Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Åndsverksloven - krav fra ikke norskregistrert selskap

Forumtraiani

Anbefalte innlegg

Tenk deg at du intetanende i 2003 år siden lastet ned et bilde etter et googlesøk på internett. Dernest brukte du bildet som næringsdrivende på din hjemmeside. 8 år senere dumper det ned et brev fra et amerikanskregistrert firma, poststemplet i Irland i din postkasse. Selskapet krever deg for et titallstusen kroner for bildet, og forteller deg at de benytter et Israelsk (selvsagt) system som scanner all verdens nettsider på jakt etter "sine" bilder. De gjør deg høflig oppmerksom på at du "sikkert vet det er ulovlig å stjele bilder fra internett", foreslår 10.000 for bildet (som en "få saken ut av verden deal"), og rasler med rettslig forfølgelse dersom du ikke betaler promte til en irsk bankkonto.

Denne henvendelsen får tusenvis av mennesker! Privatpersoner, mødre av kvisete tenåringer med egen nettside, smågrundere og andre som lett lar seg skremme til å betale.

Selv er jeg litt trassen. Jeg medgir at bildet er lastet ned (og med spesielt de 3-4 siste årenes utvikling på internett kan sikkert kalle det stjålet). Jeg har heller ingen problemer med å erstatte dette.

Imidlertid godtar jeg ikke et mikkemus-brev fra noe som like gjerne kunne vært sendt fra Nigeria. Jeg ville ha kravet gjennom en norsk advokat, og hjemlet i norsk lov. Jeg ville også ha svar på hvorfor dette selskapet fremdeles lar sine bilder ligge usikret på internett - slik at enhver kan laste de ned via en søkemotor. I dag ser nemlig de fleste fotodatabaser ut til å sikre bildene med "vannmerke" eller liknende, og man må over en høy terskel før man kan laste ned bildene.

Kvitteringen for å ha bedt selskapet å rette kravet gjennom norsk lov, med advokat og på norsk (bare for å være ekstra trassen) var et nytt - likelydende brev fullt av babbel, men med "ny pris". Selskapet hadde justert ned prisen som et nytt "tilbud", og dette har de fortsatt med i et år nå - likelydende brev, men stadig lavere pris (hvis ikke kommer advokaten vår og tar deg)".

Jeg tror dette selskapet spekulerer i å tjene penger på å sende såkalte "extortion letters" i øst og vest til vettskremte mennesker. De lar sine bilder ligge usikret i håp om at noen "tar" dem. Prøv å la være å låse Narvesenkiosken på Torshov ei helg, la den stå ubevoktet å se hvordan det går... BANG! en ny "kunde" på kroken!

Men, litt seriøst: Kan et utenlandsk selskap rette tilfeldige krav til privatpersoner i Norge uten henvisniger til norsk lov?

Dessuten bør de vel sannsynliggjøre tapet og dokumentere dette fremfor å "finne på" helt egne priser, som justeres etter eget forgodtbefinnende i "enninga".

Hva tror dere andre som har litt interesse for jus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å svare på noe du spør om: Om bildet ligger "usikret" eller ikke spiller ikke en dritt rolle, og er egentlig ikke veldig relevant.

Det forstår jeg. Men, jeg er ganske sikker på at om noen trekker dette inn foran domstolene så vil nettopp det spørsmålet bli stilt. Forlater du leiligheten din, setter et skilt i vinduet med beskjed om at døren står ulåst, og noen stikker av med gullbeholdningen din, så vil nettopp det forholdet at du ikke sikret eiendommen før du forlot den også være relevant.

Imøteser gjerne forslag til aktuelle lovtekster ut over åndsverksloven.

Endret av Forumtraiani
Lenke til kommentar

Du kan ta så mange analogier du vil, men da bør du finne en som ikke innebærer tap av fysiske gjenstander. ;)

Og det er like ulovlig å spasere inn og stjele gullbeholdningen. Det er vel forsikringsselskapet som ville purret?

Det finnes et vell av sidespor, mange er gode sammenlikninger når ting skal settes på spissen.

Problemstillingen er likevel: Kan et ikkenorsk selskap etter eget forgodtbefinnende utstede fakturaer (med trusler om juridisk forfølgelse) for noe som ikke er et kjøp - til en norsk borger? Jeg ville forventet en politianmeldelse og påtale, ikke et amatørmessig brev hvor selskapet stadig pruter fremfor å ta ut stevning slik jeg har bedt om.

Lenke til kommentar

Problemstillingen er likevel: Kan et ikkenorsk selskap etter eget forgodtbefinnende utstede fakturaer (med trusler om juridisk forfølgelse) for noe som ikke er et kjøp - til en norsk borger?

Jeg kan egentlig ikke se noen grunn til at de ikke kan sende slike brev.

Brevet kan kanskje defineres som en trussel. Eller hypotetisk sett som et brudd på Markedsføringsloven §11. Men så lenge kravet er noenlunde innenfor rimelighetens grenser, og du har tatt i bruk bildet allerede, så tror jeg ikke et slikt argument vil føre noe sted.

På den annen side: At de stadig senker kravet er jo en smule ... mistenkelig. Det tyder jo på at det første kravet var urimelig høyt, og at de er fullt klar over dette selv.

Redigert: Markedsføringsloven §6 og 9, om urimelig og aggresiv handelspraksis, kan kanskje også brukes. Det forutsetter at du er forbruker her og ikke selv er næringsdrivende - i så fall blir det en annen paragraf der du har svakere beskyttelse.

Men for ordens skyld: At bildene ligger åpent er nok ikke relevant. Du er selv ansvarlig for å kunne Åndsverkloven. Det ville kanskje vært relevant dersom det var spesifikk informasjon på sidene som ga deg grunn til å tro at bildet var fritt - men selv at bildet ikke har vannmerke er ikke nok.

Jeg ville forventet en politianmeldelse og påtale, ikke et amatørmessig brev hvor selskapet stadig pruter fremfor å ta ut stevning slik jeg har bedt om.

Brudd på Åndsverkloven er først og fremst en sivil sak. Man er ikke nødt til å trekke inn politiet.

Endret av nahojp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...