne og tar et bilde mot et vindu. Det er sol ute, og det er ikke mulig å se noe utenfor, bare sterkt blendende lys. Er det noe tilsvarende det vedlagte bildet du beskriver? Endret 29. mars 2011 av flageborg Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg står inne og tar et bilde mot et vindu. Det er sol ute, og det er ikke mulig å se noe utenfor, bare sterkt blendende lys. Er det noe tilsvarende det vedlagte bildet du beskriver? Korrekt. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Legger ved et et bilde med Nikon Matrix lysmåling og A-prioritet(f2.8) på ISO100 Det blir jo litt i mørkeste laget.... Endret 29. mars 2011 av flageborg Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Her er samme bilde, men med blits. Blitsen er en Sigma Blits EF-610 DG Super og det er Nikon Matrix lysmåling og A-prioritet(f2.8) på ISO100 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå