se# Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 "det kameraet har sensor som har dårlig HØY ISO" eller noe slikt. Stort sett enig i det du skriver, men for meg er det likevel mer praktisk å forholde meg til Iso, blender og lukkertid og sensorer som har bra eller dårligere egenskaper på høy Iso enn å introdusere et nytt blendertall-begrep og en "reell følsomhet". Kanskje gammeldags, men jeg synes det beskriver det jeg trenger å vite på en grei måte. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Stort sett enig i det du skriver, men for meg er det likevel mer praktisk å forholde meg til Iso, blender og lukkertid og sensorer som har bra eller dårligere egenskaper på høy Iso enn å introdusere et nytt blendertall-begrep og en "reell følsomhet". Kanskje gammeldags, men jeg synes det beskriver det jeg trenger å vite på en grei måte. Enig - blendertall og ISO er fine ting - enkelt å beregne lukkertid, blender og eksponering på tvers av kamerasystemer. Ville bare blitt grøt å beregne eksponering ut fra absolutt blenderåpning i mm og "ISO som ville gitt samme støyforhold hvis sensoren hadde vært fullframe" - gir ikke noe ekstra å blande inn nye tall her. Når man derimot skal sammenligne støy og lys på tvers av systemer med forskjellig sensorstørrelse kan det derimot være interessant å gange opp - og så er det enkelt - bare å bruke cropfaktoren. Men - for å beregne riktig ISO på et gitt system - veldig greit å bruke blendertall til optikken og ISO sammen med lys. Repetisjon: En 300/2.8 på en Four Thirds-sensor med 2x cropfaktor tilsvarer en fullframe 600/5.6 i bildevinkel, dybdeskarphet og mengde lys til sensoren. Gange opp både brennvidde og blendertall med cropfaktor. Easy peasy. Dette fordi en Four Thirds 300/2.8 har bildevinkel tilsvarende en 600mm på fullframe, og fordi den har blenderåpning (som gir dybdeskarphet og mengde*) lys til sensoren) 300mm/2.8 = 106mm. En 600mm på fullframe med blenderåpning 106mm vil ha blendertall 600mm/106mm = 5.6 => f/5.6. *) La oss nå her holde oss til f-tall og ikke blande inn T-tall, som også tar hensyn til lystap i optikkelementer og sånt.. T-tall er viktig for film, fordi helt presis eksponering er viktig - til foto er blenderåpning det viktige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå