siindre Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Heisann, vedlagt ligger et bilde av regnearket mitt. Det jeg har gjort er å regne ut sannsynlighetsfordeling fra x=0 til x=20. Jeg har funnet forventningsverdien (µ=16) og den er helt riktig. Det jeg nå skal gjøre er å regne ut variansen med formelen (x-µ)² * P(X=x) Det går ikke excel helt med på, i det vedlagte skjermbildet har jeg merket cellen der jeg har prøvd meg på en variant. Men excel gir meg ikke riktige verdier, har dere noen forslag? Endret 26. mars 2011 av siindre Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Du har en skrivefeil der tror jeg... Du har skrevet =(D5-F26)*(D5+F26), den siste + skal vel være en -? Jeg ville skrevet det slik: =((D5-F26)*(D5-F26))*E5 med ett parantes rundt (D5-F26)*(D5-F26) Endret 27. mars 2011 av aklla Lenke til kommentar
siindre Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 (endret) Ja la merke til skrivefeilen, takk for at du pekte på det. Forøvrig har jeg prøvd mange forskjellige varianter og la merke til at uansett om jeg skrev: (a-b)² (a-b)(a-b) (a-b)(a+b) Så ble det feil (fikk samme gale svar), så viste seg at excel ikke taklet at jeg valgte cellen det står 16 (forventningsverdien) i, sikkert fordi den er autosummert eller noe i den dur. Det funket hvertfall når jeg skrev 16, i stede for F26. Endret 27. mars 2011 av siindre Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Det er ikke summeringen som er problematisk, men at du viser summen uten desimaler. Reell verdi kan være hvasomhelst mellom 15,5000... og 16,4999... Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå