Gå til innhold

Ny laptop, allrounder!?

AvIOn

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk:)

La meg først starte med å si at jeg er klar over, og beklager at jeg har hatt tilsvarende poster siste dagene, og at jeg lager en ny topic om dette nå... men ville få samlet mine spm på en og samme plass.

Har en x77ja som vil koste meg ca 7000 å få reparert da jeg har mista den i bakken, og noe "småtteri" på hovedkortet er knekt... blandt annet ac-pluggen. Har forsøøkt å fikse dette selv, uten hell:(

Er veldig avhengig av pc, så jeg trenger enten å få fikset min kjære asus x77ja, eller kjøpe ny. Men her kommer utfordringen... Vil/kan ikke bruke så mye på pc denne gangen, da jeg får mye utgifter i forbindelse med flytting. Det jeg trenger er:

-5 timers, eller bedre batteri

-13"-15" skjerm

-innebygd webcam

-hdmi ut (både lyd og bilde)

#kraft nok til:

-surfing, spotify, office, litt bilderedigering, samt se tvsumo og andre hdsendinger, og filmer i HD når jeg kobler den til tv'en.

Har litt deler fra x77'en som jeg kan bruke på en evt ny laptop. 2*500gb harddisk, 2*2gb 1066 ram. Core i7 cpu (første generasjon). Så hvis det er mulig å spare noen kr på å bruke disse delene, samt at jeg ikke mister garantien på den nye laptoppen ved at jeg setter inn/bytter ut noe her, hadde det vært knall.

Har sett litt på asus ul30a, men er redd for at den blir litt for svak...? Eller? Kanskje noen har noen gode tips til mef om hva jeg kan gjøre/kjøpe/etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en x77ja som vil koste meg ca 7000 å få reparert da jeg har mista den i bakken, og noe "småtteri" på hovedkortet er knekt... blandt annet ac-pluggen. Har forsøøkt å fikse dette selv, uten hell:(

Er veldig avhengig av pc, så jeg trenger enten å få fikset min kjære asus x77ja, eller kjøpe ny. Men her kommer utfordringen... Vil/kan ikke bruke så mye på pc denne gangen, da jeg får mye utgifter i forbindelse med flytting. Det jeg trenger er:

-5 timers, eller bedre batteri

-13"-15" skjerm

-innebygd webcam

-hdmi ut (både lyd og bilde)

#kraft nok til:

-surfing, spotify, office, litt bilderedigering, samt se tvsumo og andre hdsendinger, og filmer i HD når jeg kobler den til tv'en.

Har litt deler fra x77'en som jeg kan bruke på en evt ny laptop. 2*500gb harddisk, 2*2gb 1066 ram. Core i7 cpu (første generasjon). Så hvis det er mulig å spare noen kr på å bruke disse delene, samt at jeg ikke mister garantien på den nye laptoppen ved at jeg setter inn/bytter ut noe her, hadde det vært knall.

Har sett litt på asus ul30a, men er redd for at den blir litt for svak...? Eller? Kanskje noen har noen gode tips til mef om hva jeg kan gjøre/kjøpe/etc

Du skriver ikke hvilket merke du har, bare X77JA, men ut fra det ser det ut som om du har en 17" Asus -greit nok det.

Det er ikke så mye en kan bruke av gamle laptoper til nye. HDD er jo greit, men verre med CPU, og tildels RAM. De aller fleste laptoper som selges i dag, har kun to minnespor, og begge blir brukt. Om det er flere ledige spor, så stemmer likevel ikke de gamle RAM brikkene med de nye osv.

De nye Sandy Bridge brikkesettene er ganske utrolige. De er kraftig nok for de aller fleste allerede med den laveste ytelse. Til f.eks. spill, så yter Intel Core i3 vel så bra som i7 med firekjerner. Du har altså ikke noen høyere CPU krav enn den billigste Core i3.

Siden du tenker på batterilevetid på minst 5 timer, så tenkte jeg litt på Acer Timeline serien, men du har jo allerede funnet deg en flott maskin i Asus UL30A. Finleste ikke testen, men er sikker på at den vil duge meget bra for deg. Til de ekstra 2X500 GB HDD kjøper du slike USB 2/3 løse kabinetter. Da har du rikelig med backupløsning osv.

Den gamle maskinen ser jeg dessverre ikke noe løsning på.

Lenke til kommentar

Til ditt bruk vil jeg anta at den er bra nok. Du spiller jo ikke, og til billedbehandling skal det ikke rare greiene til. Jeg sitter selv her med en noen år gammel Lenovo T61 med et slikt sjermkort, og antar at det er blitt mange ganger bedre på de her 4-5 årene. Jeg prøvde sågar å installere inn BF2 på den her, men spillbarheten var så som så, selv i laveste oppløsning, men det er jo ikke en spillmaskin du er på jakt etter.

Men, man kan ikke få både i pose og sekk. Du vil ha god batterilevetid, og det funker ikke så godt sammen med noe kraftigere skjermkort. I det siste har det dog kommet løsninger med to skjermkort, der et innebygget Intel skjermkort tar seg av oppgavene ved kjøring på batteri, mens den kraftigere sak tar over ved strømbruk. Dog så koster slike smarte løsninger penger, og alt er mulig å få, bare du legger inn mange nok grunker i det.

Lenke til kommentar

Tygg på denne litt, så ser du at selv de svakeste prosessorene er kraftig nok.

Så litt på den tidligere idag, og de sier at prosessorene ligger så langt foran skjermkortene nå . eneste som ikke er testet er flere prosesser samtidig. men da vil jeg tro i7 er hakke bedre

Lenke til kommentar

Tygg på denne litt, så ser du at selv de svakeste prosessorene er kraftig nok.

Så litt på den tidligere idag, og de sier at prosessorene ligger så langt foran skjermkortene nå . eneste som ikke er testet er flere prosesser samtidig. men da vil jeg tro i7 er hakke bedre

i7 er greit det, men det krever større chassi og det krever mer strøm - ergo mer kjøling.

Lenke til kommentar

En litt kraftigere i7 prosessor kan være greit dersom man spiller prosessorintensive spill som Football Manager o.l.

i7 er greit, og har hatt 4 kjerners i7 i halvannet år nå, og har bestilt den nye Multicom Kunshan P150 med Sandy Bridge. Altså kraft nok, men når jeg ser tilbake, så er det sjeldent at jeg har kjørt full kraft på den foregående.

Lenke til kommentar

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-13---14-tom/onbynetonnet-lt12s/142349.5055/

Denne så litt fristende ut, i allefall prisen hehe. Litt skeptisk, men speccsa ser fine nok ut det. Noen som hadde tatt sjansen?

Så greit ut, men litt lite installert minne. 2 GB er i minste laget, og den bør oppgraders til maksimum, som er 4 GB.

Ser at denne har 1066 minne, og jeg har 2*2gb 1066 liggende hjemme. Kan sikkert bare putte inn en ekstra brikke her? Er det mulig å sette inn i7'en min i denne også kanskje?:)

Lenke til kommentar

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-13---14-tom/acer-timelinexas3820tg-374g32nks/141186.5055/

eller

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-13---14-tom/onbynetonnet-lt11brz/142378.5055/

Har siktet meg inn på disse to nå. Acer har bedre skjermkort, men onbynrtonnet har bedre cpu... usikker på batterilevetiden, men tror nok at acern er hakket bedre. Begge koster 5000... ble jævlig usikker nå, kanskkje det finnes noe der ute som koster 5000 som har i5 og samme/bedre gfx som acern?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...