Gå til innhold

Teknisk spørsmål om skarphet og fast blender

Anbefalte innlegg

Mulig jeg har luftet noe lignende tidligere men har nok da ikke fått ett svar jeg synes er tilfredsstillende. Har i grunn 2 spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på....

1. Fast blender

Siden blender er lysåpning delt på brennvidde skjønner jeg ikke helt hvordan man kan lage en zoomoptikk med fast blender. Uansett er det ett faktum at det gjøres men er det noen som vet hvordan man gjør dette?

Klarer man å gi en 70-200 en blender på 2.8 burde man egentlig ikke da kunne øke blenderen på de noe lavere brennviddene?

2. Skarphet ved åpen blender

Hvorfor mister man skarphet ved åpne blendere på lyssterke objektiver.

Vet jo at dybdeskarpheten blir mindre jo større blender men hvorfor skal det som er i fokus miste skarphet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg har luftet noe lignende tidligere men har nok da ikke fått ett svar jeg synes er tilfredsstillende. Har i grunn 2 spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på....

1. Fast blender

Siden blender er lysåpning delt på brennvidde skjønner jeg ikke helt hvordan man kan lage en zoomoptikk med fast blender. Uansett er det ett faktum at det gjøres men er det noen som vet hvordan man gjør dette?

Klarer man å gi en 70-200 en blender på 2.8 burde man egentlig ikke da kunne øke blenderen på de noe lavere brennviddene?

2. Skarphet ved åpen blender

Hvorfor mister man skarphet ved åpne blendere på lyssterke objektiver.

Vet jo at dybdeskarpheten blir mindre jo større blender men hvorfor skal det som er i fokus miste skarphet?

1. Mener å ha hørt noe om dette ja. Visstnok er zoomer med fast blender egentlig mer lyssterke enn det objektivet er konstruert for å gi deg på de kortere brennviddene. Usikker på grunnen.:hmm:

2. Null peil, men lurer også på det samme..

Endret av Ghazaa
Lenke til kommentar

1. Mener å ha hørt noe om dette ja. Visstnok er zoomer med fast blender egentlig mer lyssterke enn det objektivet er konstruert for å gi deg på de kortere brennviddene. Usikker på grunnen.:hmm:

2. Null peil, men lurer også på det samme..

Eneste muligheten jeg kan tenke meg for å lage en fast blender er å bruke 2 blendere.

Den ene blenderen er helt åpen på full tele men blender ned lukker seg når vi zoomer ut, altså en blender som er koblet til zoomringen.

Den andre blenderen virker som en vanlig blender og styres fra kamera.

Virker det logisk?

Skønner uansett ikke vitsen med å ikke utnytte lysstyrkemulighetene (ved lavere brennvidder) som trolig ligger i zoomobjektiv med fast blender.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på konstant største blenderåpning og konstant største blendertall.

Det finnes en del zoomobjektiv med fast blendertall - har selv 24-70/2.8 og 70-200/2.8. Disse har begge f/2.8 som største blendertall i hele zoomrekkevidden.

En for eksempel 70-200/2.8 har konstant blendertall, men ikke konstant blenderåpning. Største blendertall på 70mm er f/2.8, og blenderåpningen blir da 70mm / 2.8 = 25mm.

Største blendertall på 200mm er også f/2.8, men blenderåpningen blir da 200mm / 2.8 = 71.4mm

Vi ser altså at blenderåpningenen på 200mm er nesten tre ganger så stor som på 70mm.

Når du zoomer et zoomobjektiv ved å vri på zoomringen mens du kikker inn i objektivet vil du se at en blenderåpning inne i objektivet blir større og mindre mens du zoomer - for å beholde samme blendertall vil du se at blenderåpningen blir mindre mot den vide enden og større mot teleenden.

De fleste (alle?) zoomobjektiv endrer blenderåpning i zoomintervallet sitt - for eksempel en 18-55mm f/3.5-5.6 - i den vide enden har den 18mm/3.5 = 5.1mm og i teleenden 55/5.6 = 9.8mm. Her ser vi altså at den har nesten dobbelt så stor blenderåpning i teleenden som i den vide enden.

Hvorfor er objektiver sånn? Hvorfor er målet konstant blendertall i steden for konstant blenderåpning? Joda - det er flere grunner:

- Enklere eksponering - hvis man har samme blendertall i hele zoomintervallet så kan man bare beholde samme blender og lukker uansett brennvidde. Dette gjelder også de med variabel blender - en 55-250 med f/4-5.6 endrer bare blender med et blendertrinn mellom f/4 og f/5.6 - som ikke har mye å si for eksponeringen som om det var mange blendertrinn.

- Det er ønskelig å ha et zoomobjektiv som er lyssterkt i teleenden i blendertall - så man ikke får så dårlig med lys. Når man har et zoomobjektiv med stor blender i teleenden vil det være vanskelig å konstruere det så det har samme blenderåpning i den vide enden. Den tidligere nevnte 55-250mm f/4-5.6 - hvis denne hadde like stor blenderåpning i den vide enden som i teleenden (250mm / 5.6 = 44.6mm) så skulle den hatt blendertall 55/44.6 = f/1.2 i den vide enden. 55/1.2? Det skulle i så fall vært like lyssterkt som Canons enorme 50/1.2L - bare fastoptikk er så lyssterk.

Forøvrig - hvis man hadde laget et objektiv som hadde like stor blenderåpning i hele zoomintervallet - la oss si (med pene, runde blendertall) en hypotetisk 75-300 f/2-8 (med 75mm/2= 37.5mm i den vide enden og 300/8 = 37.5mm i teleenden), så ville denne ha eksakt samme dybdeskarphet på største blender uansett utsnitt og uansett hvilken størrelse sensor kamerahus du putter bakpå. Men - det ville vært krøkkete å eksponere - skyter du på største blender på 300mm er det fire blendertrinns forskjell fra f/8 til f/2 på 75mm - du skal altså bruke seksten ganger så lang lukkertid på 300mm som på 75mm. Ikke enkelt å bruke i felten - du vil se at søkeren blir veldig mye mørkere i teleenden enn den vide enden.

Edit:

I dagligtale bruker man som regel "blender" om "blendertall" og ikke "blenderåpning". Hvorfor snakke om blendertall, når man like gjerne kunne snakket om blenderåpning direkte? Jo - blendertall er mye enklere angående eksponering - skyter du på f/2.8 er det det samme hva for brennvidde du har - en f/2.8 slipper alltid*) inn like mye lys til sensoren uansett brennvidde, og det gjør at du kan ha samme eksponering på en 21mm som på en 400mm.

*) Vel - det kan være mørkere i hjørnene ved vignettering, og fokuserer du veldig tett på til makrofotografi mister du enda litt lysstyrke selv om du skyter på samme blender.

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Uskarphet på stor blender: Det er veldig vanskelig å sørge for at lys som kommer inn alle mulige steder gjennom en stor blender treffer riktig - lys fra samme kilde som treffer forskjellige steder på linsen skal ende opp samme sted på sensoren (sfærisk aberrasjon), lys i forskjellig farge skal ende opp samme sted (kromatisk aberrasjon), hjørnene blir mørke (vignettering) og mye annet. Spesielt på vidvinkelobjektiv er det ikke en gang sikkert at fokusplanet er plant.

Alle disse problemene blir verre jo større blenderåpningen er - målet er at lys fra det samme stedet på motivet skal oppføre seg likt uansett hvor på linsene lyset treffer - og jo større blender - jo større område på linsene skal lys fra det samme stedet oppføre seg likt på.

Man kan bekjempe disse problemene med flere linsegrupper, eksotiske materialer, asfæriske linseelementer og annet - men fører noen ganger til andre uønskede effekter - asfæriske elementer kan gi skarpere fokusplan, men gir som regel også styggere bokeh. Det er også en avveining i pris. Skal det være billig? Skal man bruke eksotiske teknikker som fordyrer? Og bruker man eksotiske teknikker - skal man prioritere skarphet eller å lage enda større linseelementer og tyne enda litt mer lysstyrke ut av objektivet?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på konstant største blenderåpning og konstant største blendertall.

...

Det vet jeg så klart, er vel det som er grunnlaget for hele spørsmålet. Konstant åpning hadde vel ikke vært så rart.

...

Når du zoomer et zoomobjektiv ved å vri på zoomringen mens du kikker inn i objektivet vil du se at en blenderåpning inne i objektivet blir større og mindre mens du zoomer - for å beholde samme blendertall vil du se at blenderåpningen blir mindre mot den vide enden og større mot teleenden.

...

Hvorfor er objektiver sånn? Hvorfor er målet konstant blendertall i steden for konstant blenderåpning? Joda - det er flere grunner:

- Enklere eksponering - hvis man har samme blendertall i hele zoomintervallet så kan man bare beholde samme blender og lukker uansett brennvidde. Dette gjelder også de med variabel blender - en 55-250 med f/4-5.6 endrer bare blender med et blendertrinn mellom f/4 og f/5.6 - som ikke har mye å si for eksponeringen som om det var mange blendertrinn.

- Det er ønskelig å ha et zoomobjektiv som er lyssterkt i teleenden i blendertall - så man ikke får så dårlig med lys. Når man har et zoomobjektiv med stor blender i teleenden vil det være vanskelig å konstruere det så det har samme blenderåpning i den vide enden.

Det med enklere eksponering er greit men hadde det vært eneste hindring skulle vel forbruker kunne valgt dette selv med en blenderlås (fysisisk skyvebryter) men jeg skjønner hvorfor det ikke er gjort siden det også er andre hindringer.

Det uthevede argumentet der kjøpe jeg glatt kan jo ikke argumentere mot dette da jeg ikke har peiling på objektivkonstruksjon.

Hadde likevel vært interessant å teste ut ett "fastblenderobjektiv" der de faktisk prøvde å utnytte lysstyrken på de minste brennviddene.

Uskarphet på stor blender: Det er veldig vanskelig å sørge for at lys som kommer inn alle mulige steder gjennom en stor blender treffer riktig...

Kan til dels forstå den og det er jo ikke så vanskelig å godta for slik er det i praksis, enkelt å greit :yes:

Kanskje jeg skulle skrudd tiden 10 år tilbake i tid da jeg var lykkelig uvitende om alle fysiske begrensninger som rammer oss "fotografer".

Lenke til kommentar

Hadde likevel vært interessant å teste ut ett "fastblenderobjektiv" der de faktisk prøvde å utnytte lysstyrken på de minste brennviddene.

Hvis du tar et fast objektiv som sånn Canon 50mm f/1.4 og 50mm f/1.8, har du to objektiver som har samme brennvidde men forskjellige blendere.

f/1.4 utgaven yter dårlig på f/1.4 enn f/1.8 utgaven på f/1.8, men begge yter bra på f/1.8, det er nok også litt av kjernen for at zoom-objektiver med fast blender eksisterer, kan tenke meg at de yter helt ræva på større blendere enn det de er konstruert for og hvis de skulle yte bedre på større blender ville det nok være et fåtall fotografer som hadde hatt råd til denne type objektiver.

Lenke til kommentar

Synes Trondster har svart veldig godt her, vil bare legge til at det finnes fastoptikk som er så skarp vid åpen at de omtales som diffraksjonsbegrenset, dvs at endringer i skarphet ikke kommer før du har blendet ned så langt at det er diffraksjon som begrenser skarpheten. De koster gjerne litt ekstra :roll:

Og så er det objektiver som Noct-Nikkor 58mm f/1.2 som er optimalisert for astrofoto, lyse punkter mot mørk bakgrunn vid åpent. Omtrent alt annet vil lage coma rundt sånne lyspunkter, særlig vid åpent. Det objektivet skal være skarpest på f/2. På mindre blender enn det er den i beste fall like skarp som øvrige objektiver på samme brennvidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...