sdf123 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Ønsker meg et stibilt nettverkskort til en server jeg skal bygge og funnet ut at Intel er det jeg vil gå for. På hovedkortet har jeg en PCIe x1 plass ledig, vil det holde? Eller vil x1 gjøre at jeg ikke får makset Gigabit hastigheten på mitt lan? Og er Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT) et bra valg? Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 Ingen idè folkens? Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 En PCIe-kanal er på 2.5Gbit full duplex, så det holder for et 1Gbit-kort ja. Om intel er et bra eller dårlig valg kan jeg ikke svare på, annet enn at hvis du har tenkt å bruke windows, så er intelkort ofte ikke støttet av microsoft-drivere. Da må stresse med ekstra CDer under reinstallasjon av windows. Derfor foretrekker jeg f.eks realtek-baserte kort, fordi de alltid fungerer uten at man må til med ekstra drivere utenom. Det er alltid irriterende når akkurat nettverkskortet ikke skal fungere, for da kan man ikke laste ned driver fra nettet for å få det opp og gå, slik som med andre ting som mangler drivere Ellers, etter driverene er installert og fungerer, er et nettverkskort egentlig bare som alle andre nettverkskort i mine øyne, er ikke noe vesentlig som skiller dem. Noen har hardware offloading på enkelte ting, som å sjekke checksum på pakker og lignende. Vil egentlig tippe på at alle nettverkskort har det idag. Noen dyrere kort har også gjerne pakkefiltre som kan settes opp, og kan være greit på en server, fordi man da slipper at OSet må bry seg med uønsket trafikk. Likevel så er det ikke så veldig mye ressurser man sparer på nettverkskort støtter dette i hardware. Tror ikke du trenger å være så veldig nøye med valget av nettverkskort, sålenge det har den hastigheten du trenger, så er det vel ikke så mye som kan gå galt. 1 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Etter hva jeg har greid å komme fram til har mitt hovedkort, M4A785D-M PRO, et Realtek RTL8112L nettverkskort. Og etter hva jeg har lest så er det ikke så stabilt, bla her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1501166 Men man vet jo aldri, er vel bare å teste med det og event kjøpe et Intel kort om det ikke skulle være helt stabilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå