Gå til innhold

Kjøpe Intel Gigabit kort til PCIe x1, hvilket? Og holder det med PCIe x1?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En PCIe-kanal er på 2.5Gbit full duplex, så det holder for et 1Gbit-kort ja.

Om intel er et bra eller dårlig valg kan jeg ikke svare på, annet enn at hvis du har tenkt å bruke windows, så er intelkort ofte ikke støttet av microsoft-drivere. Da må stresse med ekstra CDer under reinstallasjon av windows. Derfor foretrekker jeg f.eks realtek-baserte kort, fordi de alltid fungerer uten at man må til med ekstra drivere utenom. Det er alltid irriterende når akkurat nettverkskortet ikke skal fungere, for da kan man ikke laste ned driver fra nettet for å få det opp og gå, slik som med andre ting som mangler drivere

Ellers, etter driverene er installert og fungerer, er et nettverkskort egentlig bare som alle andre nettverkskort i mine øyne, er ikke noe vesentlig som skiller dem. Noen har hardware offloading på enkelte ting, som å sjekke checksum på pakker og lignende. Vil egentlig tippe på at alle nettverkskort har det idag. Noen dyrere kort har også gjerne pakkefiltre som kan settes opp, og kan være greit på en server, fordi man da slipper at OSet må bry seg med uønsket trafikk. Likevel så er det ikke så veldig mye ressurser man sparer på nettverkskort støtter dette i hardware. Tror ikke du trenger å være så veldig nøye med valget av nettverkskort, sålenge det har den hastigheten du trenger, så er det vel ikke så mye som kan gå galt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...