thyes Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hei! Jeg skal sannsynligvis begynne å studere til høsten, men jeg tenker også på å prøve å få meg jobb offshore. I fjor høst tok jeg fagbrevet som fagoperatør kjemisk/teknisk industri (prosessoperatør). Jeg var ansatt hos REC under hele lærlingetiden, og offshore hadde bestandig vært noe jeg kunne tenkt meg å bruke fagbrevet til. Er det noen her som jobber offshore? Lurer litt på hvordan situasjonen er, hørte det var veldig vanskelig å få seg jobb for et år eller to siden. Mange som sier at man burde/må ha kontakter innen bransjen også for å i det hele tatt ha sjans, stemmer dette? Jeg har et relevant fagbrev, og om jeg tar de nødvendige kursene (sikkerhet, borekurs etc.) er vel mulighetene bedre. Karakterene mine fra VGS er ikke noe særlig å skrive hjem om. Teller karakterene veldig mye, eller er det tilfredsstillende med relevant arbeidserfaring? Har 3 års erfaring bak meg, pluss karakteren "Bestått meget godt" på fagbrevet mitt, om det skulle hjelpe i stor grad. Hvordan tror dere sjansene mine er? Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Er så godt som umulig å komme rett inn i et operatørselskap uten betjentskaper. Du kan prøve å søke i bemanningsselskaper slik som Petrolink, Technical Support og IKM. Om du ønsker å ha en jobb som prosessoperatør er det ikke vits å ta borekurs. Du bør heller ta kurs slik som: Ventilkurs, flensetrekking, fittings og small bore tubing som er påkrevd dersom du skal jobbe som prosesstekniker. Sertifikatutsteder og Søk&Redningslag kurs er heller ikke dumt. Endret 27. mars 2011 av mattjin Lenke til kommentar
Stumble Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Kan bare snakke av egen erfaring her. Fikk læreplass i ConocoPhillips og videre fast jobb etter læretiden. Det kan være ganske vanskelig å få fast jobb i offshore firma pga. mengden søkere. Det enkleste er nok å få seg jobb i et innleie firma som feks. IKM og AddEnergy. Det virker ikke som om firmaene bryr seg så forferdelig mye over hvilken bakgrunn du har, med tanke på hvor du har jobbet. Her er det mye viktigere med gode referanser og lignende, har du ambisjoner og viser dette gjennom å feks. prøve å ta noen ekstra studier så hjelper nok dette mye. Anbefaler ikke å bruke sparepengene dine på kurs, foruten det grunnleggende sikkerhetskurset. Viss firmaet ønsker deg så bryr de seg lite om du må sendes på kurs. Dette er bare mine egne erfaringer da, og stort sett bare ConocoPhillips. De andre oljefirmaene har jeg ikke så mye kjenskap til. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Det letteste er å få jobb på bunnen. Og så jobbe seg oppover. For å få litt bransjeerfaring. Stedet de fleste starter er hos kontraktørene som har arbeid for drilling og oljeselskapene. På den måten skaffer de seg erfaring og referanser. Og søker seg videre etterhvert. Å få en jobb direkte inn i et oljeselskap er nesten umulig.Unntatt som lærling. Men selv som lærling er det snakk om enormt mange søkere. Selv med kjennskap og vennskap inne i selskapet. De kan ikke gjøre annet en å stille som referanse. De store selskapene følger sine rekrutterings regler til detalj. Og alle stillinger som ikke er ment for det interne stillingsmarkedet, blir lyst ut offentlig. Med intervjuer og hele pakka. Ikke så lett å snike i køen uansett kontakter. De fleste oljeselskapene ender opp på et sted mellom 5 og 10 tusen søkere når de lyser ut stillinger. Så for å skille deg ut i mengden der så må du ha noe å komme med. Erfaring innen bransjen, flere fagbrev, referanser i selskapet du søker hos osv er alle ting som helper deg oppover i bunken søkere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå