sabohn Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Jeg er den heldig eier av en Lexus IS200 som jeg har modifisert noe og også laget noen spesielle elektronikk-løsninger. Jeg har benyttet en mikrokontroller som jeg har programmert selv for å lage de funskjonene jeg trenger i samspill med bilens egen elektronikk. Eks. pushbutton start der et kjapt trykk på en startknapp får miktrokontrolleren til å skru på tenningen, sjekke om alle kriterier er tilstede for at bilen skal starte, for så å starte bilen. Samme skjer ved stopp. Har automatisert med speilinnslaget i start og stopp av bilen. I tillegg har jeg dratt dette litt lengre ved å lage fjernstyring av bilen slik at jeg kan starte bilen ved å låse opp 3 ganger med fjernkontrollen på nøkkelen og så sette den i revers ved å holde en av knappene på nøkkelen nede i 3 sekkunder. Deretter rygger jeg bilen ved å holde nede en av knappene og stopper den ved å slippe opp knappen. Når jeg har rygget bilen ut av en trang parkeringsplass vha av dette så setter jeg meg inn i bilen og deaktiverer ryggesekvensen ved å sette bilen i park. Se videoer av funksjonene på www.sapronics.com fint om noen kommenterer og kommer med videre idèer Endret 26. mars 2011 av sabohn Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg er imponert! Dette er bare helt rått! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Se der ja! Dette er spennende saker! Høres ut som du har montert noen slags motorer/aktivatorer som drar giret på rett sted, samt styrer bremsepedalen? Hadde vært interessant med litt spesifikasjoner ang. selve elektronikken som blir brukt her, hovedkontrolleren osv! Jeg kunne GJERNE ha tenkt meg noe fiffig innenfor dette, så sjekk din PM! Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Jeg er imponert! Dette er bare helt rått! Takk for det regna med at det var litt spesielt men at det er en del som syns slike ting er ganske tøft. Jeg liker å fikle med elektronikk og sien jeg er bilinterresert i tillegg så ble det en naturlig vridning. Målet er om jeg kan bistå andre med deres idèer på deres egne biler. Endret 28. mars 2011 av sabohn Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Se der ja! Dette er spennende saker! Høres ut som du har montert noen slags motorer/aktivatorer som drar giret på rett sted, samt styrer bremsepedalen? Hadde vært interessant med litt spesifikasjoner ang. selve elektronikken som blir brukt her, hovedkontrolleren osv! Jeg kunne GJERNE ha tenkt meg noe fiffig innenfor dette, så sjekk din PM! Stemmer det. Det er aktuatorer som gjør den mekaniske jobben. Man hører det tydelig på videoene. I praksis vil man jo ikke høre det i og med man da ikke sitter inni bilen. Mikrokontrolleren er en Basic Stamp som er kjøpt via futurlec.com Programmet har jeg utviklet i flere steg etter hvert som flere funksjoner har blitt lagt til. (nå i versjon 8.0) Det har vært en hel del fintuning som lengder på forsinkelser eksempelvis for å vente på speilinnslag før stopp av motoren osv. Endret 29. mars 2011 av sabohn Lenke til kommentar
ThisIsMe Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Veldig bra gjort, sabohn! det må jeg si. Hvordan kom du på dette? Enig med AnaXyd med at du må legge ut spesifikasjoner om hva du har jort. Har ikke bil selv ennå, men hadde vært konge å gjøre noe lignende når jeg får meg bil. Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) yessss på oppfordring har jeg en mere detaljert beskrivelse her. mere bilder av elektronikk kommer.... Automatisering av start/stopp + bla fjernstyrt ryggesekvens Styre bilen vha en en mikrokontroller Virkemåte Start og stopp av bilen Det er 3 kriterier for å starte bilen: Gir må stå i park-posisjon, døren har vært låst opp (ikke bryti opp) og bilens motor kan ikke allerede være igang. Startprosedyren består av sjekk av disse kriteriene samt at det er innebygget en kaldstarsmekanisme. Starteren kan max gå i en tid på 3 sekkunder. Om ikke bilen starter i løpet av denne tiden så slåes tenning av igjen. Om bilen starter så vil starteren umiddelbart slutte å gå. Ved start vil speilene automatisk gå i ut-posisjon. Startknapp Et kort trykk på startknappen vil gjøre sjekk av kriterier for å starte bilen for deretter utføre start. Om motoren er igang så har et kort trykk kun effekt om bilen står i park-posisjon. Da vil bilen stoppe. Om en gir et langt trykk på startknappen (2 sekkunder) så vil ACC bli skrudd på og en får radio og strøm i sigarett-tenner. Om ACC er på vil et langt trykk skru ACC av. Det er mulig å tvinge bilens motor av selv om bilen ikke står i park. Dette gjøres ved å holde startknappen inne i 2 sek. (samme funkjson som på andre biler med fabrikkmontert pushbutton start) Remote start/stopp ■Via fjernkontroll på nøkkel Lås opp bilen 3 ganger på rad og bilen vil sjekke startkriterier for deretter å starte. Speiler går i ut-posisjon. Om en ikke åpner døren iløpet av 20 sek, så vil, bilen låses, hovedlysene slåes av og speiler gå inn. Når en låser opp bilen igjen så vil hovedlys slåes på og speiler gå ut. En må gjøre dette via dørlås i og med motoren er igang. En kan stoppe bilen ved å gi 3 trykk på hvilken som helst av knappene på nøkkelen. Normalt sett så vil ikke en bil med fjernstyrt sentrallås ta imot radiosignaler fra nøkkelen om motoren er igang. Det vil si: recieveren i bilen tar i mot alle signaler på riktig frekvens mens ECU'n vil bare ikke tolke/dekode dem om motoren er igang. Dette er programmeringen fra produsenten som gjør. For å lese signaler fra nøkkelen når motoren er igang så koblet jeg meg inn forran ECU'n og tolket de selv. ■Via GSM Ring opp bilen. Om motoren ikke går så vil den starte. Om motoren er igang vil den stoppe. Det er samme sjekk av start- og stopp-kriterier så en kan ikke stoppe bilen i fart via remote start. Når en starter via GSM vil hovedlysene være av og speiler i inn-posisjon helt til bilen blir låst opp. dette har jeg gjort fordi det aldri vil være hensikt å sette seg inn å kjøre direkte etter en GSM-start. Om jeg ringer bilen varm/kald fra en annen kommune så vil jeg ikke at bilen skal stå med lys på og speiler ute, men i mest mulig stand-by-mode. GSM-telefonen i bilen har gruppering av innringere slik at det bare vil bli anrop ved innkommende samtale fra ønsket nummer. En liten krets forsterker ringesignalet, som er en spesiallaget 16khz tone, via handsfree og inn på inngangskortet på kontrolleren. Jeg laget en 16khz tone fordi da ble ringesignalet lettere å jobbe videre istedet for en annen melodi av noe slag. Og så til det mest blærete hehe Fjernstyrt ryggesekvens Brukes gjerne der en har en trang parkering. f.eks på parkeringshus, på parkeringsplass eller liknende. Det er ofte veldig vanskelig å komme inn i bilen pga. at andre har parkerte for nære førerdøren. Start bilen, gjerne remote via nøkkel. Hold deretter en av knappene på nøkkelen inne i 2 sekkunder til du ser at bremselysene blir tent. Deretter vil ryggelysene tennes og bilen er klar til å rygge ut av parkeringsplassen. Hold en av knappene inne på nøkkelen (samme hvem) for å rygge bilen (slippe bremsen) Slipp knappen for å bremse. Når bremsepedalen slippes så rygger bilen ut av plassen på automatkassa. Det gis ingen gass, kun kraften av automatkassa som står i "R" vil rygge bilen ut av plassen pent og rolig. Følgende avbryter prosedyren: *Det har gått 20 sekkunder uten at du har rørt noen av knappene på nøkkelen -bilen vil stoppe. Dette er en nødstoppfunksjon. Dette var jeg nødt til å programmere inn syns jeg. -For om noe skulle skje så fjernkontrollen ikke virket eller andre ting som oppstår som hinder fra å kunne trykke så vil jeg bare ikke ha en løpsk bil *Den vanlige måten og avbryte ryggesekvensen på er å sette gir i P-posisjon. Endret 31. mars 2011 av sabohn Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Her er et bilde av kontrollerkortet jeg benytter kontrolleren har 4 porter av 8 pinner som da i alt danner 32 I/O linjer som kan benyttes etter ønske. den har også en egen displayport som gjør det enkelt å koble på en displayenhet og sende info til et display. Her er et bilde av inputkortet det er 8 optoisolerte innganger som kan konfigureres til å ta imot DC-signal fra 3,3 til 24V -og her et bilde av utgangskortet 8 relèer som switcher opp til 10A I mitt prosjekt har jeg 2 ledige porter + displayporten ubrukt. Jeg vurderer nå å kjøpe til flere kort så jeg kan utvide med flere funksjoner som folk vil smile av og også legge til et display som kan vise info på lik linje med det man finner i instrumentpanelet på nyere biler. Da tenker jeg info som at døren er åpen osv.. men også mere avansert som forklaringer til funksjoner som blir tatt ibruk osv. Eks: om en trykker på startknappen og bilen ikke vil starte så kan displayet guide føreren til å sjekke at kriterier for start er til stede. Et annet eksempel kan være info i forbindelse med drift på Gass / Bensin. Altså i og med denne bilen skal bli en gasshybrid om få dager så tenker jeg å ha info i display om hvilket drifstoff som benyttes og også en måler på hvor mye gass som er igjen. Det finnes også utallige andre muligheter som kan vises i displayet. Og dessuten så blir det da en enhet som er synlig. Til nå er det kun start-knappen som er synlig. altså ikke noe elektronikk med neon-lys i dette prosjektet som display tenkte jeg denne: Endret 31. mars 2011 av sabohn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå